Dzieci uczą się tego, czego doświadczają...

21. Data: 2006-10-17 22:32:38

Temat: Re: Dzieci uczą się tego, czego doświadczają...
Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Paweł Pluta" <p...@c...kofeina.net> wrote in message
news:slrnej9ok6.nod.ppawel@chlor.kofeina.net...

> No i co to ma do rzeczy?

Ano to, że może te komunały wcale nie są takimi komunałami i że może
niektórzy powinni wczytać się w nie z większą uwagą?
Anka

22. Data: 2006-10-18 07:10:09

Od: Paweł Pluta <p...@c...kofeina.net> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 18 Oct 2006 00:32:38 +0200, miranka
<a...@m...pl> wrote:

> [...]
>
> Ano to, że może te komunały wcale nie są takimi komunałami i że może
> niektórzy powinni wczytać się w nie z większą uwagą?

Jeżeli aż wczytania im potrzeba, żeby dojść do trywialnej wiedzy, że dziecko
uczy się na podstawie trgo, co widzi, to to są młotki, które i tak zaraz
zapomną, w co się wczytały.

Paweł Pluta

--

-.-. --.. . -- ..- -- --- -- ... ... . -. -. .. . ---
-.. .--. --- .-- .. .- -.. .- --- -.. -... .. --- .-.

23. Data: 2006-10-18 07:44:50

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 17 Oct 2006 11:44:52 +0200, gdaMa w wiadomości
<news:eh28ng$nm5$1@atlantis.news.tpi.pl> napisał(a):

> Dostaliśmy kartkę z taką treścią na ostatniej wywiadówce, myślę że warto by
> każdy rodzic, opiekun miał tą treść w pamięci...

Jak zwykle w tego typu literackich tekstach trzeba to czytać z dystansem.

> Dziecko krytykowane uczy się potępiać.

Co nie znaczy, że nie trzeba krytykować złych zachowań dziecka.

> Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji.

Albo się wycofuje.

> Dziecko doświadczające litości uczy się rozczulać się nad sobą.

Negujemy współczucie? Tak zawsze jest szkodliwe?

> Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy.

W razie zachowań niemoralnych wstyd i poczucie winy to uczucia jak
najbardziej na miejscu.

> Dziecko chwalone uczy się wdzięczności.

A dziecko chwalone nadmiernie uczy się czego?

W pedagogice nie ma prawd absolutnych.

--
Sz.

24. Data: 2006-10-18 07:53:39

Od: "gdaMa" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

No proszę, jak się ładnie dyskusja rozwinęła ;)

Tego typu teksty są jak 10 przykazań - niby się je zna, pamięta, ale warto
od czasu do czasu przypomnieć je sobie wzrokowo i podumać...
I to miałam na myśli zapodając tekst pani Nolte :)

--
Pozdrawiam *gdaMa* (Magda)
Marek (27.02.2000) i Majka (22.04.2005)

25. Data: 2006-10-18 08:08:22

Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza Paweł Pluta

>Jeżeli aż wczytania im potrzeba, żeby dojść do trywialnej wiedzy, że dziecko
>uczy się na podstawie trgo, co widzi, to to są młotki, które i tak zaraz
>zapomną, w co się wczytały.

Prawisz komunały, Pawle.
Są ludzie, którzy bynajmniej młotkami nie są (a propos - zaobserwowana
na newsach definicja 'młotka' to 'osoba, która albo nie uwaza za
wspaniałe/oczywiste/niezbędne tego, co piśca, albo nie podziela jego
poglądów i do tego uparcie nie chce się nawrócić), a jednak mogą uważać,
iż chwalenie w prostej drodze prowadzi do 'zepsucia' dziecka. Mogą nie
zauważać zależności w innych dziedzinach. A ten kawałek tekstu może im
pozwolić na chwilę zatrzymać się i powąchać różę.

Agnieszka
--
Proudly (-.-------.- Folk Lore for the Masses -.--------.-)
Presents: ("Kobieta znacznie mniej odpowiada za to, co robi.)

26. Data: 2006-10-18 08:34:37

Od: Paweł Pluta <p...@c...kofeina.net> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 18 Oct 2006 09:08:22 +0100, Agnieszka Krysiak
<k...@g...pl> wrote:
> [...]
> wspaniałe/oczywiste/niezbędne tego, co piśca, albo nie podziela jego
> poglądów i do tego uparcie nie chce się nawrócić), a jednak mogą uważać,

A jest jakaś inna definicja młotka? :->

> iż chwalenie w prostej drodze prowadzi do 'zepsucia' dziecka. Mogą nie
> zauważać zależności w innych dziedzinach. A ten kawałek tekstu może im
> pozwolić na chwilę zatrzymać się i powąchać różę.

No istnieje szansa, że 0,001%o czytelników tak zrobi.

Paweł Pluta

--

-.-. --.. . -- ..- -- --- -- ... ... . -. -. .. . ---
-.. .--. --- .-- .. .- -.. .- --- -.. -... .. --- .-.

27. Data: 2006-10-18 08:38:04

Od: "zona alberta" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Krysiak wrote:

Doczepię się prywatnie - przepraszam za obsuwę (niusowego konta prawie
nie sprawdzam) i już się poprawiłam ;)

--
super-cool /exploradora/ Dora
zona alberta (30.5), Julka (4.1), Zuza (2.2)

28. Data: 2006-10-19 12:44:16

Od: "Ewa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szerr" napisał >

> A dziecko chwalone nadmiernie uczy się czego?

Ja mogę podać przykłady ze szkoły. Mam takich uczniów, którzy wyrastali na
pochwałach. Tylko, co zrobić, gdy nie ma już za co chwalic? Dziecko oczekuje
tych samych pochwał, co dawniej, ale możliwości nie te. Trudno chwalić, gdy
kolejna jedynka lub dop wpadnie.

Rodzice już też tacy chetni do pochwał nie są. I czasem wtedy zaczyna się
problem.
Póki dziecko jest w domu, to wszystko jedno, co zrobi, to jest śliczne, bo
się do innych dziecka nie porównuje. Jak nie mówi do trzech lat, to Zawsze
można powiedzieć, że patrzy tak inteligentnie. Nie wymawia r, to też jest
takie słodkie.
A potem zaczyna się porównywanie swojego dziecka do innych. Rodzice są
niezadowoleni, dziecko dalej chce slyszeć pochwały, czuje, że traci miłość
rodziców. Takie dzieci często zaczynają klamać, wymyślajaąc różne przyczyny
swoich niepowodzeń, opowiadając bzdury o swoich zdolniejszych koleżankach, o
niesprawiedliwej pani, itp.
A mi z jednej strony tych dzieci bardzo żal, a z drugiej z domem się nie
wygra. Dziecko ma być najlepsze, nawet, jeśli nie jest.

Wiem, że to tylko jedna z opcji reagowania na ciągłe pochwały, ale myślę
teraz o konkretnych dzieciach. Jedna dziewczynka na zasadzie buntu wcale się
nie chce uczyć, bo nie potrafi sie przyznać, że coś może jej wychodzić
gorzej, niż innym. Lepiej powiedzieć, że mnie to nie interesuje, gdybym
chciała, to bym sie tego nauczyła.

Wiem, że zaraz się dowiem, że nie sprawdzam się jako nauczyciel (nikt nie
jest idealny), ale ja przynajmniej próbowałam, a mama nie przyjmuje do
wiadomości, że dziecko ma problem.

> W pedagogice nie ma prawd absolutnych.

Krótko i węzłowato:-)
Ewa

29. Data: 2006-10-19 18:58:25

Od: gazebo <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Iwon(k)a" wrote:

> i wzruszenie...ja to chyba jestem malo romantyczna, i jakos mnie takie
> teksty nie ruszaja. nic nie wnosza, poczytac mozna, Ave Maria posluchac,
> zapalic
> swiece, ale zycie toczy sie dalej, i nie ma co sie znowu tak podniecac "co
> poeta
> mial na mysli" kiedy dziecko ma katar, pobilo sie z kolega, a ja sama podam
> na nos po dniu
> pracy. chyba wyroslam juz z okresu ksiezniczki i zaczarowanego dywanu.

moze inaczej odbieram post przewodni, zycie zyciem a rutyna rutyna czy
jakos tak

--
Come In Number 51, Your Time Is Up

moje dziecko boi się wody!!
ortodonta Wwa
złodziej w klasie
Trudna rozmowa z rodzicami...
nie wiem czy już było ale czadowe wycinank i;-)