Re: DZIĘKI !

From: "Marek" <m...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: DZIĘKI !
Date: Thu, 17 Feb 2000 20:05:16 +0100

Użytkownik Cosa <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:qL%p4.13708$Q...@n...tpnet.pl...

> Nie jestem specem - ale wytłumaczę .Zarowno konikotomia jak i
> tracheostomia maja doprowadzic do zastepczego wytworzenia polaczenia
> drog oddechowych ze swiatem zewnetrznym , o ile drogi oddechowe
> ponizej miejsca dokonania zabiegu sa drozne.

Fakt.

> Problem numer dwa - kajam sie i posypuje glowe popiolem - sugerowalem
> sie czyms co pamietam z walkowanej dluzy czas Medycyny Katastrof ,
> Reanimacji itp.A takze jednego z ulubienszych pytan prof. Golaba.
> Faktycznie - i konikotomie i tracheostomie wykonuje sie w tym samym
> miejscu - pomiedzy chrząstką tarczowata i pierscieniowata - dokladnie
> przez lig. conicum - stad konikotomia.

Rece opadaja.

Tracheotomia = NACIECIE TCHAWICY (tracheo - tomia)
Tracheostomia = WYTWORZENIE POLACZENIA (droga chirurgiczna) swiatla tchawicy
z inna przestrzenia - tu 'powietrzem'
Konikotomia = NACIECIE lig. conicum.

-tomia - naciecie; -stomia - wytworzenie polaczenia.

Skocz na Muszynskiego i przeczytaj sobie na przyklad 116 strone 'Zarysu
Chirurgii' Gorala.

[...]
> Moglaby jeszcze sprawdzic jako moje serduszko pracuje
> , ewentualnie zajac sie ciezka fizyczna robota jaka jest posredni
> masarz serca - ale nie tak jak w "Ostrym dyzuze" - uginajac raczki w
> lokciach.

Tam przynajmniej w wypowiedziach nie popelniaja (AFAIR) takich jak powyzej
bledow merytorycznych.

Pozdrawiam i milej nauki (bez urazy)

Marek Bieniek