Dlaczego tak jest?

1. Data: 2006-04-25 22:46:54

Temat: Dlaczego tak jest?
Od: "tomla" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ze 99% populacji wydaje sie ze swiat i inni ludzie sa ulomni a my sami
jestesmy idealami doskonalymi w kazdym calu , wykonujacymi wszelkie
obowiazki doskonale, a wszelkie niepowodzenia sa efektem tylko i wylacznie
"niedoskonalosci swiata" w jakim zyjemy, natomiast nie ma to nic wspolnego z
naszymi ulomnosciami. Dlaczego tak jest? Jakie sa podloza takiego
zachowania?

2. Data: 2006-04-26 08:56:27

Temat: Re: Dlaczego tak jest?
Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ... 99% populacji wydaje sie ze swiat i inni ludzie
> sa ulomni a my sami jestesmy idealami doskonalymi
> w kazdym calu
> ... Dlaczego tak jest?

A dlaczego ludzie tak lubia przesadzac? ;)

--
Czarek

archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

3. Data: 2006-04-26 10:40:03

Od: "quasi-biolog" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

tomla <t...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> "niedoskonalosci swiata" w jakim zyjemy, natomiast nie ma to nic wspolnego z
> naszymi ulomnosciami. Dlaczego tak jest? Jakie sa podloza takiego

To tak zwane "samooszukiwanie" - wynik dzialania mechanizmow psychicznych
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_adaptatio
n ] funkcjonujacych na
uzytek inteligencji machiawellicznej
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Machiavellian_intellige
nce ].
Najskuteczniejszy oszust to taki, ktory nie wie ze oszukuje i swiecie wierzy,
ze to co mowi jest prawda.

Nawiasem mowiac, ludzki umysl jest skory do popelniania bardzo wielu bledow
poznawczych, vide: [ http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biase
s ].
Byc moze czesc z nich jest rodzajem "adaptacji samooszukujacych", podczas gdy
inne sa po prostu efektami ubocznymi konstrukcji ludzkiego mozgu - organu,
ktory ma przeciez sluzyc przetrwaniu i reprodukcji osobnika a nie poznawaniu
prawdy o swiecie. Czesc tego rodzaju efektow ubocznych - glownie z kategorii
*probability prediction biases* - mogla sie nie ujawniac w warunkach
pierwotnych, w ktorych ludzki gatunek ewoluowal (kilkudziesiecioosobowa
sawanniana spolecznosc lowiecko-zbieraczej hordy pierwotnej), a dac o sobie
znac dopiero we wspolczesnym, zupelnie innym swiecie.
Vide:
[ http://tinyurl.com/pqce5 ]
[ http://tinyurl.com/pkttb ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Environment_of_Evolutio
nary_Adaptedness ]

Wiecej na ten temat znajdziesz w popularno naukowej ksiazce Roberta Wrighta
"Moralne zwierze" [ http://www.proszynski.pl/asp/fiszka.asp?ksiazka_id=3
060 ].
Polecam!

pozdrawiam
quasi-biolog

4. Data: 2006-04-27 09:25:34

Od: "quasi-biolog" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

tomla <t...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> "niedoskonalosci swiata" w jakim zyjemy, natomiast nie ma to nic wspolnego z

Znalazlem kilka bledow poznawczych, ktore sa odpowiedzialne za to zjawisko:

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_attribution
_error ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Group_attribution_error ]

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Positivity_effect ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Negativity_effect ]

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Group-serving_bias ]

> Dlaczego tak jest? Jakie sa podloza takiego
> zachowania?

Jeden z zacytowanych artykulow efekt *Fundamental attribution error* tlumaczy
w niniejszy sposob:

Everyday example
You are walking up to a cashier at the grocery store to check out when a man
with two children cuts directly in front of you, arriving to pay the cashier
before you. You are likely to grumble and think "What an incredible jerk!"
Your default assumption is that the person is ill-mannered. You do not realize
that the man did not even see you as his attention was largely focused on
keeping his two children with him and moving to the cashier. Thus, your
dispositional attribution for his behavior was, in this instance, incorrect.
The man simply did not see you as his attention was focused on his children.
(...)
Why the fundamental attribution error occurs?
One theoretical view holds that the error results largely from perspective.
When we observe other people, the person is the primary reference point. When
we observe ourselves, we are more aware of the forces acting upon us. So,
attributions for others&#8217; behavior are more likely to focus on the person we
see, not the situational forces acting upon that person that we may not be
aware of. In the parlance of psychology research, this is called salience --
more "salient" factors are more likely to be attributed as causal.

pozdrawiam
quasi-biolog

5. Data: 2006-04-27 09:34:15

Od: "tomla" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "quasi-biolog" <q...@g...pl> napisał w
wiadomości news:e2q2me$n3$1@inews.gazeta.pl...
> tomla <t...@w...pl> napisał(a):

> pozdrawiam
> quasi-biolog

wielkie dzieki za odpowiedz, kupie sobie ta ksiazke, "moralne zwierze" ,
zastanawia mnie mocno podloze ludzkich i moich osobistych zachowan.
Podobny przypadek jak z tym kolesiem wciskajacym sie przed kase , mialem
ostanio sam szanse przezyc a wygladalo to tak:
Jest parking przed moim blokiem, brakuje na nim miejsc, wkurzam sie wiec na
ludzi zostawiajacych MASE miejsca po lewej czy po prawej stronie samochodu.
Ostatnio parkowalem wlasnie kolo takiego goscia , wciskajac sie jak
najblizej jego. Po 2h koles odjechal, zostal moj samochod, ktory kretynsko
zaprakowany(moje miejsce bylo uzaleznione od tego goscia ktory stal przy
mnie) z masa miejsca po lewej stronie zajmowal 2 miejsca parkingowe. Co
sobie mysla podjerzdzajacy na parking o ustawieniu mojego samochodu? To samo
co ja o innych zle zaparkowanych... :-)

6. Data: 2006-04-27 11:46:31

Od: "quasi-biolog" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

tomla <t...@w...pl> napisał(a):

> wielkie dzieki za odpowiedz, kupie sobie ta ksiazke, "moralne zwierze" ,
> zastanawia mnie mocno podloze ludzkich i moich osobistych zachowan.

Jesli temat zainteresowal Cie na serio, moglbys zaopatrzyc sie takze w
bardziej profesjonalna literature, chociazby w ten podrecznik akademicki:
[ http://www.gwp.pl/add2cart.php?product=313 ]. Polecam tez przeczytanie
ponizszego artykulu [ http://www.ewolucja.org/d3/d39-1a.html ].

Z drugiej zas strony, jesli chcesz czytac o psychologii ewolucyjnej ze
zrozumieniem, to na poczatek wypadaloby zrozumiec sama neodarwinowska
syntetyczna teorie ewolucji i tlumaczone przez nia mechanizmy. W tym celu IMHO
najlepiej zaczac od pozycji popularnonaukowych, zwlaszcza od ksiazek
najbardziej znanego popularyzatora mysli ewolucyjnej Richarda Dawkinsa
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins ]:

# "Samolubny gen" [ http://www.proszynski.pl/asp/fiszka.asp?ksiazka_id=2
14 ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene ]

# "Slepy zegarmistrz" [ http://www.ewolucja.org/d6/d62a22.html ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/The_Blind_Watchmaker ]

Na poczatek dobry tez bedzie podrecznik licealny:
# "Podstawy ewolucjonizmu"
[ http://www.eksiegarnia.pl/index.php?s=karta&id=82326 ]

W dalszej kolejnosci mozesz zajrzec do czegos bardziej fachowego.

# Podrecznik akademicki "Zarys mechanizmow ewolucji"
[ http://ksiegarnia.pwn.pl/3086_pozycja.html ]

# Wikipedia (proponowane przeze mnie artykuly w nastepujacej kolejnosci):

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_evolutionary_syn
thesis ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Gene-centered_view_of_e
volution ]

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Replicator_equation ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Hardy-Weinberg_principl
e ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Price_equation ]

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection#Class
ification ] - wszystkie
punkty;
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Kin_selection ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocal_altruism ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_drift ]

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Fitness_%28biology%29 ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Inclusive_fitness ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionarily_stable_s
tate ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionarily_stable_s
trategy ]

[ http://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_psychology ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Meme ]

> Podobny przypadek (...) Jest parking przed moim blokiem, brakuje na nim
>miejsc, wkurzam sie wiec na ludzi zostawiajacych MASE miejsca po lewej czy po
> prawej stronie samochodu. (...)

Hmmm... Nie Ty jeden popelniasz *fundamentalny blad przypisywania* odnosnie
zle zaparkowanych pojazdow, vide:
[ http://www.nieparkuj.pl/galeria_polowanie.php ]... ;-)

pozdrawiam
quasi-biolog

Efekt Flynna
Co doradzacie
Elektryka lub
Internet jeden wielki sexshop
10 błędów popełnianych przez kobiety w kontaktach z mężczyznami