Re: Ile zarabia nauczyciel...

Data: 2009-05-13 19:28:48
Temat: Re: Ile zarabia nauczyciel...
Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

W wiadomości news:guf03e$6gh$1@nemesis.news.neostrada.pl pawelj

> Po 6 latach powinieneś być nauczycielelm mianowanym albo dyplomowanym.
Dlaczego powinien? Może ktoś chce być kontraktowym i tyle.

> Nie wiem czy zauważyłeś że twoja pensja wzrosła ponad trzykrotnie przez
> okres 6 lat - czyli dokładnie tyle ile więcej w sklepie wydajesz.
Nieprawda, ale mniejsza tu o to.
Nie miało być tak jak x lat temu, tylko lepiej.
Miało się poprawiać.

> Chyba że jesteś dupa wołowa to dalej jesteś starzysta.
Co to jest staRZysta? Miłośnik osób zaawansowanych wiekowo?
Produkt obraźliwie nisko finansowanej oświaty?

> Ja nie rozumiem jednej rzeczy. Skoro tak źle być nauczycielem to po
> cholere te nauczyciele siedzą w szkole?
Jak nie rozumiesz, to ja ci wytłumaczę.
Najlepszym finansowo czasem dla nauczycieli był wbrew pozorom okres rządu
niejakiego Mazowieckiego.
Owszem - galopująca inflacja, ale ciągłe wyrównania i to, o dziwo, w miarę
terminowo wypłacane.
No i rzeczony Mazowiecki obiecywał rychło 104% średniej krajowej. Ci którzy
wówczas zaczynali pracę, albo byli krótko w zawodzie mogli mu nawet uwierzyć
i nie zmienić pracy na czas licząc, że w ciągu kilku lat status materialny
nauczyciela stanie się adekwatny do jego społecznej roli. A jak się
połapali, to dla wielu było za późno.
Tak więc gadki typu "zmień pracę" w odniesieniu do belfra dziś w średnim czy
starszym wieku to bezczelność.

Druga grupa to belfrzy młodsi. Tu mamy różne egzemplarze.
Nieudacznicy - do niczego sensownego się nie nadają to idą na nauczyciela,
bo coś robić trzeba. Nazywamy to negatywną selekcją do zawodu. Zjawisko
wysoce negatywne i równie wysoce powszechne. Nie ma sensu proponować
nieudacznikowi zmiany pracy w szkole na inną, bo on innej, a porównywalnej
raczej nie znajdzie.

Trzecia grupa to pasożyty-hobbyści, najczęściej rodzaju żeńskiego. Mąż
zarabia, utrzymuje, a żona się realizuje zawodowo za grosze jako
nauczycielka, bo lubi i może.

Z kolei czwarta to szaleńcy - majaczący coś o powołaniu, misji itp.
Nieliczni. Na szczęście.

No i na koniec - rozsądni kunktatorzy. Wbrew pozorom praca nauczyciela nie
jest taka do końca zła. Przy rozsądnej organizacji czasu i wkładanych sił
daje spore możliwości. Po pierwsze, jeśli się uda uzyskać zatrudnienie na
podstawie mianowania to zapewnia stabilność znacznie większą niż przeciętne
zatrudnienie. Po drugie pozwala bardzo zredukować czas poświęcany pracy (to
różnie w różnych specjalnościach i okolicznościach, ale jednak). Prawo
oświatowe dość dokładnie określa obowiązki, zatem radosna twórczość
regulaminowa pracodawców jest bardzo ograniczona. Dodatkowo prawo to określa
jedynie dolną granicę wynagrodzenia - tak zarabia lwia większość
nauczycieli, czyli minimum. No to za minimalne wynagrodzenie wykonuje się
minimum obowiązków - tyle, ile koniecznie potrzeba aby nie narazić się na
zarzut naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. A resztę czasu i
enegrii (w zasadzie główną ich część) możemy poświęcić na zarobkowanie za
prawdziwe pieniądze widząc, że na rachunki zawsze będziemy mieli. Inaczej
szuka się pracy gdy głód i komornik zaglądają w oczy, nie?

Teraz masz jaśniej?

Desant z Onet forum?

--
Jotte