Dlaczego blonnik jest niezbedny w diecie

81. Data: 2004-01-29 11:09:57

Temat: Re: Dlaczego blonnik jest niezbedny w diecie
Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sowa" <m...@b...pl> napisał w wiadomości
news:bv2tcl$q5b$1@inews.gazeta.pl...

> Użytkownik " annaklay" <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

> I znowu sowa dostanie baty, trudno.

Po co się podkładasz?

> Niedobory ciał balastowych mają wpływ na ujawnianie się chorób
> cywilizacyjnych.

Więc pytanie takie jak dla anny. Jakie choroby cywilizacyjne są szczególnie
powszechne wśród plemion arktycznych, które nie spożywają w ogóle błonnika?

> Nadwagi,zwapnienia tętnic,nadciśnienia tętniczego, powstawania kamieni
> żółciowych, większej zapadalności na raka, podatności na zatrucia
pokarmowe,
> zaparcia, hemoroidy, żylaki

Czyli na te choroby chorują Eskimosi i pobratymcy? Podasz linki?

> Jedna z form błonnika - pektyny maja zdolność zasysania z jelit substancji
> szkodliwych, rakotwórczych i bakterii które następnie zostają wraz z
> błonnikiem wydalone.

Czy możesz wytłumaczyć jak substancja, która w jelicie grubym ulega
fermentacji (czyli rozkładowi pod wpływem mikroorganizmów) może coś
"zasysać"?

Kopiuję ze strony:
http://www.dermajetics.com.pl/anna/blonnik.html

"Błonnik przechodzi nie strawiony przez układ pokarmowy, dopiero w jelicie
grubym ulega fermentacji."

> Błonnik ma duży udział w gospodarce organizmu cholesterolem -bierze czynny
> udział w wydalaniu nadmiaru kwasów żółciowych z wątroby.

To może jeszcze wytłumaczysz jak to jest, że Eskimosi nie chorują na choroby
miażdżycowe, mają prawidłowe poziomy cholesterolu, żrą wielkie ilości
cholesterolu w tłustym mięsie i jajkach (podbierają ptakom), a nie jedząc
błonnika, nie usuwają nadmiaru kwasów żółciowych z wątroby.
Jeszcze jedno, jak błonnik wchodzi do wątroby, żeby usunąć z niej nadmiar
kwasów żółciowych ("czynny udział")?
Z tego co ja wiem, to uwalnianie kwasów żółciowych z woreczka żółciowego
następuje pod wpływem tłuszczów, a nie błonnika.

> Opóźnia przenikanie cukrów z układu pokarmowego do krwi -to między innymi
> brak błonnika w diecie jest odpowiedzialny za tak dużą zachorowalność na
> cukrzę.

:))))))))))) Brak antidotum na toksynę jest powodem choroby. To nie lepiej
nie spożywać toksyny? (przypominam, toksyna to ilość, a nie substancja).

> Ma duży wpływ na florę bakteryjną w jelitach - zapewnia warunki korzystne
> dla bakterii rozwijających się w obecności tlenu -aerobów nie tworzących
> substancji rakotwórczych.

Ciekawe. Błonnik tworzy warunki tlenowe w jelitach? Mogła byś rozwinąć
temat? Dużo osób cierpiących na choroby jelit, którym dolegliwości minęły po
ograniczeniu błonnika było by zachwycone tym, że jednak się mylili.. Mogli
by znów jeść błonnik i zachwycać się bólami brzucha zamiast na nie narzekać.

> Zwiększają uczucie sytości co zapobiega powstawaniu nadwagi.

I już mamy receptę dla wszystkich, którzy zaglądają na grupę pierwszy raz i
piszą: "chcę schudnąć, co robić?"

> Swego czasu Antoine August Parmentier - specjalista od żywienia armii
> napoleońskiej,

Nie doczytałem się o jego roli w armii napoleońskiej. Był on propagatorem
uprawy i jedzenia ziemniaków we Francji. Najadł się ich w niewoli
niemieckiej i widocznie mu smakowały :)

wpadł na pomysł, zaopatrzenia owej armii w pożywienie
możliwe
> oczyszczone z ciał balastowych.

To chyba samymi ziemniakami chciał karmić armię?

Nic na ten temat nie wiem. Podaj jakieś linki.

Pozdrawiam
Leszek

82. Data: 2004-01-29 12:03:20

Temat: Re: Ocieplenie a zalecana dieta ;)
Od: "Chaciur" <gchat@na_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Leszek Serdyński wrote:

> Chyba Chaciur nie czytujesz grupy psw.
[tendencyjne cytaty]
> Chcesz więcej cytatów?

W Twoich cytatach są głównie przyprawy (lekkie), wegetarianie
nie jedzą więcej importowanych składników niż wszystkożercy.
Wg mnie dużo zależy tutaj od zamożności portfela a nie diety.
Poczytaj sobie pl.rec.kuchnia. Z Waszej grupy też mogę zrobić
konspekt i będzie wyglądało, że jecie same grapefruity.

A teraz coś o imporcie 'ukrytym' w krajowym mięsie:
http://www.agro.com.pl/ekolist.htm
"Poważne źródło zanieczyszczeń chemicznych stanowią importowane pasze,
pochodzące z krajów gdzie nadal w uprawie roślin pastewnych stosuje się jedne z
najniebezpieczniejszych pestycydów, które zawierają chlorowane węglowodory (tzw.
PCB). Najgroźniejszy z nich to DDT, wycofany kilkanaście lat temu w krajach
rozwiniętych, jednak dzięki swej kumulatywności w tkance tłuszczowej jego
pozostałości nadal stwierdza się w mleku karmiących kobiet. Obok DDT wiele jest
pestycydów zawierających chlorowane węglowodory jako substancje czynne.
Pozostałe źródła chemicznego skażenia mleka i nabiału to: środki do zwalczania
pasożytów w oborach, środki dezynfekcyjne stosowane w mleczarniach,
nieodpowiednie farby którymi powlekano silosy (zbiorniki na paszę dla krów), stare
podkłady kolejowe używane do budowy koryt, itp."
http://info.fuw.edu.pl/donosy/archiwum/1990/900901.0
326
"Importowane pasze sa tansze od produkowanych z polskiego zboza, "

nie chce mi się dalej szukać

> Nie, bo takie są prawa przyrody. To, że Ty ich nie rozumiesz, nie znaczy, że
> one nie istnieją.
> Najprościej tłumacząc, to jest jak w samochodzie :)
> Jak włączysz klimatyzację, to masz mniej mocy na jazdę.
> Jak włączysz przetwarzanie pokarmu nieprzetworzonego, to masz mniej energii
> na myślenie.

A kto Ci każe jeść samą trawę? Myślisz że jak ktoś nie
je mięsa to musi ciężko trawić?

> Co do tego, czyj jest gładszy, to możemy się sprzeczać, ale nie będzie w tym
> nic konstruktywnego.

No to się zastanów swoim mózgiem czy są tylko dwie skrajne możliwości:
zjadanie trawy kontra zjadanie czyjegoś ciała? Wiesz co to jest
np tempeh? Przetworzenie wcale nie musi oznaczać cierpienia
dużego kręgowca i straty ponad 80%.

> Wystarczy popatrzeć na mapę świata. Ty żyjesz widocznie tylko danymi na
> temat wielkości ferm hodowlanych. Fermy nie decydują o tym, czy lepsza jest
> mięsożerność, czy wegetarianizm.

Żadnych danych nie podajesz

> To jest tylko pewna nieprawidłowość i sami
> mięsożercy mogą ją ograniczyć. Jeżeli tego nie zrobią, to na pewno nie
> zrobią tego wegetarianie.

Bo Ty tak powiedziałeś i kropka? Masz jakieś argumenty?

> Widzisz tylko cząstkę gospodarki hodowlanej człowieka.
> Widzisz tylko fermy i gnojowicę. Nie zamykaj tylko oczu jadąc na rowerze,
> kiedy zobaczysz krowy, czy owce na pastwisku. To też jest hodowla. Ja bym
> chciał, żeby takich obrazków było jak najwiecej. Ty byś chciał, żeby
> wszystko zaorać i zasiać marchewką i soją. Żeby dziesięć razy więcej ludzi
> na tym się wyżywiło i dziesięć razy więcej było samochodów, dziesięć razy
> więcej domów, zabetonowanych terenów, dróg, fabryk, elektrowni, rafinerii,
> wysypisk.

Jak zwykle mylisz skutki z przyczynami. I jak śmiesz mi wypominać
bezdzietnemu, przeludnienie świata, Ty który rozmnażasz się bez
opamiętania ?!!

zero konkretów, z czym tu dyskutować?

pozdrawiam Chaciur

83. Data: 2004-01-29 12:03:34

Od: "Sowa" <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Po co się podkładasz?

Tadam, tadam, tadam.... - wdzę, że nadepnęłam komuś na odcisk. :-)

> Więc pytanie takie jak dla anny. Jakie choroby cywilizacyjne są
szczególnie
> powszechne wśród plemion arktycznych, które nie spożywają w ogóle
błonnika?

Nie mam zielonego pojęcia jak żyją i na co chorują Eskimosi, Tobie nie
wierzę, bo filtrujesz informacje we właściwy sobie sposób.
Jak sam zauważyłeś mówimy o chorobach cywilizacyjnych, a ci świetnie
odżywieni Eskimosi jakoś z cywilizacją techniczną, którą tak kochasz i tak
często przykładasz do hindusów mają się nijak (dziwne że już Eskimosów nie
mierzysz tą miarą).
To co czytałam na ich temat, raczej mija się z tym co Ty pisujesz, chorują
tak samo jak każda nacja na świecie - na choroby właściwe danej nacji, i tak
jak Japończycy raczej nie dorobili się zawału serca jako choroby narodowej,
a trudno oczekiwać że Europejczycy zaczną schodzić na karoschi, czy masowo
zapadną na alergię wywołaną przez pyłek cedrów.

> Czyli na te choroby chorują Eskimosi i pobratymcy? Podasz linki?

Nie rozumiesz co to choroba _cywilizacyjna_?

> Czy możesz wytłumaczyć jak substancja, która w jelicie grubym ulega
> fermentacji (czyli rozkładowi pod wpływem mikroorganizmów) może coś
> "zasysać"?

Chętnie - mechanizm jest podobny do działana garbników, lub możliwej do
kupienia smekty, a jak sam często zauważasz, jak coś już dostanie sie do
jelita grubego, to zostaje wydalne, najwyżj wczesniej ulegnie fermentacji
(?).

> Kopiuję ze strony:
> http://www.dermajetics.com.pl/anna/blonnik.html
>
> "Błonnik przechodzi nie strawiony przez układ pokarmowy, dopiero w jelicie
> grubym ulega fermentacji."

No i? Gdzies pisałam że błonnik ulega strawieniu?
Pisałam w poście do Krystyny, że część błonnka zostaje przetworzona przez
bakterie jeltowe i ta zęść ulega tawieniu i rzysfajaniu rzez oganizm, o
rawieniu reszy nic nidzie nie pisałam, węc ne rozumiem o co Ci chodzi.

> To może jeszcze wytłumaczysz jak to jest, że Eskimosi nie chorują na
choroby

Woesz co, podejrzewam, że Ty tak się znasz na Eskmosach jak na alecie - coś
m się wdaje, bo are razy widziałam, a wzystke baletnice sa piękne, zgrabne,
lekie i sa prmabaleinami.

> Z tego co ja wiem, to uwalnianie kwasów żółciowych z woreczka żółciowego
> następuje pod wpływem tłuszczów, a nie błonnika.

Z woreczka żółciowego owszem, i napisz co się z nimi dalej dzieje.

> :))))))))))) Brak antidotum na toksynę jest powodem choroby. To nie lepiej
> nie spożywać toksyny? (przypominam, toksyna to ilość, a nie substancja).

Żaden argument, lepiej, nie lepiej błonnik opóźnia wchłanianie cukru.

> Ciekawe. Błonnik tworzy warunki tlenowe w jelitach? Mogła byś rozwinąć
> temat?

Nie, nie wiem jak ten proces dokładnie przebiega.

> [...]
> ograniczeniu błonnika było by zachwycone tym, że jednak się mylili.. Mogli
> by znów jeść błonnik i zachwycać się bólami brzucha zamiast na nie

Ciekawe od kiedy osoby chore są wykładnikiem ogólnych założeń.

> I już mamy receptę dla wszystkich, którzy zaglądają na grupę pierwszy raz
> piszą: "chcę schudnąć, co robić?"

OWSZEM! :-)
Jadać proste, nie oczyszcone z błonnika produkty w miejsce produktów
wysokoprzetworzoch.
Tym sposobem zapewnią sobie dłuższe uczucie sytości, mnejsze skoki insuliny
i dostraczą miejszą ilośc kaloii.

> To chyba samymi ziemniakami chciał karmić armię?

Akurat nie ziemniakami, linków nie ma, jeszcze zdarza mi się mieć fomacje
nie tlko z Internetu

> Nic na ten temat nie wiem. Podaj jakieś linki.

Już o tym pisałam w poście do Jurka.

Sowa

84. Data: 2004-01-29 12:05:00

Od: "Chaciur" <gchat@na_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krystyna*Opty* wrote:

> (zapomnialaś zarechotać).
> Jak widać, brak Ci niestety wyobraźni na procesy, które napędzają popyt
> i podaż przemysłu farmaceutycznego. A z pewnością badania błonnika w celu
> znalezienia NA SIŁĘ jego zalet - właśnie tej koniunkturze służy razem z
> wszystkimi zwierzętami służącymi do tych badań i ich cierpieniem.

Wg mnie to masz do tego dziwne podejście.
Czy błonnik jest jakimś niebezpiecznym odpadem z którym
nie wiadomo co zrobić i ci wredni naukowcy próbują go upchnąć
gdzie się da? Jest zapotrzebowanie to się sprzedaje co
tylko można, tzw. wolny rynek. Czy nie produkuje się
przypadkiem jakiś kolagenowych suplementów?
I co to oznacza że naukowcy na siłę znaleźli dla nich zastosowanie?
Albo np. Keto Spaghetti :) http://www11.netrition.com/
a Ty się śmiałaś z kotletów sojowych.

pozdrawiam Chaciur

85. Data: 2004-01-29 12:18:27

Od: "Sowa" <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sowa" <m...@b...pl> napisał w wiadomości

Bardzo przepraszam za te koszmarne literówki - coś jest nie tak z moją
klawiaturą, a wcześniej tego nie zauważyłam.

Sowa

86. Data: 2004-01-29 15:04:47

Od: "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chaciur" <gchat@na_wp.pl> napisał w wiadomości

> Wg mnie to masz do tego dziwne podejście.
> Czy błonnik jest jakimś niebezpiecznym odpadem z którym
> nie wiadomo co zrobić i ci wredni naukowcy próbują go upchnąć
> gdzie się da?

Otóż to. Mamy zupełnie odmienne podejście do tematu. Patrzymy na temat
z całkowicie innej perspektywy. Mnie nie przyszłoby do głowy zadać powyższe
pytanie i wyciągnąć z niego powyższy wniosek.

Z mojego punktu widzenia naukowcy (a właściwie FIRMY za pomocą naukowców)
starają się wykorzystać dla własnego zysku sprzyjające im cechy błonnika
- jego objętość, powszechność występowania w przyrodzie, tania i szybka
produkcja przemysłowa, skuteczność doraźnego zaspokajania uczucia głodu
amatora nadmiarów jedzenia, oraz niestrawność tegoż przez ludzkie jelita
(a więc argument dla klienta -> pomaga odchudzać!, bo wypełniając przewód
pokarmowy "zaspokaja" głód, a jednocześnie organizm nie mając dostawy
tłuszczu - sięga po zapasy).
Tyle, że klient zaspokajając głód tymi wypełniaczami jednocześnie nie czuje
potrzeby dostarczania potrzebnych składników we właściwym dla danego
organizmu zestawie, zupełnie tego nie kontroluje. Mówiąc wprost - najadł się
badziewa i chwacit, zadowolony, że ma brzuch pełny i że mu się udało własne
wnętrzności oszukać. I co o takim komś pomyśleć? No dał się wpuścić... ;(

"Świetny" substytut dla wiecznie głodnych organizmów wołających o dostawę
tłuszczu! A nie błonnika! Dowodem na to jest proste doświadczenie - po
zjedzeniu czegoś beztłuszczowego szybko pojawia się ponowny głód, zjedzenie
czegoś ze znacznym dodatkiem tłuszczu zaspokaja głód na dłuższy czas.
Nie widzę żadnego sensu w oszukiwaniu własnego organizmu, czyli karmieniu
się błonnikiem. Gimnastyka dla mięśmi gładkich jelit? Hm... to tak jakby
koniowi kazać ciągnąć furę pod górę, aby sobie ćwiczył mięśnie... ;)

Jest zapotrzebowanie to się sprzedaje co
> tylko można, tzw. wolny rynek.

Oczywiście, że tak. I tu się kłania odwieczny dylemat: czy byt określa
świadomość (klientów), czy odwrotnie? Ja myślę, że oba te czynniki wpływają
na siebie wzajemnie. Dlatego w rezultacie współczesny świat wygląda tak jak
wygląda, razem ze swoimi szaleństwami i odwiecznym błądzeniem choćby
w rozpaczliwym poszukiwaniu dobrej diety.
Sęk w tym, że interes klienta jest kompletnie inny od interesu producenta.
Klienci nie są w stanie się zorganizować i zapłacić naukowcom za badania
mające na celu ustalenie takiej diety dla człowieka. A nawet gdyby
próbowali - to i tak w cenie wynagrodzeń przebiją ich prodcenci cukrowo-
błonnikowych wynalazków. Są po prostu na rynku silniejsi. Ale czy silniejszy
ma zawsze rację?
Wniosek: Jak już niedawno Leszek S. słusznie napisał - nie ma sensu napędzać
tej konkurencji naukowcom na zasadzie: "kto mi za badania zapłaci więcej?"
czy tzw. zwykły obywatel, czy może producenci wielkich koncernów?

A więc rzecz sprowadza się do... indywidualnego uświadamiania sobie
tych wszystkich zależności, każdego potencjalnego klienta. Dość brutalnie
to brzmi, ale tak niestety jest - im głupszy klient, tym głupsze (czyt.
bardziej szkodliwe) robi sobie zakupy. Im bardziej uświadomiony, tym
bardziej omija te najbardziej szkodliwe i bezwartościowe.
Za wiedzę i niewiedzę zawsze się w jakiś sposób płaci.

Czy nie produkuje się
> przypadkiem jakiś kolagenowych suplementów?

Jestem przeciwna jakimkolwiek suplementom (także kolagenowych), jako stałej
zasadzie w żywieniu człowieka.
Jedzenie, w miarę możliwości, powinno mieć właściwą proporcję
i najwyższą jakość naturalnych składników odżywczych i energetycznych, nie
zawierać szkodliwej chemii i innych zanieczyszczeń oraz mieć swoją naturalną
OBJĘTOŚĆ. Do takich cech przystosowany jest nasz układ pokarmowy i takie
cechy rozpoznaje we właściwy sposób.
Inaczej jest z wszelkimi koncentratami od używek począwszy, poprzez
słodycze, a na produktach farmacji skończywszy.
Szkodliwe jedzenie musi szkodzić również układowi nerwowemu, a to obecnie
wyraźnie widać w obecnych szaleństwach w życiu społecznym.

> I co to oznacza że naukowcy na siłę znaleźli dla nich zastosowanie?
> Albo np. Keto Spaghetti :) http://www11.netrition.com/
> a Ty się śmiałaś z kotletów sojowych.

Ten przykład dałeś jako kontrargument dla kotletów sojowych?
Chaciur, nie żartuj sobie. Wyjaśniłam wyżej. :)
Jest kilka starych niezmiennych w czasie powiedzonek:

"Kto brzuch nazbyt tuczy, nie bardzo się uczy."
"Kto myśli o brzuchu, ten słaby na duchu."
"Chlebem i solą ludzie sobie ludzi niewolą."
"Z potraw, które się zjada, powstają wszystkie choroby ludzkie." Herodot
"Kto lubi dobrze jeść, może z głodu umrzeć." Konfucjusz
"Medycyna zmienia się, gdy zmienia się kuchnia." Monteskiusz

Doszło też kilka nowszych:

"Słodkie życie słono kosztuje." Józef Bułatowicz

"Po co dyskutować jak ma się nieomylny autorytet za plecami?" Chaciur
...o przepraszam, to akurat wiesz! he he... ;D

"Gust się zmienia w zależności od żywienia."
"Pan Bóg stworzył jedzenie, a diabeł kucharzy." James Joyce

No dobrze... wystarczy tych perełek zbiorowej myśli ludzkiej... ;)
Bo Cię zaraz zemdli... ;)

Krystyna

87. Data: 2004-01-29 15:35:57

Od: " annaklay" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sowa <m...@b...pl> napisał(a):

> Wiesz co, nie przeszkadza mi to co jesz, ale nie mogę ścierpieć tego
> zakłamania i obłudy, tego rżnięcia nawiedzonych świętoszków i wmawiania
> ludziom poprzeinaczanych faktów, sprowadzonych do poziomu żałosnych bzdur.
> Chciała bym tylko wierzyć, że robisz to specjalnie, z jakichś tajemniczych
> powodów, a nie że aż tak bardzo straciłeś kontak z rzeczywistością.

Wiesz co Sowa, powiem ci ze ja nie potrafilabym tak precyzyjnie i trafnie
ujac tego tak, jak ty zrobilas:-).

pozd. anna:-)

88. Data: 2004-01-29 16:03:34

Od: "aducha" <a...@r...megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

bo tak naprawde chodzi o Gruzinow.......
Hindusi sie nie licza, bo jedza za duzo blonnika i dlatego palili wdowy na
stosach, a Eskimosi jako najbardziej ucywilizowana grupa na swiecie nie
choruja w ogole na choroby cywilizacyjne..
nie moglam sie oprzec;-)))
drobne podsumowanie logicznych herezji szanownych grupowiczow:-))))
sciskam za skrzydla
pzdr
aducha

89. Data: 2004-01-29 16:43:52

Od: "slawek" <slawekopty(usun)@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Sowa" <m...@b...pl> napisał w wiadomości
>
> Bardzo przepraszam za te koszmarne literówki - coś jest nie tak z moją
> klawiaturą, a wcześniej tego nie zauważyłam.

Tak tak , oczywiście ;))

Slawek

90. Data: 2004-01-29 16:56:21

Od: "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Bardzo przepraszam za te koszmarne literówki - coś jest nie tak z moją
> klawiaturą, a wcześniej tego nie zauważyłam.

Może przy pisaniu powinnaś trochę ochłonąć i się tak nie spieszyć? :)
Biedna klawiatura... ;> nie nadąża za twoim ekspresowym tokiem
rozumowania... ;)

Krystyna

P.S.
Ja widać, nawet techniczna jakość tekstu pisanego - też mówi coś niecoś
o jego autorze.

Good-bay Mr Atkins?
Kto poda przepis na obiadek MM ?
MM płatki owsiane