Instalacja elektryczna

1. Data: 2002-02-05 12:37:12

Temat: Re: Instalacja elektryczna
Od: "Bart" <b...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,
z mojego wlasnego doswiadczenia:
- osobny "korek" na pralke, osobny na zmywarke, osobny na czajnik
elektryczny itd
generalnie wszystkie urzadzenia "zrace" duzo powinny byc na osobnych kablach
i korkach
pozwoli Ci to uniknac ciaglego wyskakiwania korkow badz rownoczesnego
korzystania z kilku urzadzen

STOEN od jakiegos czasu oferuje dwie strefy czasowe na prad: dzienna i
nocna. jezeli masz jakies urzadzenia ladujace sie w nocy (np piece) warto to
przemyslec
pozdrawiam
Bart

1. Data: 2002-02-05 12:59:32

Temat: Instalacja elektryczna
Od: "AjBiEm" <a...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

1. Data: 2002-02-05 13:00:13

Od: Grzegorz Szyszlo <z...@a...wbc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

AjBiEm wrote:

> Witam,
> jestem tuż przed założeniem instalacji elektrycznej w moim domu. Jakich
> błędów unknąć?

sporo napisal moj przedpisca. ale jeszcze z istotnych spraw
1. wszedzie przewod zerowy
2. wszedzie przewod zerujacy (to ten ktory np.
podpina sie do bolcow w gniazdkach)

przykladowo, masz zyrandol z dwoma obwodami swietlnymi (1+2 zarowki
wlaczane niezaleznie). do tego musisz miec zero, dwa przewody
z wylacznika oraz jeden zerujacy. razem 4ry przewody, a nie tak
jak zwykle widzisz ich 3.

dodatkowo musisz do oddzielnych obwodow bezpiecznikowych podpinac
zasilanie oswietlenia, i zasilanie gniazdek. ponadto
gniazdka musza byc w oddzielnych obwodach, jeden obwod ogolny
a drugi na urzadzenia duzej mocy (piekarnik, kuchnia EL,
pralka, bojler).

jesli masz 3 fazy, obwocy zasilaj roznymi fazami.
pamietaj tez o zabezpieczeniu roznicowo-pradowym, ktore jest
wpiete w przewod zerujacy.

przy okazji kladzenia elektryki, wkuj sobie w sciany rurki
zeby przeprowadzac instalacje komputerowe, telewizyjne, telefoniczne
itp/itd.

--
/===================================\ oOOo (C) Publikacja tego

1. Data: 2002-02-05 13:13:36

Od: p...@f...lublin.pl (Paweł Paroń) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 05 Feb 2002 14:00:13 +0100, Grzegorz Szyszlo
<z...@a...wbc.lublin.pl> wrote:

> [...]
>wlaczane niezaleznie). do tego musisz miec zero, dwa przewody
>z wylacznika oraz jeden zerujacy. razem 4ry przewody, a nie tak

No tak, ale do czego w żyrandolu podłączysz ten przewód zerujący? Do
metalowych części obudowy? Jeszcze ktoś zapomni wyłączyć prąd przy wymianie
żarówki, przypadkiem dotknie gdzieś w oprawce, porazi go, spadnie z drabiny
i się połamie.

Paweł

1. Data: 2002-02-05 13:46:51

Od: Grzegorz Szyszlo <z...@a...wbc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Paweł Paroń wrote:

> [...]

> żarówki, przypadkiem dotknie gdzieś w oprawce, porazi go, spadnie z drabiny

no nie bardzo. obwod mu sie zamknie w dloni. nic poza tym sie nie
stanie.
o wiele gorszy scenariusz to taki, ze gosciu stoi na metalowej drabinie,
a ta ma dobry "kontakt" z podlozem. lapie sie za oprawke zarowki, ta
jest
pod napieciem i ..... plynie przez niego, i przez serce. wtedy
dopiero jest cyrk.

najbezpieczniejszy prad to taki ktorego nie ma :)
a do wymiany zarowki potrzebny jest zaliczony SEP na NN.
tyle ze kto by elektryka do zarowki wzywal :)

tak czy siak. jak goscia zabije, albo sie polamie, to wylacznie
jego wina, bo zrobil cos czego mu nie wolno bylo robic.

1. Data: 2002-02-05 14:03:29

Od: p...@f...lublin.pl (Paweł Paroń) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 05 Feb 2002 14:46:51 +0100, Grzegorz Szyszlo
<z...@a...wbc.lublin.pl> wrote:

> [...]
>a ta ma dobry "kontakt" z podlozem. lapie sie za oprawke zarowki, ta
>jest pod napieciem i ..... plynie przez niego, i przez serce. wtedy

Nic nie szkodzi, że na metalowej drabinie, jak drabina stoi na podłodze,
która w mieszkaniu zwykle nie jest przewodząca ani mokra. Ja uważam, że nie
należy niepotrzebnie zerować ani uziemiać urządzeń, które nie muszą być
uziemiane, bo to stwarza dodatkowe zagrożenie.

Paweł

1. Data: 2002-02-05 14:14:50

Od: Michal Sobkowski <m...@i...poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Szyszlo wrote:
> sporo napisal moj przedpisca. ale jeszcze z istotnych spraw
> 1. wszedzie przewod zerowy
Nie bardzo rozumiem jak zrobić instalację domową bez przewodu zerowego -
samą fazę prowadzić? :-)

> [...]
> wlaczane niezaleznie). do tego musisz miec zero, dwa przewody
> z wylacznika oraz jeden zerujacy. razem 4ry przewody, a nie tak
Wg mnie jest to zbędne. Zobacz
http://groups.google.com/groups?hl=pl&frame=right&th
=acd891ed6d1afdc&seekm=3C4FEDBF.2947A73%40ibch.pozna
n.pl#link18

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html

1. Data: 2002-02-05 15:06:41

Od: "AjBiEm" <a...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> tak czy siak. jak goscia zabije, albo sie polamie, to wylacznie
> jego wina, bo zrobil cos czego mu nie wolno bylo robic.

Zaraz, zaraz, to może ja będę używać świeczek.

1. Data: 2002-02-05 16:49:12

Od: dareni <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> "...ciach..."

> przy okazji kladzenia elektryki, wkuj sobie w sciany rurki
> zeby przeprowadzac instalacje komputerowe, telewizyjne, telefoniczne
> itp/itd.

W zaleznosci od tego z jakim rozmachem robisz remont, jezeli masz takie
mozliwosci to radze wkuc rurki w podloge, w ten spsob unikasz problemow przy
ciagnieciu instalacji po scianie, trafiajac na drzwi - glownie przechodzenie
przez przedpokoj. Dodatkowo mozesz pociagnac rurki na
ukos pomieszczenia skracajac w ten sposob dlugosc instalacji, istotne przy
puzniejszym wciaganiu nowych przewodow lub wymianie istniejacych na grubsze.
Osobiscie w ten sposob pociagnelem telewizje i telefon i nawet udalo mi sie
wymienic w polozonej rurce istniejacy przewod na grubszy, co o tyle jest mile
ze podloga byla juz zrobiona a dlugosc rurki byla ok. 6m.

P.S.
W nawiazaniu do poruszonego tematu instalacji typu telefon itp./itd., to
poszukuje jakiejs sprytnej niewielkiej puszeczki nascienej, umozliwiajacej
rozprowadzenie/laczenie instalacji telefonicznej/antenowej. Mam w mieszkaniu
wspolny punkt w ktorym się schodzi klika kabelkow przychodzacych z roznych
pomieszczen i chcialbym miec mozliwosc latwego i pewnego laczenia tych
przewodow miedzy soba. Moze ktos się z czyms takim spotkal albo chcialby się
podzielic sugestiami?

1. Data: 2002-02-05 17:46:26

Od: Mariusz Wołek <m...@l...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "dareni" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> przez przedpokoj. Dodatkowo mozesz pociagnac rurki na
> ukos pomieszczenia skracajac w ten sposob dlugosc instalacji, istotne przy

O ile wiem to normy nie pozwalaja na to aby instalacje klasc ukosnie.

Zaslav

firmy przeprowadzkowe w Warszawie
dom letniskowy Brda, sprzedam
Ogólnopolski TBS