Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
STED!not-for-mail
From: zażółcony <r...@x...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: I po świętach panie CB
Date: Thu, 5 May 2011 12:01:31 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 61
Message-ID: <iptshr$sk5$1@news.onet.pl>
References: <ipbbhh$q9u$1@news.onet.pl> <1...@t...karma>
<8...@h...googlegroups.com>
<wkyma3lqwxs7$.dlg@trenerowa.karma>
<d...@g...googlegroups.com>
<v...@t...karma>
<c...@h...googlegroups.com>
<iph1a2$9gq$1@node2.news.atman.pl> <iphj04$60j$1@inews.gazeta.pl>
<iphk0e$rui$1@node2.news.atman.pl> <ipij8j$pt4$1@inews.gazeta.pl>
<9...@4...net> <ipk22a$1u1$1@inews.gazeta.pl>
<ipkbil$ge7$1@node2.news.atman.pl> <ipkhbh$jva$1@inews.gazeta.pl>
<iplp8q$qhm$1@node2.news.atman.pl> <ipmduc$d6$1@inews.gazeta.pl>
<ipn09o$1e5$1@node2.news.atman.pl> <ipqru3$429$1@news.onet.pl>
<ipqtg3$o85$1@node2.news.atman.pl> <ipquq7$gjg$1@news.onet.pl>
<ipr4d7$va0$1@node2.news.atman.pl> <ipr59c$dul$1@news.onet.pl>
<iprepf$aen$1@node2.news.atman.pl> <iprhng$h0$1@news.onet.pl>
<ips1nb$tr7$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1304589692 29317 83.14.249.194 (5 May 2011 10:01:32 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 5 May 2011 10:01:32 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5994
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:596879
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Chiron" <c...@o...eu> napisał w wiadomości
news:ips1nb$tr7$1@node2.news.atman.pl...
Chironie - kompletnie brakuje mi w tym co piszesz sensownej perspektywy
ogarniania całości z właściwie posegregowanymi problemami - pod kątem
ich istotności np. dla wydatków z budżetu. Z mojego punktu widzenia
czepianie się tego, że Hitler w pewnym momencie zaczął tracić poparcie
(ale było już za późno) ma mały sens w kontekscie tego co napisałem.
I owszem - masz rację ze Stalinem, stalin i komunizm to także lekcja dla
demokracji. Ale ...
Za dużo tematów.
Proponuję skupić się na przymusowej edukacji - czyli, o ile nie mylę liczb
porównać nasze wydatki na wojsko (8-12% PKB ?), zamiast atakować
przymusowe szkolnictwo podstawowe (<0.5% PKB).
> Zauważ, że to myślenie politgramoty: państwo mi zabiera rocznie 10 tysięcy
> złotych- to kształcę dzieci. Nie zabierze mi- to bym w życiu nie
> wykształcił. I państwo socjalistyczne, wychodząc na przeciw Redartom-
> niedługo może będzie nam zabierać 100% dochodów- i za to nas nakarmi,
> ubierze- bo sami perzecież nie byli byśmy w stanie, ne spa?
Zerknij jeszcze raz na wyżej wskazane liczby. I, jeśłi możesz, przestań
używać słowa 'politgramotny', czy 'politpoprawny', bo masz fiksację
na tych terminach i nadużywasz ich jako wytrychów - a nie są to argumenty,
które trafiają do człowieka o takim wykształceniu i takiej inteligencji jak
moja.
Trochę wiecej pokory, chłopie ...
Zróbmy tak:
Masz cały przekrój krajów na tym świecie, w których nie ma przymusowego
szkolnictwa podstawowego (już to zdaje się mówiłem nie raz ...).
1. Wybierz sobie któryś (tylko nie wybieraj jakiejś egzotycznej wyspy
z tysiącem mieszkańców - ma być co najmniej kilkadziesiąt milionów).
2. Opisz dysproporcje społeczne w tym kraju. W tym celu narysuj/znajdź
gotową tzw. krzywą Lorentza dla rozkładu dochodu (PKB na mieszkańca)
w tym kraju.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzywa_Lorenza
na mój gust w kraju tym powinny się rzucać w oczy ostre tzw. kominy
dochodowe, ale kto wie, może uda Ci się znaleźć kraj bez kominów
(jakiś socjalistyczny ? :)
3. Narysuj analogiczna krzywą dla Polski (z czasów, kiedy się
rodziłeś lub obecnych).
4. Na wykresie opisującym Polskę odnajdź punkt, który opisuje
Twoją sytuację z czasów narodzin (potem możesz się pobawić
w czasy obecne, w sytuację swoich dzieci - możesz jak chcesz).
5. W tej samej odległości na osi X na krzywej dla drugiego
kraju znajdź odpowiedni punkt. Punkt ten opisuje sytuację
mieszkańca, która jest odpowiednikiem Twojej sytuacji.
Jest to dobra metoda 'przeniesienia' się w inną rzeczywistość',
proponuję, byś jej nie dyskutował, tylko przyjął.
6. Powiedz mi, w jakich warunkach ten człowiek żyje, czym się
zajmuje, czy pracuje, czy żebrze, a jak pracuje - to w jakich
warunkach, ile godzin w tygodniu, za jakie pieniądze. Jakie
są jego MOŻLIWOŚCI awansu wyżej, na jakich zasadach
może on awansować (jeśli może).
Można się też pokusić o analogiczną krzywą dla USA,
w którym jednak przymusowe szkolnictwo jest faktem.
|