Do laryngologa czy pulmunologa,

1. Data: 2002-05-23 22:26:44

Temat: Do laryngologa czy pulmunologa,
Od: "Aneta" <a...@g...ppl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Może ktoś wie czego to mogą być dolegliwości mojego taty. Bardzo, ale to
bardzo obfite odkrztuszanie plwocin. Nie towarzyszy temu podwyższona
temp.,kolor raczej biały czasem ropny.Nasilenie w nocy, nie ma właściwie
przy tym jakiś napadów kaszlu. Objawy są nasilone od trzech tygodni, miesiąc
temu przechodził grype.Kuracja antybiotykiem nie przynosi poprawy. Lekarz w
czasie badania stwierdził, że płuca są raczej OK i że to może być od
tarczycy, (choć nie znam takich objawów przy tarczycy). Ilość wydalanej
plwociny jest bardzo duża! Myśleliśmy, że to skutek rzucenia palenia trzy
miesiące temu, ale objawy są zbyt intensywne. Objawom towarzyszy lekki gól
gardła. Teraz pojawiło się zapalenie tęczowki.Dwóch lekarzy badało mojego
ojca i żaden nie postawił konkretnej diagnozy. Błagam o jakieś sugestie,
czego to mogą być objawy, do jakiego specjalisty się udać i jakie badania
wykonać. Czekam z niecierpliwością na jakiś odzew:)
Pozdrawiam i dzięki za rady,
Aneta

2. Data: 2002-05-24 05:34:27

Temat: Re: Do laryngologa czy pulmunologa,
Od: "Kinga" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> miesiące temu, ale objawy są zbyt intensywne. Objawom towarzyszy lekki gól
> gardła. Teraz pojawiło się zapalenie tęczowki.> Pozdrawiam i dzięki za

Co to znaczy że płuca są raczej ok-czy zrobili mu jakieś dodatkowe badanie
płuc,czy to tylko stwierdzenie
po badaniu osłuchowym?.Ból gardła może być spowodowany
kaszlem/podrażnienie/.
Wymuś na lekarzu skierowania na badania.Skoro nie potrafi post.diagnozy to
niech dalej szuka.
Może to być coś poważniejszego lub powikł.po grypie.
Zazn.,że nie jestem laryngologiem.Pozdr.Kinga

3. Data: 2002-05-24 08:19:24

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aneta" <a...@g...ppl> napisał w wiadomości

> [...]
rzucenia palenia trzy
> miesiące temu, ale objawy są zbyt intensywne.

Bardzo obfite odkrztuszanie plwociny bez nasilonych objawów ogólnych (typu
temp.) kojarzy mi się ze sprawą przewlekłą...
A pierwsza myśl to rozstrzenie oskrzeli, w których niczym na szalce Petriego
hoduja się bakterie.
Czasem wysłuchanie typowego przysłuchu rozstrzeni oskrzeli może sprawiać
trudność nie-pulmonologom, choć typowe jest odkrztuszanie plwociny na
"szklanki".
Wcześniej, gdy Ojciec palił, zaciągnięcie się ćmykiem powodowało kaszel i
mechaniczne oczyszczanie dróg oddechowych.
Teraz zlepione tytoniem rzęski w drogach oddechowych i brak bodźca
podrażnieniowego (powodującego kaszel) upośledza klirens dróg odd. i dlatego
macie wrażenie, że wydzieliny jest więcej, bo zalega.
Oczywiście nie ma mądrzejszego pomysłu niż to rzucenie palenia!!!!!!
Antybiotyki niestety słabo penetrują do rozstrzeni z zalegającą
wydzieliną.... pomaga tu np.drenaż ułożeniowy.
Zgłoście się do pulmonolga.

> Teraz pojawiło się zapalenie tęczowki.
Miejmy nadzieję, że to nie początki choroby układowej....
Pozdrawiam. Beata

4. Data: 2002-05-24 21:03:28

Od: "Aneta" <a...@g...ppl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuje dziewczyny za odzew:).
Trochę szperałam w necie, bo przyznam szczerze, jesteśmy wszyscy w domu
bardzo podenerwowani sprawą:( i miałam podobne spostrzeżenia jak Beata co do
rozstrzeni oskrzeli. Tylko jedno się nie zgadza, Beato pisałaś, o kaszlu w
czasie palenia, a ja nie przypominam sobie zeby ojca jakiś szczególny kaszel
dręczył. Zapisałam ojca na wtorek na wizytę do pulmunologa, niestety nie
wiem czy jest dobrym specjalistą :(. Jeśli chodzi o płuca nie miał rentgena,
tylko badanie osłuchowe, na tej podstawie lekarz stwierdził, że są OK. Nie
wiem czy do pulmunologa powinien przyjść ze zdjęciem na zdjęciu chyba
oskrzeli nie mozna zobaczyć, poza tym mój ojciec jest bardzo niechętny do
robienia zdjęć, ale go zmusze. Czy pulmunolog wysłucha skrzela, czy może
trzeba zrobić jakieś badanie.
Teraz bierze antybiotyk, ale jak pisałaś Beato nie pomaga.
Dziś okulista stwierdził, że to nie tęczówka a naczyniówka. co to choroba
układowa?
Ciekawi mnie też czy mógł mieć slusznośc lekarz, który stwierdził, że to
moze być coś z tarczycą, chociaż ojciec nie miał wcześniej z nią problemów i
nie ma powiększonej.
Pozdrawiam, Aneta:)

5. Data: 2002-05-25 07:51:57

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> rozstrzeni oskrzeli. Tylko jedno się nie zgadza, Beato pisałaś, o kaszlu w
> czasie palenia, a ja nie przypominam sobie zeby ojca jakiś szczególny

Baaardzo dziwne, pracuję na oddziale internistyczno - astmologicznym (zatem
płuca w centrum zainteresowania), dominują pacjenci z przewlekłą obturacyjną
chorobą płuc, czyli tacy, którzy "wypalili sobie" płuca papierosami....
wszyscy kaszlą... to odruch obronny.

> Nie wiem czy do pulmunologa powinien przyjść ze zdjęciem na zdjęciu chyba
> oskrzeli nie mozna zobaczyć, poza tym mój ojciec jest bardzo niechętny do
> robienia zdjęć, ale go zmusze.

W istocie, tylko raz w życiu widziałam rozstrzenie oskrzeli na rtg... takie
były ogromne. Zasadniczo teraz raczej nie wykonuje się badań kontrastowych w
celu uwidocznienia rozstrzeni, skoro mamy do dyspozycji TK. Ale to ostatnie
posunięcie, nie początek diagnozowania. Może uda się wysłuchać wydzielinę w
tych ewentualnych rozstrzeniach?

> Dziś okulista stwierdził, że to nie tęczówka a naczyniówka. Co to choroba
układowa?

Ach, nie stresuj się. Niczego nie sugerowałam w tym względzie. Choroba
układowa to choroba z kręgu autoimmunologicznych (z autoagresji), kiedy
organizm sam przeciw sobie produkuje przeciwciała.... ma manifestację w
wielu narządach, często początkowo zajmuje tęczówkę.
Pozdrawiam. Beata

6. Data: 2002-05-28 20:22:53

Od: "Aneta" <a...@g...ppl> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie jesteśmy po wizycie u pulmunologa, ojciec zrobił zdjęcie rtg, lekarz
stwierdził, że w płucach nie widzi zmian. Niestety chyba na zdjęciu zauważył
jakąś zmiane na oskrzelach i za tydzień ojciec ma iść na bronchoskopie. Boje
się, że jeśli zmiana była zauważalna na rtg. to może być coś poważnego.
Zastanawiam się po co będzie robiona bronchoskopia, słyszałam, że to badanie
robi się w znieczuleniu ogólnym, a ten lekarz robi tylko znieczulenie
gardła. Mam nadzieję, ze to badanie jest zasadne w tej sytuacji. Lekarz
osłuchał ojca i stwierdził, że diagnoze może postawic dopiero po
bronchoskopi. Przeraszam, że się tak rozpisuję, ale jestem bardzo
zdenerwowana, bo mój ojciec dostał obsesji, że ma raka.
Dziękuję za wszystkie komentarze, zwłaszcza Beacie:)

7. Data: 2002-05-29 20:14:41

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 28 May 2002, Aneta wrote:

> [...]
> się, że jeśli zmiana była zauważalna na rtg. to może być coś poważnego.

niestety moze dlatego trzeba zrobic bronchoskopie

> Zastanawiam się po co będzie robiona bronchoskopia, słyszałam, że to badanie
> robi się w znieczuleniu ogólnym, a ten lekarz robi tylko znieczulenie
> gardła.

bronchoskopie robi sie w znieczuleniu miejscowym po wkropleniu
do drog oddechowych srodka znieczulajacego. Gdzie slyszalas
ze robi sie w znieczuleniu ogolnym?

> zdenerwowana, bo mój ojciec dostał obsesji, że ma raka.

Jesli palil lub pali to niestety moze to byc prawda. Bronchoskopie
robi sie przewaznie po to aby stwierdzic czy jest tkanka patologiczna
w oskrzelu i pobrac ja do badania mikroskopowego
ale nie jest przesadzone, ze musi
to byc rak, moze to byc takze zmiana niezlosliwa np. gruzliczak
albo pozapalnia czy zwloknienie. Niemniej obowiazuje zasada - trzeba
wykluczyc lub potwierdzic najgorsze.

rostrzenia oskrzeli natomiast obecnie rozpoznaje sie na podstawie
KT klatki piersiowej najlepie w technice cienkich warstw czyli
HRCT - "High Resolution Computed Tomography" aczkowiek my mamy
tak dobrych radiologow, ze potrafili rozpoznawac to starym gruchotem,
ktory obecnie zostal juz zastapiony nowa maszyna

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

8. Data: 2002-05-30 15:48:37

Od: "Aneta" <a...@g...ppl> szukaj wiadomości tego autora

"bronchoskopie robi sie w znieczuleniu miejscowym po wkropleniu
do drog oddechowych srodka znieczulajacego. Gdzie slyszalas
ze robi sie w znieczuleniu ogolnym?

Przeczytałam na jednym z serwisów medycznych (w tym momencie nie pamiętam
dokładnie na jakim), że bronchoskopie robi się w miejscpwym lub ogólnym
znieczuleniu.

rostrzenia oskrzeli natomiast obecnie rozpoznaje sie na podstawie
KT klatki piersiowej najlepie w technice cienkich warstw czyli
HRCT

A czy rozstrzenia oskrzeli mozna rozpoznać podczas bronchoskopii?
Gorąco pozdrawiam,
Aneta

P.
----

9. Data: 2002-05-31 07:51:23

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 30 May 2002, Aneta wrote:

> A czy rozstrzenia oskrzeli mozna rozpoznać podczas bronchoskopii?

nie, obecnie nie. Kiedys robilo sie bronchografie (ja jeszcze z jedna
taka zrobilem) ale obecnie po upowszechnieniu sie KT zrezygnowano
z bronchografii na rzecz badania mniej inwazyjnego jakim jest KT.
Bronchografia polegala na wprowadzeniu poprzez bronchoskop do
oskrzela srodka kontrastowaego i wykonania zdjecia klatki piersiowej
z kontrastem

P.
----

10. Data: 2002-06-01 14:00:00

Od: "Aneta" <a...@g...ppl> szukaj wiadomości tego autora

Jestem niezmiernie wdzięczna za wszystkie wyjaśnienia. Przepraszam, że
jestem tak dociekliwa, wiem, że wszystkie watpliwości powinien wyjasniac
lekarz prowadzący. We wtorek ojciec idzie na bronchoskopie, modle sie żeby
to nie było nic poważnego. Zastanawiam się czy po badniu lekarz może dać
diagnozę np. przewlekłe zapalenie oskrzeli, czy dopiero po analizie
materiału pobranego?.
Pozdrawiam:),
Aneta

cyproteron u kobiet