Re: IgA, IgG, IgM

From: Aicha <b...@t...ja>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: IgA, IgG, IgM
Date: Sun, 26 Feb 2012 19:13:31 +0100

W dniu 2012-02-23 23:45, mx23 pisze:

> albo, ze jest to tylko badanie orientacyjne (pomocnicze) i sprawdza sie
> ogolnie poziom przeciwcial danego typu, jesli jest odpowiednia relacja
> pomiedzy nimi, moze to sugerowac lamblie albo teraz albo w przeszlosci
> (ale moze tez oznaczac inna chorobe, ktora powoduje podobne pobudzenie
> ukladu imunologicznego) (tylko zgaduje, nie jestem lekarzem)

Poteoretyzujmy więc dalej. Zakażenie/zarażenie powoduje powstanie
przeciwciał, specyficznych dla danego patogenu (pasożyty, bakterie,
grzyby), a ściślej dla określonych antygenów na powierzchni tych
mikroorganizmów. Jako pierwsze powstają przeciwciała klasy IgM i ich
obecność/wysoki poziom będzie świadczyć o wczesnej infekcji. Później
uruchamiana jest odporność specyficzna i wtedy powstają przeciwciała
klasy IgG. Świadczą one o przewlekłej lub powtórnej infekcji. Ponieważ
jednak IgG utrzymują się dość długo w surowicy, mogą być też oznaką
przebytego i zakończonego już zakażenia.
Jednak nie we wszystkich przypadkach bada się te poziomy (miana)
przeciwciał, bo muszą to być wystandaryzowane testy tak, aby badania w
różnych labach były porównywalne. A poza tym jeśli są inne badania
bardziej wiarygodne, to lekarze poprzestają na nich.