Hormony tarczycy u 7-latka.

1. Data: 2002-08-28 14:03:07

Temat: Hormony tarczycy u 7-latka.
Od: "Pawel" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyniki badania krwi u 7-latka:

TSH 4,12 (norma 0,2 - 4,0)
T4 105,8 (norma 50 - 100)

Wzrost 137cm (97 centyl), waga 40 kg, budowa silna.

Czy wymagane jest leczenie hormonalne?

Pozdrawiam,
Paweł.

2. Data: 2002-08-28 14:17:04

Temat: Re: Hormony tarczycy u 7-latka.
Od: "Pawel" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> T4 105,8 (norma 50 - 100)

poprawiam się: norma 50 - 150

Paweł.

3. Data: 2002-09-02 09:12:06

Od: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> TSH 4,12 (norma 0,2 - 4,0)
> T4 105,8 (norma 50 - 100)
>
> Wzrost 137cm (97 centyl), waga 40 kg, budowa silna.

Poziom hormonów tarczycy jest taki sam u dzieci, jak i u dorosłych ( jedynie
u noworodków do 4 doby stężenie TSH ( hormonu tyreotropowego) jest
podwyższone. Dopiero u ludzi starszych wiekiem poziom TSH spada.

Poziom TSH jest lekko podwyższony. W tym laboratorium górną wartością jest
4.0
Natomiast w innych laboratoriach, górną granicą TSH jest 3.0 mU/l (
zapisując wynik należy pamiętać o jednostkach !!), natomiast tyroksyna (T4)
mieści się w normie. Poziom hormonu należałoby skontrolować po pewnym
czasie. Gdyby nadal by on podwyższony ( co może świadczyć o nadczynności
tarczycy, lub niedoczynności tarczycy wywołaną uszkodzeniem przysadki lub
rozwijający się zespół Cushinga) należałoby się udać do endokrynologa.
Często TSH również wzrasta po lekach sterydowych.
Mariusz Maksiński - Technik Analityki med.

4. Data: 2002-09-02 10:10:40

Od: "Pawel" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mariusz Maksiński <m...@w...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:akva0q$50l$...@n...tpi.pl...

> [...]
> tarczycy, lub niedoczynności tarczycy wywołaną uszkodzeniem przysadki lub

Dzięki za odpowiedź.
Niejasne jest dla mnie, że ten sam efekt może wywołać nadczynność i
niedoczynność tarczycy.
Co to jest zespół Cushinga, jakie daje rokowania, jak się upewnić?
Czy jego nadwaga może być przyczyną lub skutkiem funkcjonowania tarczycy?

Poza tym, co jeszcze jest niepokojące, to chłopak (7 lat) ma trochę włosków
w "dorosłych okolicach".

Czy (oznaczany w moczu) poziom czynników (kortykosterydów?) 17-(i coś)
powinien być niższy u chłopca niż u dorosłego?

Pozdrawiam,
Paweł.

5. Data: 2002-09-02 10:14:29

Od: "Przemo" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Troche pomyliłeś! Duże TSH świadczy o niedoczynności tarczycy lub
nadczynności drugorzędowej, a małe TSH o nadczynności tarczycy lub
niedoczynności drugorzędowej. Napisałeś na odwrót. Pozdrawiam
Przemo

6. Data: 2002-09-05 08:47:11

Od: "Pawel" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Przemo <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:akvdl0$2u4$...@n...onet.pl...
> Duże TSH świadczy o niedoczynności tarczycy lub
> nadczynności drugorzędowej, a małe TSH o nadczynności tarczycy lub
> niedoczynności drugorzędowej.

A ja i tak tego niewiele rozumiem.

Wynik kolejnego badania:

17-alfa-coś-progesteron 0,94 - dla dziecka przed pokwitaniem norma do 1,0
czyli też górna granica... Dla dorosłego może być 0,3 do 3.
We wtorek USG tarczycy.

Pytanie pozostaje, czy waszym zdaniem wskazane jest leczenie hormonalne.

Pozdrawiam,
Paweł.

7. Data: 2002-09-05 13:48:04

Od: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Czy (oznaczany w moczu) poziom czynników (kortykosterydów?) 17-(i coś)
> powinien być niższy u chłopca niż u dorosłego?

W treści wkradł się mały błąd. Oczywiście miało być na odwrót :)
"Gdyby nadal by on podwyższony ( co może świadczyć o niedoczynności
tarczycy, lub powstała nadczynności tarczycy wywołana nadmierną produkcją
TSH przez uszkodzoną przysadkę (guzy) lub rozwijający się zespół Cushinga
czyli nadczynność kory nadnerczy).
Ale widzę że kolega "Przemo" już mnie poprawił w następnej wiadomości :)

Pojawienie się u dziecka cech "dorosłych " : zarost w "dorosłych okolicach"
czyli tzw. wirylizacja ( przedwczesne dojrzewanie, pojawienie się cech
męskich) może być potwierdzeniem rozwijającego się zespołu Cushinga.

Poziom 17-hydrokortykosterydów całkowitych (17-OHS) w moczu w warunkach
fizjologicznych u mężczyzn i dzieci wynosi 3-9 mg/dobe (8-25 umol/dobe) i
wzrasta właśnie w hiperkortyzolemii (wzrost kortykosterydów) czyli Zespół
Cushinga i również w nadczynności tarczycy. Również oznaczenie
17-hydroksyprogesteronu który jest steroidem, najbardziej specyficznym
wskaźnikiem dla rozpoznania zespołu nadnerczowo-płciowego, pomaga w
rozpoznaniu tego typu chorób.

Do objawów zespołu Cushinga należy : otyłość głównie na twarzy, twarz często
wygląda jak "księżyc w pełni", otyłość szyji (byczy kark), ramion. Natomiast
kończyny są szczupłe. Dochodzi do nadciśnienia, hiperglokemii, zaburzeń
elektrolitowych ( wzrasta potasu w moczu i spadek chlorków w moczu). Na
podstawie tych badań rozpoznaje się zespół Cushinga.
Po badaniu USG tarczycy powinno się już trochę wyjaśnić.

"Pytanie pozostaje, czy waszym zdaniem wskazane jest leczenie hormonalne."
Każde zaburzenia hormonalne (zespół Cushinga czy nadczynność tarczycy...)
należy leczyć.
Mariusz Maksiński - Technik Analityki med.

8. Data: 2002-09-06 16:18:20

Od: "Pawel" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mariusz Maksiński <m...@w...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:al7ne9$qq0$...@n...tpi.pl...
> Również oznaczenie
> 17-hydroksyprogesteronu który jest steroidem, najbardziej specyficznym
> wskaźnikiem dla rozpoznania zespołu nadnerczowo-płciowego, pomaga w
> rozpoznaniu tego typu chorób.

Czy poziom tego steroidu = 0,94 (prawie górna granica dla dziecka) może
świadczyć o chorobie (łącznie z wysokim TSH = 4,12)?

> Do objawów zespołu Cushinga należy : otyłość głównie na twarzy, twarz
często
> wygląda jak "księżyc w pełni", otyłość szyji (byczy kark), ramion.

Chłopak waży 40 kg przy 137 cm wzrostu, ale głównie jest to brzuch i trochę
klatka piersiowa. Szyja jest szczupła.

> Natomiast
> kończyny są szczupłe.

Ręce i nogi budowy atletycznej, na udach trochę tłuszczyku. Może to nie jest
TO...

> Dochodzi do nadciśnienia,

Ciśnienie spoczynkowe 105, ale było też 125, chyba w stresie (np przed
pobraniem krwi)

> hiperglokemii,

Poziom cukru na czczo 62 (poniżej normy).

> zaburzeń
> elektrolitowych ( wzrasta potasu w moczu i spadek chlorków w moczu). Na
> podstawie tych badań rozpoznaje się zespół Cushinga.

Jaki mogą być skutki nie leczenia aż do teraz, jakie ew. rokowania?

Pozdrawiam,
Paweł.

ŚAM?!?!
Rzucanie palenia