Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.uni-
stuttgart.de!news.stw-bonn.de!news.netcologne.de!newsfeed-fusi2.netcologne.de!n
ewsfeed.straub-nv.de!feeder1-2.proxad.net!proxad.net!feeder1-1.proxad.net!198.1
86.190.251.MISMATCH!news-out.readnews.com!transit4.readnews.com!postnews.google
.com!w12g2000yqj.googlegroups.com!not-for-mail
From: glob <r...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.filozofia
Subject: Re: Fenomenologiczna metoda Husserla.
Date: Mon, 7 Jun 2010 05:01:44 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 58
Message-ID: <d...@w...googlegroups.com>
References: <0...@h...googlegroups.com>
<huilsh$ou1$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: 67.228.166.103
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1275912104 11367 127.0.0.1 (7 Jun 2010 12:01:44 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Mon, 7 Jun 2010 12:01:44 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: w12g2000yqj.googlegroups.com; posting-host=67.228.166.103;
posting-account=oxm6WwoAAABbNq-FrLxteMJGewUj6LHu
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 4.01; Windows CE;
PPC)/UCWEB7.0.0.41/31/352,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:546005 pl.sci.filozofia:203796
Ukryj nagłówki
zażółcony napisał(a):
> U�ytkownik "glob" <r...@g...com> napisa� w wiadomo�ci
> news:0e642246-6c94-4534-b401-e6d8c465bbd4@h13g2000yq
m.googlegroups.com...
>
> >Dlaczego metoda fenomenologiczna? Jest to nowa redukcja my�li,
> >zredukowanej juďż˝ przez Katezjusza, Feuerbacha i innych. Redukcja ta
> >polega na rzeczy nast�puj�cej. Husserl m�wi; poniewa� nic nie mo�emy
> >powiedzie� o numenie( rzeczy w sobie), bierzemy �w numen w nawias;
> >znaczy to, �e jedynym, o czym mo�na m�wi�, s� fenomeny. Numenem jest,
> >przyk�adowo to tutaj krzes�o, tak jak istnieje ono naprawd�,
> >fenomenem____ krzes�o jakie widzimy____b�d� jakie widzi
> >mr�wka____uwarunkowane nasz� mo�liwo�ci� widzenia. Dotyczy to nie
> >tylko naszych fizycznych w�adz odbiorczych, lecz r�wnie�, jak wykaza�
> >Kant, w�adz umys�u ( tzn. �e czas i przestrze� pochodz� od nas, a nie
> >od rzeczy w sobie).
> >Husserl m�wi; poniewa� nic nie mo�emy wiedzie� o numenie, umieszczamy
> >go w nawiasie. Na przyk�ad o istnieniu Boga nie wiem nic.
> >Powracaj�c do s�ynnego " cogito ergo sum " Katezjusza, Husserl bierze
> >w nawias �wiat i wszystkie nauki �wiata dotycz�ce ( biologi�, fizyk�,
> >histori� ). Pozostaj� tylko nauki dotycz�cych naszych w�adz
> >umys�owych, jak matematyka, logika, geometria itd. Wzi�� on w nawias
> >Boga i nauki. Widzicie, jak pot�ne s� konsekwencje widzenia rzeczy
> >zgodnie z metodďż˝ fenomenologicznďż˝.
>
> Jaka jest Twoim zdaniem, r�znica mi�dzy takim fenomenologicznym
> opisem �wiata a solipsyzmem ?
Bo to jest powrót do subiektywizmu, czyli zejście z arbitralnych
nierealnych wzorów, w świadomość człowieka i tego jak świadomością
pojmuje rzeczywistość. Np moja świadomość może zostać ulokowana na
tobie, bo ja tobą nie jestem, więc jesteś rzeczą którą ja ubieram w
swoją świadomość i tą swoją świadomością stwarzam twój obraz, mogę tym
samym zarazić przedmiotem mojej świadomości umieszczonym w tobie
innych, więc jeśli jestem silniesz będziesz istniał takim jakim ciebie
sobie stworze.
|