Re: HDK

From: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: HDK
Date: Thu, 20 Dec 2001 10:45:46 +0100

Berta wrote:

> Wszyscy lekarze (no, może prawie wszyscy)
> namawiaja ludzi oddawania krwi
>
> dlaczego sami lekarze nie oddaja krwi?

Najczęściej z wygodnictwa, rzadziej programowo. Jak byłem lekarzem, to nie
oddawałem programowo - tak jak to wyjaśnili koledzy, mając pensję urągającą tzw.
sprawiedliwości społecznej plus 4-5 całodobowych dyżurów miesięcznie (których
nie uznawano za nadgodziny) uznałem, że mój honorowy wkład w leczenie ludzkości
jest już wystarczający. Teraz moja sytuacja się zmieniła, więc może czas pojawić
się w punkcie krwiodawstwa ... Zauważ także, że oddawanie krwi troszkę czasu
zabiera, a w przypadku lekarza oznacza to, że nie obsłuży iluśtam pacjentów.
Logicznie rzecz biorąc lepiej, aby lekarz leczył ludzi niż leżał bezczynnie,
oddając krew - krew może oddać każdy, a leczyć nie każdy umie.

> przyklad ludowi by dawali...,

Przykład ludowi to powinien dać prezydent, ministrowie, radcy, posłowie,
aktorzy, sportowcy - ludzie znani, których pokazywano by w Dzienniku, jak leżą i
oddają krew. Oddawanie krwi przez anonimowego dra Malinowskiego nic nie wniesie.

Oczywiście lekarzy jest za mało, żeby tak oddana krew mogła w istotny sposób
poprawić sytuację potrzebujących - chyba że uchwalisz ustawę zobowiązującą
lekarzy nie tylko do pracy za psie pieniądze, ale także do regularnego oddawania
krwi.

> Moze jednak oddawanie krwi niesie za soba jakies ryzyko?

Nie za bardzo - może poza zrostami. Jeżeli przewidujesz u siebie niewydolność
nerek i konieczność dializoterapii, to lepiej jest oszczędzać jedną kończynę dla
tych potrzeb - ale przy takich założeniach lepiej dać sobie spokój z
krwiodawstwem i zająć własnym zdrowiem.

Leszek