Działka, wiosna i co dalej??!

1. Data: 2005-04-13 08:45:56

Temat: Działka, wiosna i co dalej??!
Od: "Samanna" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
z dużą nieśmiałością piszę tego maila ponieważ jestem kompletnie "zielona" i moje
pytania mogą być amotorskie bardzo.
Piszę ponieważ poszukuje porad i wskazówek co zrobić z kawałkiem działki, który
ostatnio nabylismy z męzem.
Ma to to ok 240 m, planujemy na mniej więcej połowie zasiać trawę (w planach grile
itp). Przypuszczam, że w ten weekend się to może
udać, mamy trawe, szpadel, grabki itp :)
Ale mam sporo dylematów jesli chodzi o drugą cześć działki warzywno-kwiatową.
Nie wiem jak ugryźć wogóle ten temat. Chciałbym:
- mieć dla rodziny trochę zdrowych warzywek typu marchewka, pietrucha, rzodkiewka,
koperek ...
- w części kwiatowej córka (no i ja :) chcemy mieć trochę kwiatów, ponieważ to nasze
początki więc muszą być jakieś
nieskomplikowane.
- podglądam działki sąsiadów i na pewno wiem, że nie podoba mi się styl ogródka
kwiatowego: kępka tulipanów, a wokół łysa ziemia,
czy mozna posadzić jakąś rosliność, która stworzy zielony "dywan" , żeby nie było
łysych placków ziemi?
- czy są jakieś dobre podręczniki na ten temat?

Proszę o rady, uwagi cokolwiek, zwłaszcza słowa otuchy mile widziane :)

Samanna

2. Data: 2005-04-13 10:43:48

Temat: Re: Działka, wiosna i co dalej??!
Od: Beata Mateuszczyk <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Samanna wrote:
> Witam,
> Ma to to ok 240 m, planujemy na mniej więcej połowie zasiać trawę (w
> planach grile itp). Przypuszczam, że w ten weekend się to może udać,
> mamy trawe, szpadel, grabki itp :)

Na Twoim miejscu zaczęłabym od kartki papieru i ołówka. Narysuj plan
działki i zacznacz istniejące juz nasadzenia (drzewa, krzewy). A
następnie zaprojektuj trawnik, rabaty, warzywnik. Trawnik wcale nie musi
byc nudnym prostokątem. Może być okrągły, owalny lub nieregularny,
otoczony rabatami kwiatowymi. Nie rozdzielałbym tak zupełnie kwiatów od
części wypoczynkowej. Zwłaszcza wskazane są w sąsiedztwie (IMHO) kwiaty
o silnym, przyjemnym zapachu i rośliny przywabiające motyle (jeżówka,
budleja) i oczywiście zioła. Część z grillem i stołem warto utwardzić
(drewno, kamień, beton) i osłonić od oczu sąsiadów (trejarze, pergole,
krzewy).

> Nie wiem jak ugryźć wogóle ten temat. Chciałbym:
> - mieć dla rodziny trochę zdrowych warzywek typu marchewka, pietrucha,
> rzodkiewka, koperek ...

To powinnaś siać już. Ja wczoraj posiałam sałatę, rzodkiewkę,groszek i
koper. A to i tak o kilka tygodni za późno. Ale przy małym dziecku
trudno zdążyć ze wszystkim.

> [...]
> ogródka kwiatowego: kępka tulipanów, a wokół łysa ziemia, czy mozna
> posadzić jakąś rosliność, która stworzy zielony "dywan" , żeby nie było

Można. Jest mnóstwo roślin okrywowych. Jakie posadzić zależy od
nasłonecznienia i jakości gleby.

> - czy są jakieś dobre podręczniki na ten temat?

Przejrzyj archiwum grupy (google - grupy dyskusyjne). Polecano tu już
wilele razy wartościowe pozycje. W miesieczniku "Ogrody mozna znaleźć
sporo inspirujących pomysłów.

Pozdrawiam
Bea

3. Data: 2005-04-13 10:53:42

Od: "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Samanna" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

> Proszę o rady, uwagi cokolwiek, zwłaszcza słowa otuchy mile widziane :)

Jeśli interesowałby Cię ogród "bez chemii" to polecam "Ogród w zgodzie z
naturą" Marie-Luise Kreuter wyd.ELIPSA1998
O warzywkach kupiłam osttnio książeczkę "Intensywna uprawa warzyw" Renata
Dobromilska wyd."działkowiec". - dosyć fajna jest.
Warto czytać czasopisma ogrodnicze (oprócz "Ogrodów", których nie warto)

Z kwiatków to na początek myślę, że warto posiać jednorocznych rozmnażanych
z nasion sianych do gruntu. Nawet jak popełnisz błąd to nie będzie ich żal,
a nabędziesz przy tym trochę doświadczenia - w przeciwieństwie do sadzonek
bylin kupowanych za ciężkie pieniądze.

4. Data: 2005-04-13 11:02:00

Od: Beata Mateuszczyk <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

AnnaF wrote:

> Warto czytać czasopisma ogrodnicze (oprócz "Ogrodów", których nie warto)

Moim zdaniem, jeśli jest się na etapie projktowania ogrodu, to naprawdę
> [...]

> a nabędziesz przy tym trochę doświadczenia - w przeciwieństwie do sadzonek

Z nasion możesz wysiać także byliny, nie tylko jednoroczne.

Pozdrawiam
Bea

5. Data: 2005-04-13 11:09:55

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl>
[...]
> Warto czytać czasopisma ogrodnicze (oprócz "Ogrodów", których nie
warto)

Zwyczajowo krytyka powinna zawierać argumenty.

> [...]
żal,
> a nabędziesz przy tym trochę doświadczenia - w przeciwieństwie do

Będzie żal, ze nie wydało sie tych pieniędzy na byliny. Ot co.
--
Pozdrawiam, Jerzy

6. Data: 2005-04-13 11:27:51

Od: "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> napisał w wiadomości

> warto)
>
> Zwyczajowo krytyka powinna zawierać argumenty.

Przepraszam - poprawiam się - oto argumenty
za:
1.ładne zdjęcia
przeciw:
1. drogie - właściwie najdroższe z popularnych czasopism ogrodniczych
2. mało treści - mało praktycznych informacji
3. bardzo ogólnikowe i pobieżne traktowanie tematu

7. Data: 2005-04-13 11:31:57

Od: "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata Mateuszczyk" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

> Moim zdaniem, jeśli jest się na etapie projktowania ogrodu, to naprawdę
> warto.

Uważam, że na etapie projektowania, to jeśli ktoś musiałby wybierać (ze
względu na cenę), to więcej przykładów ciekawych kompozycji jest w "Moim
pięknym ogrodzie"

pozdrawiam
ania

8. Data: 2005-04-13 11:49:37

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl>
> Przepraszam - poprawiam się - oto argumenty
> za:
> 1.ładne zdjęcia

Ile razy można w kółko oglądać to samo lub prawie to samo?

> przeciw:
> 1. drogie - właściwie najdroższe z popularnych czasopism ogrodniczych

Warte czy nie warte swojej cany?

> 2. mało treści - mało praktycznych informacji

To czasopismo jest dla kobiet od kobiet.

> 3. bardzo ogólnikowe i pobieżne traktowanie tematu

To zaleta, mniej błędów się przy tym popełnia.
;-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

9. Data: 2005-04-13 13:23:41

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Samanna wrote:

> [...]
> ogródka kwiatowego: kępka tulipanów, a wokół łysa ziemia, czy mozna
> posadzić jakąś rosliność, która stworzy zielony "dywan" , żeby nie było

Skop ziemie, a nastepnie sypnij szczodrze mieszanki nasion kwiatowych.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

10. Data: 2005-04-13 15:28:51

Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Samanna" napisał
> Nie wiem jak ugryźć wogóle ten temat.

Jako poczatkujacy z niewielka praktyka moge Ci tylko powiedziec z wlasnego
doswiadczenia pare rzeczy. Nie mowie, ze jest to uniwersalne, ale moze Ci
sie przyda:

- najlepiej byloby kupic sobie jakas ksiazke na temat projektowania
ogrodow - jest ich troche w ksiegarniach, mysle, ze znajdziesz cos, co Ci
sie spodoba
- przydalaby sie tez jakas ksiazka ogolna, gdzie bedzie troche praktycznych
pomyslow - ja bardzo lubilam "Piekny ogrod bez wysilku". Tylko lepiej
sprawdzaj, czy opisane tam rosliny zimuja w Polsce, bo ksiazka jest
tlumaczona. Ale pomyslow i porad jak sobie oszczedzic pracy jest duzo i
mysle, ze na poczatek bedzie dobra.
- dobrze byloby zaplanowac ogolny zarys tego co chcesz uzyskac. Najlepiej
zaczac od okreslenia gleby i warunkow swietlnych, pozniej zaplanowac
funkcjonalny podzial dzialki: gdzie grill, sciezki, jakis utwardzony placyk,
ale rowniez gdzie zrobic kompost, smietnik, gdzie trzymac narzedzia.
Zastanowic sie nad instalacjami - woda, prad, oswietlenie bo pozniej szkoda
rozkopywac trawnika czy inne nasadzenia. Pozniej dobrze byloby zaplanowac
bardziej konkretnie co na gdzie rosnac i narysowac plan calosci. Nie musisz
miec tego bardzo szczegolowego, na razie wystarczy - np. niewielkie drzewo
kwitnace na wiosne w tym miejscu czy kacik z pachnacymi kwiatami wabiacymi
motyle w innym. A pozniej sprobuj znalesc rosliny dostosowane do Twoich
potrzeb i warunkow jakie posiadasz - jak chcesz, to moge zrobic przeglad
literatury i sprobowac ocenic co mi sie najbardziej przydaje.
- baw sie dobrze i niczym sie nie przejmuj. Rob to co Tobie sie podoba, to
nie jest konkurs na bezblednie wykonany ogrodek tylko sposob spedzania
wolnego czasu. Bledow nie unikniesz, wiec sie nimi nie martw. Mnie zawsze
pociesza jak osoby majace ogrod wiele lat i ogromne doswiadczenie, ktore
dziela sie swoja wiedza z innymi na lamach tej grupy, tez sie pytaja o rozne
rzeczy, popelniaja bledy i maja rozne zdania. I chyba za to ich lubie ;)
- czytaj pisma, ksiazki, ogladaj w Internecie i w naturze. Kiedys myslalam,
ze ogrod nalezy zaplanowac i wykonac. Teraz widze to troche jak wychowywanie
dzieci - w kazdym wieku sa inne potrzeby, problemy. Ogrod nie jest czyms co
mozna skonczyc. Zawsze sie ma nowe pomysly, chce sie cos zmienic, ulepszyc.
Ale jak wylazi z ziemi, jak teraz na wiosne, to jest super. Moge sie na to
godzinami patrzyc i byc szczesliwa, ze rosnie. Czego i Tobie zycze :)

Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Biernacka

karmazyt oraz kamienie w doniczce, a robaczki
Szafirek
Ultradźwiękowy odstraszacz kotów
Żurawina wielkoowocowa
wrzos na aukcji.... niezła okazja :-D