Grupy krwi

1. Data: 2002-08-09 19:59:33

Temat: Grupy krwi
Od: "Kaktusak" <r...@p...interklub.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Dziwna sprawa , mam miec zabieg ( prosty kosmetyczny > wyciecie
tluszczaka ) i wyslali mnie na rozne badania , miedzy innymi okreslenie
grupy krwi ( nigdy nie bylo mi to potrzebne , nie mialem zadnych spraw ze
szpitalem , po urodzeniu okreslali mi tylo i wyszedl bodajze RH +)
Tu pojawily sie problemy , robili mi dwa razy to okreslenie grupy i wyszko
im za kazdym razem A RhD U + do tego D U C C EE , podobo jakas nienajlepsza
grupa , mogo mi przetaczac + ale moge miec odrzut tej krwi?
Okazalo sie ze u rodzicow byl konflikt grup ( + i -) i byly jakies problemy
, tylko pytanie jk to sie stalo ze urodzilem sie ze jedna grupa a teraz mam
inna ;) ?
O co wlasciwie w tym wszystkim chodzi ?

--

pozdrowienia
"Nie badz woda , nie daj sie nabrac"

2. Data: 2002-08-09 20:52:19

Temat: Re: Grupy krwi
Od: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kaktusak" <r...@p...interklub.pl> napisał w wiadomości
> [...]
problemy
> , tylko pytanie jk to sie stalo ze urodzilem sie ze jedna grupa a teraz

Witam

Z tego co tu wynika, oznacza, że po urodzeniu oznaczono Panu jedynie czynnik
Rh jako dodatni (+).

Często się tak zdarza, że nie można od razu ustalić grupy krwi, jedynie sam
czynnik Rh. Dopiero po kilku dniach lub tygodniach badanie to się powtarza i
oznacza się grupę krwi.

Za czynnik Rh odpowiada wiele antygenów C, D, E, z czego najważniejszym jest
antygen D. Antygen ten ma dwie postacie, jako główny antygen D, oraz jako
słaby antygen Du. Przy zwykłej metodzie oznaczenia czynnika Rh (z surowicą
anty-D) wykazać możemy tylko główny antygen D znajdujący się na krwinkach.

Np: jeżeli po oznaczeniu grupy krwi i czynnika Rh, czynnik Rh jest (+)
dodatni to nie ma problemu.

Natomiast gdy wyjdzie nam czynnik Rh (-) ujemny w zwykłym teście z surowicą
anty-D, to jeszcze nie oznacza, że pacjent jest Rh(-), ponieważ są jeszcze
inne antygeny (C i E) oraz słaby antygen D U [który można wykryć w
pośrednich testach antyglobulinowych (PTA, lub zmodyfikowany (lepszy)
PTA-LISS, lub najlepszych testach LEN (odczynnik LISSa + papaina)], które
ustalają Rh jako dodatni.

Tak więc gdy główny antygen D wyjdzie nam "ujemny" a słaby antygen D U jako
"dodatni" to taki pacjent jest Rh (+).

Po oznaczeniu antygenu D i słabego Du (gdy wyjdą nam jako "ujemny"), oznacza
się następne antygeny ( antygen C i antygen E). Osoby mające antygen C lub/i
antygen E również są Rh (+) (dodatni).

W Pana przypadku jest właśnie tak, że główny antygen D jest u pana "ujemny",
ale za to "dodatni" jest słaby antygen Du, oraz inne antygeny C i E -
dlatego jest Pan Rh (+) (dodatni).

Właśnie dlatego mogą wystąpić problemy związane z przetoczeniem Panu
odpowiedniej krwi (ryzyko choroby hemolitycznej)Oprócz tych antygenów
dotyczących Rh jak i grupy krwi, istnieje cała masa antygenów tzw. "z poza
układu AB0". Do tych antygenów należy : Kell, Duffy, Kidd, Lewis, MN, SS,
..... .

Mariusz Maksiński - Technik Analityki med.

3. Data: 2002-08-10 04:10:42

Od: dradam <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 9 Aug 2002 22:52:19 +0200, "Mariusz Maksi?ski"
<m...@w...pl> wrote:
(...)
>problemy
>mam
(...)
>Z tego co tu wynika, oznacza, ?e po urodzeniu oznaczono Panu jedynie czynnik
>Rh jako dodatni (+).

(...)

>W?a?nie dlatego mog? wyst?piae problemy zwi?zane z przetoczeniem Panu
>odpowiedniej krwi (ryzyko choroby hemolitycznej)Oprócz tych antygenów
>dotycz?cych Rh jak i grupy krwi, istnieje ca?a masa antygenów tzw. "z poza
>uk?adu AB0". Do tych antygenów nale?y : Kell, Duffy, Kidd, Lewis, MN, SS,
>..... .
>
>Mariusz Maksi?ski - Technik Analityki med.

Przyjemnie poczytac taki kompetentny posting.
Od siebie moge dodac, ze swiezo po urodzeniu pewne antygeny nie musza
wystepowac jednakowo "silnie" . Wykrycie ich wiec moze zalezec od
czulosci metody. Ponadto, zwlaszcza w odniesieniu do antygenow
"prywatnych", stosowane przed laty testy mialy mniejsza czulosc.

Ale komponenty krwi zaleza wylacznie od genow,ktore nie ulegaja ( w
zasadzie) zmianom w trakcie zycia pozaplodowego wiec z jaka grupa
(grupami) krwi sie urodzilismy z taka (takimi) umrzemy.

Pozdrawiam

dradam

rwa kulszowa - operować!?????? czy rehabilitować!?
szczepienie wzw
Antybiotyki a piwko :-)
zawał
24 lata i już mięśniak warszawa