Gazety na kompost

11. Data: 2005-06-22 09:46:50

Temat: Re: Gazety na kompost
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:d9b9e7$34v$1@nemesis.news.tpi.pl Dariusz Kuchnio
<d...@N...com.pl> napisał(a):

> Czy to oznacza, że "wsad" kompostu powinien być jak najlepiej
> napowietrzony?

Hejka. Dokładnie. :-)
Pozdrawiam brewilokwencyjnie Ja...cki

12. Data: 2005-06-22 10:23:25

Od: "Dziadek" <d...@p...invalid.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> Hejka. Dokładnie. :-)
> Pozdrawiam brewilokwencyjnie Ja...cki

Jestem za a nawet przeciw :-D Otóż nie powietrze doprowadza materię
organiczną do "przerobienia" - do rozkładu, przefermentowania itp. Robią to
organizmy glebowe między innymi dżdżownice itp a one potrzebują ciemności,
ciepełka, wilgoci ,odpowiedniego odczynu, itp, ale w żadnym wypadku
powietrza, słońca itd. --
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

13. Data: 2005-06-22 12:27:18

Od: "Dariusz Kuchnio" <d...@N...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dziadek" <d...@p...invalid.onet.pl> napisał w
wiadomości news:d9bl7u.2fc.1@news.Dziadek.priv.pl...
> [...]
ciemności,
> ciepełka, wilgoci ,odpowiedniego odczynu, itp, ale w żadnym wypadku
Hmm, no to o ile potrafię czytać ze zrozumieniem, mamy dwie przeciwstawne
odpowiedzi.
Pozostaje czekać na dalszy ciąg dyskusji.
D.

14. Data: 2005-06-22 12:33:26

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:d9bl7u.2fc.1@news.Dziadek.priv.pl Dziadek
<d...@p...invalid.onet.pl> napisał(a):

> [...]
> potrzebują ciemności, ciepełka, wilgoci ,odpowiedniego odczynu, itp,
> ale w żadnym wypadku powietrza, słońca itd. --

Hejka. No tak. ;-) Chodzi o to, żeby rozklad masy organicznej w
kompostowniku prowadzily mikroorganizmy tlenowe. Tlen jest w powietrzu więc
dostęp powietrza jest potrzebny.
Mikroorganizmy beztlenowe są mile widziane przy kiszeniu i dlatego przy
produkcji kiszonki wyciska się powietrze jeżdżąc po pryzmie zielonki
chociażby czołgiem. :-D
Nie przesadzajmy z tymi dżdżownicami. Bez nich też powstanie świetny
kompost, bo lwią część tej brudnej roboty wykonują bakterie.
Pozdrawiam partycypująco Ja...cki

15. Data: 2005-06-22 13:05:17

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Dziadek" <d...@p...invalid.onet.pl> wrote in message

> [...]
ciemności,
> ciepełka, wilgoci ,odpowiedniego odczynu, itp, ale w żadnym wypadku

Bez powietrza dzdzownice dlugo nie pociagna.

Pozdrawiam,
Bpjea

16. Data: 2005-06-22 13:15:23

Od: Bartosz Nowicki <B...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

równiez podczepie sie pod watek
moj kompstownik stoi pod wschodnim mure, nigdy nie pada na niego słońce
zrobiony z desek z ok 5% prześwitów
od dołu otwarty na zwięzłej glebie (glina)

wsypuje głownie trawę

leje sie z niego ciemono zielona ciecz; przy przezrzucaniu tworza sie
bajorka
zielonej cieczy

chce powiekszyc szpary i jeszcze wywiercic dodatkowe dziury
móglbym dosypac trocin, ale one dluzej sie kompostuja

cos jescze przychodzi Wam do glowy ?

pozdr
Bart

Piotr Wolski wrote:

> Jak to właściwie jest z gazetami? Zawierają, czy nie zawierają metale
> ciężkie? Książki głoszą, że zwykłe gazety można dodawać do kompostu, a
> należy unikać czasopism wydawanych na błyszczącym papierze. Ale może
> ktoś ma więcej wiedzy na ten temat?
> Piszę bo z jednej strony niektóre gazety nadają się tylko do kompostu,
> a z drugiej nie chciałbym wrzucać ołowiu po moje pomidory i marchewkę.
>
> pozdrawiam
> Piotr

___________
Bartosz Nowicki Ph.D(CS)
Research and Development Department Manager

Rodan Systems S.A.
Puławska 465
02-844 Warszawa

Poznań division
--------------- mobile: 0 608 466 779
Miczurina 20a phone: +48 61 867 13 14
60-318 Poznan fax: +48 61 867 13 14
Poland email: B...@r...pl
___________

17. Data: 2005-06-22 13:30:13

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Zygmunt wrote:

> Raczej juz nie powinny, kiedys drukowalo sie gazety typografia - farby
> byly olowiane, teraz juz tylko offset..

Olowiu juz od dawna w farbach drukarskich nie ma.
Jesli chodzi o blyszczacy papier, to znacznie trudniej
sie on rozklada od zwyklego gazetowego.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

18. Data: 2005-06-22 14:23:49

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:42B9646B.1209F864@rodan.pl Bartosz Nowicki
<B...@r...pl> napisał(a):

> [...]
>
> chce powiekszyc szpary i jeszcze wywiercic dodatkowe dziury
> móglbym dosypac trocin, ale one dluzej sie kompostuja

Hejka. Po pierwsze przychodzi mi do głowy, zebyś odpowiadał pod spodem
tekstu, do którego się ustosunkowujesz i ew. go ciął. Następnie przychodzi
mi do głowy, żebyś do trawy dodawał inne rośliny, bo trawa kiepsko się sama
kompostuje - zagrzewa się niemiłosiernie i ma tendencje do zakiszania.
Trociny nie będą złym dodatkiem, ale lepsze są rośliny o szerokich liściach,
drobne gałązki itp.
Pozdrawiam pedantycznie Ja...cki

19. Data: 2005-06-22 14:32:39

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:
> [...]
> niemiłosiernie i ma tendencje do zakiszania. Trociny nie będą złym
> dodatkiem, ale lepsze są rośliny o szerokich liściach, drobne gałązki
:))
a jakbys logicznie jeszcze a nie tylko pedantycznie
to zapewne doszedlbys do wniosku
ze zapewne on tylko ma te trawe
:)
masz oczywiscie racje
ze zielona mokra trawa slabo kompostuje
ale podsuszona to juz calkiem cos innego
:)
z pozdroweieniami i usmiechami
smal

20. Data: 2005-06-22 15:37:32

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:00be01c57737$28759bb0$28e51753@smal9k1kzfv9ki
Tadeusz Smal <s...@s...pl> napisał(a):

> :))
> a jakbys logicznie jeszcze a nie tylko pedantycznie
> to zapewne doszedlbys do wniosku
> ze zapewne on tylko ma te trawe
> :)

Hejka. Chcesz mi wmówic, że tam w ogrodzie i okolicy nie rosną żadne
chwasty? ;-)

> masz oczywiscie racje
> ze zielona mokra trawa slabo kompostuje
> ale podsuszona to juz calkiem cos innego
> :)

Z podsuszonej trawy można też otrzymać sianokoszonkę. :-D Niedokładnie
ususzone siano potrafi się nawet zapalić. :-( Więc dla świętego spokoju
lepiej w kompostowniku coś dołożyć do trawy.
Pozdrawiam sardonicznie Ja...cki
PS Bez minimum wiedzy trudno o logiczne rozważania. < lol >

Budleja skrętolistna
zielone robaczki
czy to jarzębina?
Plamy na orzechu
Poszukuję, kupię - Miłek - Adonis vernalis