"Co jadłby Jezus?" - sekret "biblijnej" diety

91. Data: 2005-06-07 08:07:15

Temat: Re: Biblia skresla zwierzęce tłuszcze (zob. Kpł 3. 17; 7. 23-27)
Od: "Adamo 2." <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> napisał(a):

> Ale chyba lepiej, jak sie taki fanatyk realizuje w diecie, niz np. w
> polityce.

hmm... a czy ktoś wie, na jakiej diecie jest taki opalony pan polityk, w
ostatnich latach mu się wygląd poprawił choć włosy odrastać nie musiały;)
Tudzież ciekawy jest też radny z pomorza, w którego wstąpił duch święty,
wprawdzie nic o kosmicznych reaktorach jeszcze nie wspominał ale może zje
ciut więcej kurzego złota i coś wkrótce napomknie;)))
O jednym polityku, co to wiele rzeczy nie chciał ale musiał to powszechnie
wiadomo. Jest to wybitny uczestnik spotkań pewnej grupy ludzi interesujących
się odżywianiem.
Z drugiej strony, jeśli program takiego fanatyka będzie ok, np. zmniejszy mi
podatki, to on się może żywić nawet powietrzem albo inną kosmiczną energią,
mi to nie przeszkadza.

> PS: Witałtas ;)

Siemanko, w wolnych chwilach zaczynam trochę czytać grupy.

Pozdrawiam,
Adamo

92. Data: 2005-06-10 06:21:45

Temat: Re: Dieta w Biblii
Od: "Leszek Serdyński" <l...@o...org> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Akulka" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@o...org> napisał w
wiadomości

> Rozumiem, nie zmuszam nikogo do wiary w coś lub kogoś, bo to sprawa
> indywidualna.

OK

> Domagam się jednak szacunku dlatego, że jestem katoliczką i Jezus dla mnie
> jest świętością,

W porządku. Nikt tu nie zamierza go zniesławiać, szkalować i wyklinać. Chłop
był w porządku. Miał piękne i bardzo wartościowe lekcje. Gdyby ludzie się do
nich stosowali, to świat byłby zapewne lepszy i piękniejszy. Dlaczego jednak
oburzasz się na dyskusję o jego odżywianiu i wynikających stąd skutkach?
Może, gdyby się lepiej odżywiał, to i dłużej by pożył. Pożytki z jego nauki
były by dużo większe. A tak, to misja się udała niespecjalnie. Chciał na
pewno dobrze, ale wyszło jak zwykle. Chyba nie zaprzeczysz, że owocem
działalności Jezusa było powstanie religii, która spowodowała wymordowanie w
imię Boga milionów ludzi, palenie ich na stosach, torturowanie, "nawracanie"
pod groźbą miecza. W imieniu Jezusa podbijano i rabowano obie Ameryki, a
rdzennych mieszkańców traktowano jak zwierzęta.

nie marionetką, którą można wykorzystywać do tak głupich
> rzeczy jak odwieczna walka na tej grupie pomiędzy odżywiajającymi się się
> optymalnie, a weganami czy też wegetarianinami.

Wolisz walkę na miecze i płonące stosy?
Ta walka, to nie jest "głupia rzecz". To całkiem poważna sprawa. To sprawa
znacznie poważniejsza, niż Twoje wierzenia, świętości, uczucia. Od
odżywiania zależy życie człowieka. Nie tylko jego choroby i śmierć, ale
także możliwości twórcze, przydatność dla społeczeństwa. Idź do hospicjum i
powiedz ludziom tam umierającym, że dla Ciebie ważniejsze od ich cierpień są
dogmaty religijne. Powiedz im, że w imię obrony świętości religijnych
będziesz domagała się cenzury. Dla mnie ważniesze są ludzkie cierpienia od
świętości i dlatego tam, gdzie będzie trzeba, to w dociekaniu PRAWDY nie
bedę zważał na czyjeś uczucia, czy jakieś dogmaty.

To osobiście mnie
zabolało -
> stąd moja reakcja.

Trzeba było wziąść APAP :)

Gdyby ktoś powiedział, że np. twoja matka źle się
> odżywia, więc jest głupia i głupio postępuje, chyba nie zostawiłbyś tego w
> milczeniu.

Gdyby miał rację? Co powinienem zrobić?

> Domagam się szacunku, tak jak ty domagałbyś się np.: kultury - wracam do
> swojego rubasznego przykładu, czy gdyby ktoś weszedł do pokoju w którym ty
> siedzisz i na przemian bekał lub puszczał bączki, to wytrzymałbyś mówiąc
> sobie: ma do tego prawo, "gdyby nie ten dech toby człowiek zdechł?"

Po prostu bym wyszedł.

> W życiu są pewne płaszczyzny po których należy się poruszać nieco
> delikatniej i z taktem, jak pisałam wcześniej o wszystkim można dyskutować
> nawet o Jezusie, ale w nieco delikatniejszy sposób.

To znaczy Ty wyznaczasz granice delikatności? Moje granice delikatności są
trochę inne niż Twoje.

Cała afera dotyczy
> odpowiedniej grze słów. Jak masz coś załatwić w urzędzie to nie
wyskakujesz
> z buzią,

Tu nie urząd i nic nie załatwiamy. Ja nie mam żadnej potrzeby, aby coś
uzyskać od Ciebie. Owszem, każda wypowiedź, każdego uczestnika dyskusji mnie
wzbogaca. Nie muszę się jednak podlizywać, żeby coś od Ciebie dostać.
Znacznie bardziej otworzysz się, kiedy Cię zdenerwuję, wtedy Cię lepiej
poznam :)

ale odpowiednio dobierasz słowa by twoje argumenty nie były
> chamskie, acz dosadne i sensowne.

> samolotów

> Hm, wiesz, porównanie prymitywnych wierzeń tubylców, w których kulturze
jest
> tradycja wielobóstwa

Kiedy Izraelici oddawali cześć Jahwe lądującemu w obłokach dymu na górze też
byli politeistami.

Księga Wyjścia 19:

"16 Trzeciego dnia rano rozległy się grzmoty z błyskawicami, a gęsty obłok
rozpostarł się nad górą i rozległ się głos potężnej trąby, tak że cały lud
przebywający w obozie drżał ze strachu.
17 Mojżesz wyprowadził lud z obozu naprzeciw Boga i ustawił u stóp góry.
18 Góra zaś Synaj była cała spowita dymem, gdyż Pan zstąpił na nią w ogniu i
uniósł się dym z niej jakby z pieca, i cała góra bardzo się trzęsła.
19 Głos trąby się przeciągał i stawał się coraz donośniejszy. Mojżesz mówił,
a Bóg odpowiadał mu wśród grzmotów".

> z religią trwającą tysiące lat mającą miliony
wyznawców

Poczatki były podobne. Tylko czasy inne i marketing :)

> i potwierdzoną przez liczne cuda - nie jest zbyt adekwatne.

Cuda włóżmy sobie między bajki.

> Nie, bo człowiek powinien mieć szacunek do wierzeń innych ludzi, szanować
> ich rdzenną kulturę jako ich atonomizm.

Szacunek można mieć do dokonań ludzi. Można mieć szacunek do ich dobroci,
odwagi, wiedzy, mądrości, pracowitości. Można też mieć szacunek do ludzi,
tylko dlatego, że są ludźmi. Nie można jednak mieć szacunku dla ich wierzeń,
traktować to jak jakieś tabu. Każda myśl, każda idea jest dyskutowalna i
weryfikowalna. Inaczej, to nie wolno by nam było krytykować i podważać
żadnego idiotyzmu w jaki ludzie wierzą.

Bo na tych płaszczyznach łatwo
jest
> drugiego człowieka zranić, albowiem wkracza się czasami z brudnymi butami
> najintymniejszą sferę człowieka.

Jeżeli wiara religijna jest sferą tak łatwą do zranienia (uszkodzenia), to
jest to słaba wiara.

Szanuj innych, a i inni będą cię
szanować -
> proste, prawda?

Człowieka szanować - tak.
Jego poglądy - nie.

> diety

> Cóż, patrz, j.w.

Nie zauważyłaś, że to to samo. Wiara w Boga lądującego na Synaju, czy w
"Mustanga" lądującego w dżunglii, to dokładnie to samo.

Nie wierzę w mustanga i raczej trudno będzie ci znależć
> kogość kto wierzy, prędzeń znajdziesz fanatycznego wielbiciela - ale to
nie
> to samo.

Ale wierzysz w Boga, który w obłokach dymu wylądował na górze Synaj? To
podobnie
jak "Mustang".

> mi
> nad

Bóg mówił Ci, że ma coś przeciwko? Czy tylko odgadujesz Jego myśli?

> Nie, przejaw szacunku do innych. A żeby nie było całkiem ot: przychodzi na
> grupę dziewczyna, mówi, że waży 120 kg, czy wtedy jej łagodnie dasz rady
> gdzie ma się zgłosić, co zrobić, jak zacząć jej nowe życie, czy krzyczysz
> wielkimi literami: jesteś tłusta jak krowa, jak można się było tak spaść,
> zrób coś z tym itp.

Jeżeli mówi, że waży 120 kg, to wie, że jest coś źle. Potrzebuje pomocy.
Jeżeli Ty mówisz, że dyskusja o diecie Jezusa Ciebie rani, że to delikatna
materia i jest to wchodzenie z butami, to znaczy, że wiesz, że z Twoją wiarą
jest krucho. Nie podejmuję się pomocy:)

Pewnie uznałbyś to jako kompletny przejaw nietaktu i
> chamstwa, chyba, że się mylę.........

Nie można tego rozpatrywać w kategoriach nietaktu, czy chamstwa. Można w
kategoriach pomocy i szkodzenia. Krytyka w jej przypadku może jej
zaszkodzić. Ludzie przeważnie na krytykę reagują "umocnieniem pozycji".
Chciała by zapewne pokazać, że jej z tym dobrze i nie zrobiła by nic, aby
się zmienić.
W przypadku Jezusa, krytyka Jego diety nie może mu w żaden sposób
zaszkodzić. Wszak od dawna nic nie je.
Dyskusja na temat Jego diety może za to (ale nie musi) wnieść coś nowego do
wiedzy na temat oddziaływania diety na zdrowie i życie człowieka. W ten
sposób może pomóc wielu ludziom.

> Cóż, to twoje zdanie, czy słuszne - oceń wtedy, gdy będzie dopiero co
> zraniony. Czasami słowa bardziej ranią niż policzek.

Widzisz, mnie nie można zranić. Tak samo nie można zranić Ciebie. Tylko
dlatego czujesz się zraniona, bo bierzesz czyjeś myśli do siebie. Pozwalasz,
by Cię dosięgały, raniły. A to są tylko rojenia czyjegoś umysłu i dotyczą
właśnie jego, a nie
Ciebie. Pokazują jego stan umysłu, z Tobą niewiele mający wspólnego. Dając
się ranić, dajesz sobą manipulować. Stajesz się jak marionetka, ktoś coś
mówi, czy pisze, naciska jakiś guzik w Twoim mózgu, a Ty reagujesz.
Uświadom sobie, że to co Ty piszesz, to stan Twojego umysłu, a to co
czytasz, to stan czyjegoś umysłu. Życie będzie piękniejsze, bardziej wolne i
twórcze, kiedy uwolnisz się od tych oddziaływań.
Weźmy przykład:
Adamo2 w tym wątku napisał na mój temat:
"> tego delikwenta bym skierował na odpowiednie badania, ale nie jestem
osobą
> uprawnioną, więc jedynie skorzystam z prawa do wolności wypowiedzi.
> Leszek bredzi nabierając naiwnych tak od lat, nic się nie zmieniło i dalej
> wynajduje idiotyczne przykłady dla potwierdzenia swoich błędnych założeń.
> Szkoda mi go ale nic nie da się zrobić"
Czy to powinno mnie w jakiś sposób zranić? Przecież taki był cel tej
wypowiedzi.
Nic z tego. Jest to tylko manifestacja umysłu Adamo, zaślepionego
nienawiścią. Uśmiał bym się tylko, gdyby nie potrzeba głębokiego współczucia
dla ludzi, którzy muszą z nim koegzystować w realu. Umysł Adamo2 nie
wyprodukował jeszcze niczego konstruktywnego w żadnej dyskusji, a jego
manifestacja ogranicza się tylko do inwektyw pod adresem innych ludzi.

> Nie, dyskusja nie jest szydzeniem, szydeniem są twierdzenia pani Krysi, z
> których można wnioskować, że Jezus był po prostu głupi i marnie skończył.

Jezus nie był głupi. Ale przecież zawsze mógłby być mądrzejszy. Chociażby
jak Budda. Budda przed śmiercią powiedział, że wszystko co miał do
przekazania, to przekazał, pokazał pustą rękę, że nic nie zostało schowane.
Jezus krótko nauczał. Albo miał mało do przekazania, albo nie zdążył
wszystkiego przekazać. W jednym i drugim przypadku mamy niedosyt. Może
powodem jest to, że rzeczywiście był w Indiach, że stosował przyniesione z
tamtąd nawyki żywieniowe, że zadziałały na Niego destrukcyjnie, że w końcu
Żydzi postanowili pozbyć się odmieńca.

> z tym się nie mogę zgodzić, proszę więc nie mów mi, że deszcz pada gdy mi
> plują w twarz.

Ale dlaczego Ty się tym przejmujesz? Jeżeli wierzysz w Jezusa, to i
wierzysz, że daje tam "w górze" sobie radę. Jeżeli poczuł się urażony teorią
Krysi, to da jej popalić, chociażby jakimś wirusem komputerowym :)

> Jestem za, piszesz się na misję?

Wiesz, nie lubię tropików. Tyle jest innych idiotyzmów na świecie do
uświadamiania.... Chociażby wegetarianizm :)

[ciach]

> Ależ oczywiście, mogę powiedzieć, że: jadł skromnie i niskokalorycznie -

Dzieci w Indiach też tak jedzą. Znaczna część umiera z niedożywienia.

> udowodniono, że skromne posiłki polepszają stan naczyń krwionośnych,
> kondycję psychiczną, długość życia;

Co to znaczy "skromny posiłek"? Sposób odżywiania dający długie, aktywne i
twórcze życie można nazwać "właściwym", a nie skromnym.

stosował głodówki - naturalny lek dla
> całego organizmu, lek na prawie wszystkie choroby.

Podczas głodówki organizm spala tłuszcz, czyli to co powinien spalać na
codzień. W tym lecznicze działanie głodówek.
W czasie głodówek mózg jest odżywiany ciałami ketonowymi, które zwiększają
jego sprawność. Nic dziwnego więc, że Budda i Jezus mieli swoje
najważniejsze przemyślenia życiowe pod koniec głodówki (po okresie
dostosowawczym mózgu do spalania ciał ketonowych).

Dieta bogata w warzywa,

Jakie warzywa? Możesz wymienić, jakie warzywa uprawiali Izraelici, jaka była
wydajność z ha różnych uprawianych odmian? Może Biblia wymienia? Poszukajmy.

Ks. Prawa Powt. 7:

13 Będzie cię miłował, błogosławił ci i rozmnoży cię. Pobłogosławi owoc
twojego łona i owoc twojego pola: twoje zboże, moszcz, oliwę, przychówek od
twych krów i pomiot od twoich owiec, na ziemi, o której poprzysiągł twoim
przodkom, że da ją tobie

8. 7 Albowiem Pan, Bóg twój, wprowadzi cię do ziemi pięknej, ziemi
obfitującej w potoki, źródła i strumienie, które tryskają w dolinie oraz na
górze -
8 do ziemi pszenicy, jęczmienia, winorośli, drzewa figowego i
granatowego - do ziemi oliwek, oliwy i miodu -
9 do ziemi, gdzie nie
odczuwając niedostatku, nasycisz się chlebem, gdzie ci niczego nie
zabraknie -

11.10 Gdyż ziemia, którą idziecie posiąść, nie jest podobna do ziemi
egipskiej, skąd wyszliście, a w którą posiawszy nasienie doprowadzaliście
wodę jak do ogrodu warzywnego przy pomocy nóg.
11 Ziemia, którą idziecie posiąść, jest krajem gór i dolin, pijącym wodę z
deszczu niebieskiego.
12 To ziemia, którą stale nawiedza Pan, Bóg wasz, na której spoczywają oczy
Pana,
Boga waszego, od początku roku aż do końca.
13 Jeśli będziecie słuchać
pilnie nakazów, które wam dziś daję, miłując Pana, Boga waszego, i służąc Mu
z całego serca i z całej duszy,
14 ześle On deszcz na waszą ziemię we
właściwym czasie, jesienny jak i wiosenny, i zbierzecie wasze zboże, moszcz
i oliwę.
15 Da też trawę na polach dla waszego bydła. Będziecie mieli
żywności do syta."

Gdzie te warzywa? Były chyba w Egipcie, ale w Ziemii Obiecanej tylko owoce:
winogrona (ale jako moszcz), granaty, figi, oliwki. Inna ziemia, górzysta.

> owoce, ryby, młode wino, przaśny chleb, oliwę z oliwek itp - wszystko
uznane
> za bardzo zdrowe, idealnie pasujące do klimatu, w którym Jezus żył.

Zapomniałaś o stadach bydła (owce, kozy, krowy) i dzikiej zwierzyny.
Zresztą Jezus urodził się w stajence, a nie hurtowni warzyw :)
Izraelici po 40-tu latach krążenia po pustyni byli ludem pasterskim, więc i
przetwory mleczne stanowiły sporą część pożywienia, jak u współczesnych
Mongołów.
Możemy więc powiedzieć, że Jezus jadał (pod warunkiem, że nie był hinduskim
odmieńcem) ser, tłuste mięsko, ryby,
oliwę z chlebem i czasami zagryzał figą, czy granatem, a popijał winem.

> Nie jestem wegetarianką, sama kocham mięso, jem często za tłusto i za
duzo.

Za tłusto raczej jeść nie można :)
Za dużo, to owszem.

> Pewnie nie umiałabym żyć tak jak Jezus - zbyt dużym łasuchem i
łakomczuchem
> jestem.

Jesz zbyt dużo mało wartościowego pożywienia.

> Czy postępował destruktywnie - nie sądzę.

Sam powiedział: "po owocach poznacie ich".
Doprowadził świadomie do swojej śmierci, więc nie można nie nazwać tego
destrukcją.

Żle się odżywiał i źle
> funkcjonywał?- wątpliwe.

Nie wiemy. Jak pisałem raczej powinien odżywiać się dobrze, jako "urodzony w
stajence", czyli pochodzący z plemienia pasterskiego. Może jednak był w
Indiach?

Pomimo takiej diety jaką prowadził miał siłę do
> chodzenia na dystans bardzo wielu kilometrów

A osiołek?

Tak na marginesie (wiem, wiem, już opowiadałem :))
Przechodzi stary Żyd z wnuczkiem przed Watykanem.
Oglądają te szeregi limuzyn: Mercedesów, Cadillaków i tp.
Zobacz, mówi do wnuczka: to jest interes! A zaczynali od osiołka.

Pozdrawiam
Leszek

93. Data: 2005-06-10 14:11:37

Od: "Akulka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@o...org> napisał w wiadomości

Cóż, prawdę mówiąc nie jestem w stanie prowadzić dalej z tobą dyskusji - nie
wiem czy to wpływ twojej diety (musiałam to napisać, a co:)) czy po prostu
twoja złośliwość, że moje argumenty przeinaczasz i nie chcesz ich zrozumieć.
Zaczynasz rozwijać temat w kierunku religii, a to nie jest grupa religijna.
Najśmieszniejsze jest to, że deklarując się jako osoba nie wierząca,
opierasz się na księdze uznanej za źródło wiary wierzących... trochę mi to
braćmi jehowymi jedzie....
Co do zła czy dobra, to tkwi w każdym człowieku i nie ważne czy ten człowiek
jest kapłanem jakiejś wiary, czy politykiem czy zwykłym człowiekiem. Zły
jest złym, cham chamem, a dobry człowiek dobrym. Tego nie powoduje żadna
religia, bo każda religia nawołuje do miłości i dobra... nawet islam. Tylko
ludzie wykorzystują ją do swoich celów mącąc innym w głowach.
I nie mam, jeszcze raz mówię NIE MAM żadnych cenzuralnych zapędów w stosunku
do prowadzenia dyskusji na temat diety jaką Jezus się odżywiał (szczerze
mówiąc każdy wie coś tam a nikt nic konkretnie), ale do daleko idących
wniosków, które ludzie, TU: pani Krysia wygłasza wg własnego widzi mi się.
Jeśli jest to prawdą co mówi, to powinna to udowodnić, a nie rzucać
stwierdzeniem i uważać sprawę za załatwioną. Potem rzuciła mi w twarz
PLONKIEM, bo chyba nie miała innych argumentów, a może tylko dlatego, że nie
umie powiedzieć zwykłego przepraszam.
Jak na razie nie ma żadnej opracowanej diety (zbadanej i opisanej) która by
była dobra na wszystko, zapewniałaby optymalne siły witalne i zdrowie,
długowieczność, a tym bardziej chroniła przed zapadaniem na ciężkie i
śmiertelne choroby (no bo głodówki nie można nazwać dietą:P). Raczej nauka
skłania się do stwierdzenia, iż to leży w gestii genetyki. Są ludzie którzy
dożywają 100 jedząc smalec, tłustą śmietanę, boczek i bochenek chleba
dziennie, są tacy którzy ty samo dożywają jedząc tylko warzywa i owoce, a są
i też tacy, którzy mają wszelkie zasady dietetyczne głęboko w d... jedzą
wszystko co chcą, palą po 2 paczki dziennie, piją wódę i winko i też
dożywają sędziwego wieku - choć nauka nie daje im szans na to.
W dzisiejszych czasach nawet 3 letnie dzieci umierają na zawał serca, a
Czarnobyl kosi ludzi nagminnie na raka. I wybacz mi - ale dieta tu nic nie
wskóra, potrzebne są daleko idące zmiany na wyższym pułapie życia (jak
chociażby ochrona środowiska czy zwykła profilaktyka, a o wycofaniu
wszelkich "ulepszaczy" w produkcji żywności nie wspomnę tak jak o sterydów w
produkcji zwierząt - sorry hodowli). Więc nie wychodź mi tu proszę z
hospicjum ani z innymi chwytami mającymi przemówić do mojej
"chrześcijańskiej" wrażliwości

>Po prostu bym wyszedł.

Gdyby tak było, to byś nie wtrącił się w tej dyskusji, po prostu byś
przeszedł do następnego.

Pozdrawiam,
Akulka

.

94. Data: 2005-06-14 11:37:59

Od: "Andy Niemczuk" <l...@u...de> szukaj wiadomości tego autora

Akulka wrote:
> [...]
> Gdyby ktoś powiedział, że np. twoja matka źle się odżywia, więc jest
> głupia i głupio postępuje, chyba nie zostawiłbyś tego w milczeniu.

CIACH
> Hm, wiesz, porównanie prymitywnych wierzeń tubylców, w których
> kulturze jest tradycja wielobóstwa z religią trwającą tysiące lat
> mającą miliony wyznawców i potwierdzoną przez liczne cuda - nie jest
>
> pozdrawiam,
> Akulka

Jezuuuuuuuuuu ! Czy naprawde jestes tak zdewociala, czy po prostu trolujesz
?
Jakie cuda ? Jakie tysiace - te marne dwa masz na mysli ? Ci "prymitywni"
tubylcy wierza w swoich bogow duzo dluzej, niz twoi wspolwyznawcy w bajke o
Jezusie. A ze dozucili sobie swietego mustanga ? Ich prawo. Mieli szczescie,
ze za to "balwochwalsto" nie zechcial ich jakis swietobliwy misjonarz
spalic.

Andy

95. Data: 2005-06-14 20:04:28

Od: "Adamo 2." <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Andy Niemczuk <l...@u...de> napisał(a):

> [...]
szczescie,
> ze za to "balwochwalsto" nie zechcial ich jakis swietobliwy misjonarz

tak dla wiadomości wszystkich, szczególnie tych inteligentnych inaczej.

Art. 196 Kodeksu Karnego : Kto obraża uczucia religijne innych osób,
znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do
publicznego wykonywania obrzędów religijnych, podlega grzywnie, karze
ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Niektórzy mają system wartości zachwiany ale to jest efekt oświecenia mózgu
przez żółtka.

Pozdrawiam,
Adamo

Odchudzanie- szybkie zdrowe i skuteczne