From: "Agape" <l...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Empatia(?)
Date: Wed, 13 Dec 2000 21:59:35 +0100
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl
Lines: 70
Message-ID: <918nsi$4ks$2@news.tpi.pl>
References: <3a2bed99$1@news.astercity.net> <90h26q$s1g$1@news.tpi.pl>
<3a2c13be$1@news.astercity.net> <90h87t$ftt$1@news.tpi.pl>
<3a2c2cfe$1@news.astercity.net> <90hggo$roa$2@news.tpi.pl>
<90lh99$snn$1@news.tpi.pl> <90mecd$j4m$1@news.tpi.pl>
<90odkm$ava$1@news.tpi.pl> <90tnc1$h0j$1@news.tpi.pl>
<9106jo$rhf$2@news.tpi.pl> <917sn7$a7k$2@news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: pi253.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.tpi.pl 976741074 4764 213.76.104.253 (13 Dec 2000 20:57:54 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: 13 Dec 2000 20:57:54 GMT
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2014.211
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2014.211
X-MSMail-Priority: Normal
Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.ipartners.pl!news.astercity.net!news.tpi.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:68206
Ukryj nagłówki
Aleksander Wysocki <o...@p...wp.pl> wrote in message news:917sn7
> rozwiazaniem problemu moze byc pewne dzialanie badz powstrzymanie
> sie od dzialan i nieprzejmowanie sie nim w kolko.
To tak jakbys napisal, ze klopoty finansowe mozna rozwiazac nie przejmujac
sie nimi. Problem istnieje niezaleznie od tego, czy sie o nim mysli, czy
nie. Problemy psychiczne to zlozone uwarunkowania, a nie proste pojedyncze
mysli, ktore mozna po prostu zatrzymac.
> jedyne co mozna zdobic, to rozwodnic problem, aby calkiem znikl
A co to znaczy rozwodnic? W jaki sposob ma on zniknac sam z siebie?
> wtedy sie rozwiaze. a poza tym ten ktos kto ma ten swoj problem musi
> go widziec "z boku", zeby mogl sensownie dzialac albo przestac dzialac,
> aby go ominac albo przeskoczyc a nie upierac sie przy swoim rozwiazaniu
> i waleniu glowa w mur. panika nie sprzyja patrzeniu z boku.
Mam wrazenie, ze co innego definiujesz jako "problem". Problemow
psychicznych nie da sie ominac, ani przeskoczyc. Jak przeskoczyc, czy ominac
swoje ataki agresji, niesmialosc, niska samoocene? Nie myslac o tym? Pewien
jestes, ze wtedy to przestanie istniec?
>
>
> >Zreszta ludzie chetnie sami wypieraja takie problemy, co daje poczucie
> ulgi,
> >ale ten problem moze potem scigac ich latami. Dobrym przykladem sa
kobiety
> >doswiadczajace przemocy seksualnej w dziecinstwie. Pozniej moga o tym
> >skutecznie "zapomniec" i myslec, ze nic sie nie wydarzylo. Tylko okazuje
> >sie, ze nie maja do siebie szacunku, czuja sie nic nie warte, nie moga w
> >doroslym zyciu stworzyc udanego zwiazku, nie ufaja ludziom i nie wiedza
> >dlaczego tak sie dzieje. Czasem zapadaja na choroby psychiczne wiele lat
> >pozniej. Konfrontacja z takimi przezyciami jest baaardzo nieprzyjemna,
ale
> >na dluzsza mete jest to jedyna droga, zeby poradzic sobie z tymi
uczuciami,
>
>
> takie rozumowanie jak przedstawiles nazywa sie psychoanaliza
Z takim rozumowaniem zgodzilaby sie wiekszosc szkol terapeutycznych.
Jezeli ma to cos wspolnego z psychoanaliza, to tylko to, ze odwoluje sie do
istnienia nieswiadomosci i obrony przed tresciami tam zawartymi.
Ale to nie psychoanaliza a psychologia poznawcza udowodnila bardzo scislymi
metodami, ze nieswiadomosc nie tylko zawiera mnostwo tresci, ale ze istnieje
nieswiadome przetwarzanie informacji.
> tylko co ma seks do poczucia wartosci? wyimaginowanego zreszta.
Nie seks, tylko wykorzystanie seksualne. Jest ponizajace, narusza intymne
granice, uczy bezradnosci. Jesli dotyczy dzieci, powoduje ze nie moga
szanowac i akceptowac siebie, czuja sie "brudne" i pozbawione godnosci. A
przeciez to wszystko wyznacza samoocene.
> a to dlaczego nie ufaja? dobrze wiedza, dlaczego
Nie wiedza, dopoki nie przypomna sobie, ze zostaly wykorzystane i nie
powiaza tych faktow ze soba. Mam wrazenie, ze konsekwentnie ignorujesz
istnienie nieswiadomosci.
Pozdrawiam
Agape (Marcin Ł)
|