Czynnik Rh

1. Data: 2000-04-06 11:15:17

Temat: Czynnik Rh
Od: "bazyli" <b...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja mam takie malutkie pytanko. Czy rodzice mający oboje krew grupy A Rh (+)
mogą mieć dziecko z grupą krwi A Rh minus??
I w nawiązaniu: jak to jest z tym czynnikiem Rh, które z małżonków "musi"
mieć jaki czynnik by nie było konfliktu? Mąż minus, żona plus?
Z góry dziękuje ze odpowiedzi.

Bazyli

2. Data: 2000-04-06 16:36:52

Temat: Re: Czynnik Rh
Od: Michal Milewski <m...@j...edu> szukaj wiadomości tego autora

bazyli wrote:

> Ja mam takie malutkie pytanko. Czy rodzice maj?cy oboje krew grupy A Rh (+)
> mog? mieae dziecko z grup? krwi A Rh minus??

Moga. Teoretycznie w tym przypadku mozliwe sa u dziecka kombinacje A Rh(+), A
Rh(-), 0 Rh(+), i 0 Rh(-).

Michal

3. Data: 2000-04-06 17:21:21

Od: c...@b...gnet.pl (Marcin Kubicki) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 06 Apr 2000 11:15:17 GMT, "bazyli" <b...@b...gnet.pl>
wrote and nobody noticed it except me:

>Ja mam takie malutkie pytanko. Czy rodzice mający oboje krew grupy A Rh (+)
>mogą mieć dziecko z grupą krwi A Rh minus??

Tak. Gdy rodzice są heterozygotami 1/4 dzieci moze miec grupe Rh-.

Marcin Kubicki
Na zielonej trawce
Pasły się pratchawce
Jeden mówi do drugiego
Podaj cewkę Malpigiego
Boris Vian

4. Data: 2000-04-07 19:59:33

Od: "mae" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

A co z konfliktem grup głównych np. 0 i A? Chyba jest coś takiego?
Mae

5. Data: 2000-04-08 16:35:10

Od: Michal Milewski <m...@j...edu> szukaj wiadomości tego autora

mae wrote:

> A co z konfliktem grup g?ównych np. 0 i A? Chyba jest co? takiego?
> Mae

Z tego co wiem, to konflikt taki nie grozi w przypadku ciazy (porodu).
Problem pojawia sie dopiero w przypadku transfuzji lub przeszczepu.

Michal

6. Data: 2000-04-08 19:14:06

Od: "mae" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

A moze troche wiecej napiszesz?
Mae

7. Data: 2000-04-09 04:48:05

Od: Michal Milewski <m...@j...edu> szukaj wiadomości tego autora

Niestety, nie wiem na ten temat zbyt duzo. W przypadku ciazy bada sie
jedynie grupe Rh u przyszlej matki. W przypadku braku czynnika Rh (czyli
Rh minus) sprawdza sie grupe ojca, i jesli ma on czynnik Rh (Rh plus)
sprawdza sie poziom prrzeciwcial we krwi matki. Jesli jest to pierwsza
ciaza, to wynik zwykle jest negatywny, i w zdecydowanej wiekszosci
przypadkow wszystko przebiega bez problemow. Chodzi o to, ze
przeciwciala we krwi matki pojawiaja sie jedynie na skutek kontaktu jej
krwi z krwia plodu, o ile oczywiscie plod jest Rh dodatni. Przeciwciala
matki atakuja krwinki plodu i dochodzi do choroby hemolitycznej. Do
kontaktu krwi matki z krwia plodu dochodzi jednak najczesciej dopiero
podczas samego porodu. Nie ma to znaczenia dla urodzonego wlasnie
dziecka, ale sprawia, ze matka "uczula" sie (wytwarza przeciwciala)
przeciwko Rh, ktore moga byc niebezpieczne dla plodu (o ile bedzie Rh
dodatni) podczas nastepnej ciazy. Zeby zapobiec wyrtwarzaniu przeciwcial
u matki, wsztrzykuje jej sie po porodzie (a takze po aborcji lub
poronieniu) przeciwciala (immunoglobuliny), co powoduje zniszczenie
komorek dziecka, ktore byly obecne w krwi matki i mogly stymulowac
wytwarzanie przeciwcial u matki. To postepowanie jest dosc skuteczne,
tak ze w 98-99% przypadkow kobieta nie wytwarza preciwcial pomimo
istnienia konfliktu Rh. Z kazda nastepna ciaza ryzyko wystapienia chorby
hemolitycznej u dziecka wzrasta, ale i tak jest stosunkow niskie, jesli
stosuje sie odpowiednie postepowanie.

Teraz troche o tym, co Cie chyba najbardziej inetrersuje, a wiec o
konflikcie w przypadku grupy AB0. Istnieja bardzo rzadkie przypadki
konfliktu, kiedy matka ma grupe 0, a plod ma grupe A lub B. Dlaczego te
konflikty sa o wiele rzadsze niz w przypadku czynnika Rh, nie wiem. W
przypadku transfuzji krwi sprawdza sie zarowno grupe AB0, jak i czynnik
Rh, wynika wiec z tego, ze zarowno przeciwciala przeciwko antygenom A i
B, jak i przeciwciala przeciwko czynnikowi Rh moga byc przyczyna reakcji
hemolitycznej. Przychodza mi do glowy dwa mozliwe wytlumaczenia tej
zagadki. 1) antygeny A i B nie powoduja tak szybkiego wytwarzania
przeciwcial, jak czynnik Rh. 2) antygeny A i B sa wytwarzane w znacznie
mniejszej ilosci u plodu, niz u doroslego czlowieka. Jak jest w
rzeczywistosci, naprawde nie wiem. Inne sporadyczne przypadki konfliktu
dotcza grup krwi Kella i Duffy'ego. Skoro jednak w praktyce bada sie
kobiete ciezarna tylko pod wzgledem czynnika Rh, wszystkie te pozostale
przypadki musza byc na tyle rzadkie, ze dodatkowe badania sa
nieuzasadnione.

Pozdrawiam,

Michal

8. Data: 2000-04-09 05:11:55

Od: Michal Milewski <m...@j...edu> szukaj wiadomości tego autora

mae wrote:

> A moze troche wiecej napiszesz?
> Mae

Moze jeszcze powinienem dopisac, ze w przypadku grupy AB0 osoba z grupa
krwi 0 nie posiada ani antygenu A ani B. Osoba z grupa krwi A posiada
antygen A, ale nie B. Osoba z grupa B ma antygen B, a nie ma A. Osoba z
grupa AB ma zarowno antygen A, jak i B. W przypadku transfuzji krwi,
osoba z grupa krwi 0 jest uniwersalnym dawca, gdyz nie posiada antygenow
A i B, ktore moglyby byc rozpoznane jako obce przez biorce. Natomiast
osoby z grupa AB moga otrzymac krew zarowno od osob z grupa AB, jak i A,
B oraz 0. Osoba z grupa A, rozpoznaje antygen B jako obcy, moze wiec
otrzymac krew jedynie od osob z grupa 0 lub A. Podobnie dla osob z grupa
B, antygen A jest antygenem obcym, wiec w ich przypadku dawca powinien
miec grupe krwi 0 lub B.

Michal

Sanatorium dla alergików w WIELICZCE
Walka z nowotworem