Dlaczego woda kipi?

21. Data: 2011-05-26 11:36:32

Temat: Re: Dlaczego woda kipi?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 26 May 2011 13:00:08 +0200, medea napisał(a):

> Ale tylko te, które nie umieją pływać. ;-P

O ile wcześniej nie sTOPNIEJĄ 3-)

--
XL
człowieka." Roberto de Mattei

Prawda o GMO:
http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20o
f%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

22. Data: 2011-05-26 11:39:37

Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

It happens that Robson formulated :

> Ty na powaznie czy jaja sobie robisz?
> Jesli juz rozmawiamy o fizyce, nauce w zasadzie scislej, to jest pewna
> roznica miedzy lodem, woda a para wodna.

Robson zastanów się - przypomnij sobie z fizyki z podstawówki, że
materia ma 3 stany skupienia - ciała stałe, ciecze i gazy (na
późniejszych etapach nauki dochodzi jeszcze plazma).

Substancje chemiczne moga wystepować w poszczególnych stanach
skupienia, więz takie H2O może być ciałem stałym (nazwa potoczna -
lód), cieczą (nazwa potoczna - woda) lub gazem (nazwa potoczna - para
wodna).

Więc woda jako H2O może być ciałem stałym???

> Poza tym, sol nie "obniza temperatury topnienia wody", ale obniza temperature
> jej zamarzania. Topia sie ciala stale.

Pewnie ściśle nomenklaturowo można by się spierać, a w takim razie czy
przedmówca użył terminu woda w odniesieniu do stany skupienia (woda
jako ciecz) czy do rodzaju materii (woda jako rodzaj materii ale w
stanie skupienia jako ciało stałe) - i co wtedy jako ciało stałe może
jeszcze zamarzać????

Na cholere taka złośliwość odrazu?
Witek

23. Data: 2011-05-26 12:39:20

Od: Robson <r...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-05-26 13:39, Witek pisze:
> [...]
> ciecz) czy do rodzaju materii (woda jako rodzaj materii ale w stanie
> skupienia jako ciało stałe) - i co wtedy jako ciało stałe może jeszcze

Nato:
> Trzeba było uważac na lekcji fizyki w podstawówce. Podpowiedź:
chociaż na
Dlaczego?
To chyba Ty nie uwazales, bo sol obniza temperature topnienia wody, ale
PODWYZSZA temperature wrzenia.
Pozdrawiam.

24. Data: 2011-05-26 13:18:28

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 26 May 2011 14:39:20 +0200, Robson napisał(a):

> To chyba Ty nie uwazales, bo sol obniza temperature topnienia wody, ale
> PODWYZSZA temperature wrzenia.

Dokładnie tak. Także można powiedzieć, że obniża temperaturę zamarzania - i
wtedy jaśniej widać, po co się ją sypie na chodniki i ulice. Tę własność
soli wykorzystywano kiedyś także podczas produkcji lodów tzw "kręconych" w
specjalnej maszynce, w której między ścianki podwójnego pojemnika ładowano
lód i sól. Drugą własność wykorzystuje się np podczas robienia przetworów -
wsypując sól do wody, w której gotują się słoje, uzyskuje się wyższą
temperaturę wrzenia.
Takie proste sprawy, do zaobserwowania na co dzień :-)

25. Data: 2011-05-26 16:07:41

Od: "cef" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Prędki" <"klark[USUN wrote:

> Operacje posolenia wrzatku wykonuje kilkadziesiat razy dziennie.
> Dlaczego akurat tylko jednego dnia kipiala?

Wszystkie te wyjaśnienia oparte o zmiany temperatury wrzenia
są sprzeczne z obserwacją. Ja też obserwuję gwałtowne "burzenie"
się wody w garku z "prawie wrzątkiem" po dodaniu łyżki soli.
Taka reakcja jest prawie zawsze. Wskazywałoby to raczej, że dodanie soli
obniża temperaturę wrzenia, skoro po dodaniu soli w tej samej
temperaturze proces jest gwałtownieszy. Ale ta sól podwyższa temperaturę
wrzenia, więc woda powinna "się uspokoić".
Chyba prędzej można uwierzyć w wyzwolenie energii hydratacji.
Może jeszcze jakiś inne pomysły?

26. Data: 2011-05-26 18:06:13

Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robson laid this down on his screen :

> [...]
> chociaż na
> Dlaczego?

> To chyba Ty nie uwazales, bo sol obniza temperature topnienia wody, ale

Robson, tak udało Ci się sformatować odpowiedź, że nie jestem wstanie
dojść co jest cytatem, a co jest Twoja odpowiedzią.

Napisz o co Ci chodzi.

Jeżeli to Ty dopisałeś że sól obniża temperaturę topnienia lodu, to
chyba to samo co obniżenie temperatury zamarzania wody, tylko kierynek
procesu jest odwrotny.
Kurcze kręcimy się w kółko.
Witek

27. Data: 2011-05-26 18:17:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 26 May 2011 15:18:28 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> temperaturę wrzenia.
> Takie proste sprawy, do zaobserwowania na co dzień :-)

http://gim3chemia.strefa.pl/d4.html

"Część B. Sporządzanie mieszaniny oziębiającej i badanie jej właściwości.

1. Do połowy objętości zlewki wsyp pokruszony lód.
2. Zmierz temperaturę początkową lodu.
3. Dodaj do lodu soli kamiennej w ilości równej około 1/5 objętości lodu.
4. Zawartość zlewki wymieszaj, po czym zmierz temperaturę otrzymanej
mieszaniny.

Obserwacje:

Początkowa temperatura lodu wynosiła 0 ?C. Po dodaniu soli kamiennej i
zamieszaniu temperatura powstałej mieszaniny osiągnęła wartość -15 ?C.

Wnioski i komentarz:

Dodatek soli kamiennej do lodu powoduje znaczne obniżenie temperatury
powstałej mieszaniny w stosunku do początkowej temperatury lodu. Przyczyną
tego zjawiska jest endoenergetyczny charakter procesu rozpuszczania chlorku
sodu. Aby rozerwać wiązania w sieci krystalicznej, chlorek sodu pobiera
energię z otoczenia. Jednocześnie rozpuszczenie określonej masy soli
kamiennej w wodzie powoduje obniżenie temperatury krzepnięcia powstałego
roztworu w stosunku do temperatury krzepnięcia czystej chemicznie wody.
Stąd w naczyniu pojawia się ciecz pomimo znacznego spadku temperatury.
Zjawisko to znalazło zastosowanie zimą podczas odśnieżania dróg. Mieszaniny
oziębiające można również wykorzystać do chłodzenia substancji w
laboratorium."

28. Data: 2011-05-26 18:21:16

Od: Robson <r...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

To byl tylko cytat. Woda sie nie topi, moze zamarznac badz wyparowac.
Jesli to jest za trudne to nie moja wina. Jako ze to mnie juz nudzi, z
mojej strony EOT.

29. Data: 2011-05-26 18:22:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 26 May 2011 18:07:41 +0200, cef napisał(a):

> [...]
> wrzenia, więc woda powinna "się uspokoić".
> Chyba prędzej można uwierzyć w wyzwolenie energii hydratacji.

http://gim3chemia.strefa.pl/d3.html

"Część D. Porównanie temperatury wrzenia wody z temperaturą wrzenia wodnego
roztworu soli kamiennej.

1. Zlewkę z gorącą wodą wyjmij z pojemnika próżniowego i z powrotem umieść
na trójnogu.
2. Wsyp do wody dwie łyżki soli kamiennej, a następnie całość zamieszaj.
3. Włóż do zlewki probówkę z wodą i kamykiem wrzennym.
4. Doprowadź roztwór w zlewce do wrzenia.
5. Obserwuj zawartość probówki.
6. W celu weryfikacji nasuwających się wniosków zmierz temperaturę wody w
probówce i temperaturę wrzącego roztworu.

Obserwacje:

Roztwór w zlewce wrze, podobnie jak woda w probówce.

Wnioski i komentarz:

Wrzenie wody w probówce sugeruje, że roztwór wodny soli kamiennej ma wyższą
temperaturę wrzenia niż czysta woda. Dzięki temu energia może przepływać na
sposób ciepła do probówki, przez co woda zamienia się gwałtownie w parę w
całej swojej objętości."

30. Data: 2011-05-26 19:25:33

Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robson used his keyboard to write :
> To byl tylko cytat. Woda sie nie topi, moze zamarznac badz wyparowac. Jesli
> to jest za trudne to nie moja wina. Jako ze to mnie juz nudzi, z mojej strony
> EOT.

Masakra jakaś, jak okopałeś się w jedynie słysznych poglądach. Woda
może wystepować w trzech STANACH skupienia - jako ciało stałe, ciecz i
gaz - co pozwala jej przechodzić między tymi stanami zamarzać/rozmarzać
- parować/skraplać, o nawet z lodu do pary wodnej bezpośrednio przez
sublimacje.
Nie jest to moje ulubione żródło, ale proszę
http://pl.wikipedia.org/wiki/Woda

Woda (tlenek wodoru; nazwa systematyczna IUPAC: oksydan) - związek
chemiczny o wzorze H2O, występujący w warunkach standardowych w stanie
ciekłym. W stanie gazowym wodę określa się mianem pary wodnej, a w
stałym stanie skupienia - lodem. Słowo woda jako nazwa związku
chemicznego może się odnosić do każdego stanu skupienia.

Szczególnie polecam ostatnie zdanie z cytatu.

Mięta
Ale pychoty!
Kolacja Miszczuf
Noże ceramiczne.