Cos rosnie na swierkach - pomocy

1. Data: 2004-06-13 18:24:31

Temat: Cos rosnie na swierkach - pomocy
Od: "Alr" <a...@o...pl (zmien 7 na 6 - antyspam)> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Cos sobie rosnie na swierkach u nasady tegorocznych przytostow. W
poprzednich latach tez bylo, deformuje galezie. Co to jest?? Czym to
zwalczyc?

Fotki na:
www.republika.pl/jkas/pomoc.htm

Rozlupalem jedno z takich zgrubien - w srodku sa takie male komory a w nich
chyba jakies male zyjatka, ale nie jestem pewien. Jak uda mi sie zrobic
zdjecie, to je zamieszcze.

Pozdrawiam

Janusz
p.s. jeden ze swierkow dokonuje zywota, chyba z tego powodu - rok temu mial
to na prawie wszystkich przyrostach.

2. Data: 2004-06-13 20:52:51

Temat: Re: Cos rosnie na swierkach - pomocy
Od: "Tarpan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Alr" <a...@o...pl (zmien 7 na 6 - antyspam)> napisał w
wiadomości news:cai69d$l7q$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam!
>
> Cos sobie rośnie na skwierkach u nasady tegorocznych przytostow. ...
================
Ochojnik świerkowiec (Sacchhiphantes abietis) czasami nazywany O.
świerkowym lub O. zielonym. Jest to mszyca żerująca na świerku. W tym roku
szczególnie aktywna. Wielkość 1,5-3 mm. To co widzisz na gałązkach to
galasy, w których rozwijają się larwy. Jeśli występowanie jest liczne,można
usuwać galasy ręcznie. Przy dużej ilości drzew można zwalczać środkami
chemicznymi (stosuje się rzadko). Żer w zasadzie nie zabija drzew, natomiast
powoduje zniekształcenie gałęzi i osłabia przyrost. Bardzo podobny gatunek,
Smrekun trzopek, rozwija się na dwóch gatunkach drzew: modrzewiu i świerku,
dlatego nie należy sadzić blisko tych gatunków. Galas Smrekuna trzopka
powstaje na końcu gałęzi.
Pozdrowienia
Jan

3. Data: 2004-06-13 21:10:53

Od: "Alr" <a...@o...pl (zmien 7 na 6 - antyspam)> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tarpan" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ================
> Ochojnik świerkowiec (Sacchhiphantes abietis) czasami nazywany O.

Serdeczne dzieki!
Chyba jednak bede musial stosowac opryski - jest tego duzo, chyba wiecej niz
w zeszlym roku, tak wiec usuniecie raczej niemozliwe (trzebaby usunac
wszystkie mlode przyrosty...). Czym (i kiedy) to pryskac?

Pozdrawiam
Janusz

4. Data: 2004-06-13 21:25:09

Od: "Tarpan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Alr" <a...@o...pl (zmien 7 na 6 - antyspam)> napisał w
wiadomości news:caifta$7pm$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Użytkownik "Tarpan" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

Czym (i kiedy) to pryskac?
Nie chcę palnąć głupstwa, więc najlepiej zadzwoń do Instytutu Badawczego
Leśnictwa (googlaj pod IBL) - zakład Ochrony Lasu. Na wszystkie mszycowate
stosuję Pirimor, ale te dranie siedzą w galasach i można im nakiwać. Chyba
ważny będzie termin oprysku (jak galasy się otwierają i mszyce wyłażą na
wierzch. Samych galasów już się nie pozbędziesz :(
Pozdrowienia
Naj

5. Data: 2004-06-15 23:46:00

Od: "Mariusz" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalezione w sieci:

Te mniejsze galasy czyli ochojnika modrzewiowo-swierkowego juz sie zaczynaja
otwierac a mszyca siedzi jeszcze blisko "gniazdka" . Najlepszy to moment na
pryskanie swierków na ochojnika modrzewiowo-swierkowego.
Te wieksze galasy czyli ochojnika sw. zielonego sa jeszcze zamkniete.
Powtórze program ochrony swierków i modrzewi ( juz kiedys pisalam)
Ochojnik modrzewiowo - swierkowy (galasy ok. 1,5 cm, w czerwcu wylatuja z
nich formy uskrzydlone i przenosza sie na modrzewie) i ochojnik swierkowy
zielony (galasy do 3 cm, formy uskrzydlone w lipcu)
Pryskac:
-modrzewie i swierki:
marzec, kwiecien gdy temp.>10stC,
preparat : Promanal o stez 2% lub Fastac10 EC o stez.0,015% - dobrze
jest powtórzyc po 2-ch tygodniach
-swierki:
czerwiec(och. m-s) i lipiec( och. sw. ziel)
preparat :Decis 2,5EC o stez.0,05%
-modrzewie ( gdy juz sa na nich biale waciki)
preparat : Pirimor 50 WG stez. 0,1% lub Aztec 140 EW o stez. 0,08%
Ja jednak staram sie zrywac galasy (bez chemii) to znacznie ogranicza ich
plage

6. Data: 2004-06-15 23:50:23

Od: "Mariusz" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzwonilem do Akademi Rolnicznej w Poznaniu
(mieszkam) ;-))
Specjalista zajmujacy sie chorobami drzew powiedzial tak:

Pryskac mozna ale najlepiej to niszczyc po przez odrywanie
zaraz jak sie pojawi... palic w ognisku albo kominku.
Reszta tak jak napisalem w wiadomosci wyzej...

W tym roku podobno bardzo aktywne - niestety :-(((
U mojego ojca w ogrodzie ponad 20 drzew choruje....

Likwidacja zapachu z ubikacji Toi Toi ?
Naturalny środek na mszyce ?
Kwiat tulipanowca
Rododendrony.