Jabłka (NTG ?)

1. Data: 2007-09-04 09:17:17

Temat: Jabłka (NTG ?)
Od: Roman Rogóż <x...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Na wstępie przepraszam jeżeli nie wstrzeliłem się w tematykę tej grupy.

Problem o którym chciałem zapytać to przechowywanie jabłek.
Teść ma za domem kilka jabłonek i nawet niezłe zbiory z nich.
Po ręcznym zebraniu jabłek układa je na półkach w piwniczce w której
znajdują się również buraki i ziemniaki.
Jabłka składowane w ten sposób, zaczynają się systematycznie psuć
pojawiają się na nich plamy, a potem gniją skutkiem czego wyrzuca połowę
zbioru.
Pytałem w sklepach ogrodniczych o jakieś środki "konserwujące" którymi
można by te jabłka spryskać tak żeby przetrwały do wiosny.
Nikt o czymś takim nie słyszał.

Możecie naprowadzić mnie na jakiś trop, jestem kompletnym laikiem w tym
temacie.

Pozdrawiam
Romek

2. Data: 2007-09-04 10:22:43

Temat: Re: Jabłka (NTG ?)
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:fbj7of$d4m$1@srv.cyf-kr.edu.pl Roman Rogóż
<x...@k...pl> napisał(a):

> [...]
> Nikt o czymś takim nie słyszał.
>
> Możecie naprowadzić mnie na jakiś trop, jestem kompletnym laikiem w

Hejka. Do przechowywania nadają się jabłka odmian zimowych (późnych).
Owoce przeznaczone do przechowywania powinny być zdrowe i bez uszkodzeń. W
pomieszczeniach, które służą do przechowywania jabłek należy utrzymywać
temperaturę 0 - 4°C oraz wysoką wilgotność powietrza. Niska temperatura
zapobiega szybkiemu dojrzewaniu a duża wilgotność - więdnięciu jabłek.
Dojrzewanie jabłek opóźnia zmniejszenie w atmosferze przechowalni zawartości
tlenu, zwiekszenie zawartości CO2 oraz usuwanie etylenu, tzw kontrolowana
atmosfera.
Pozdrawiam chłodno Ja...cki

3. Data: 2007-09-04 10:26:22

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@n...pl> wrote in message
> [...]
zawartości
> tlenu, zwiekszenie zawartości CO2 oraz usuwanie etylenu, tzw kontrolowana

Można opryskać owoce wodą wapienną o małym stężeniu. Oczywiście są
środki do stosowania w przechowalnictwie. W warunkach gospodarstwa domowego
lepiej przechowywac przerobione - przy zachowaniu reżimów technologicznych
straty są minimalne.

4. Data: 2007-09-04 11:07:37

Od: Roman Rogóż <x...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko pisze:
> W wiadomości news:fbj7of$d4m$1@srv.cyf-kr.edu.pl Roman Rogóż

> Hejka. Do przechowywania nadają się jabłka odmian zimowych (późnych).
No to by się zgadzało, to głównie szare renety

> Owoce przeznaczone do przechowywania powinny być zdrowe i bez uszkodzeń.
Takie są

> W pomieszczeniach, które służą do przechowywania jabłek należy utrzymywać
> temperaturę 0 - 4°C
Jest to piwniczka pod stodołą więc nie ogrzewana

> oraz wysoką wilgotność powietrza.
Trzyma tam specjalnie wiadro z wodą żeby było wilgotno
(jak dla mnie to może jest zbyt wilgotno, bo rosa skrapla się na ścianach)

> [...]
> tlenu, zwiekszenie zawartości CO2 oraz usuwanie etylenu, tzw kontrolowana

Krótko mówiąc trzeba się na tym znać żeby te warunki utrzymać
Liczyłem raczej na jakiś środek dla niefachowców
na zasadzie rozpuścić 10 gramów na litr i rozpylić na owocach
tego nie da się spieprzyć :)

Dzięki z a wyjaśnienia

5. Data: 2007-09-04 11:09:54

Od: Roman Rogóż <x...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:
> [...]
> lepiej przechowywac przerobione - przy zachowaniu reżimów technologicznych

W ramach eksperymentu spróbujemy opryskać partię jabłek i poobserwujemy
efekty

Dzięki
Romek

6. Data: 2007-09-04 11:25:58

Temat: Re: Jabłka (TG) plus orzechy
Od: richo nazca <n...@n...nospam.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko napisał(a):
> Pozdrawiam chłodno Ja...cki

To ja tak przy okazji.

Znalazłem niedawno w domku na wsi na jakiejś zapomnianej półce kosz z
orzechami włoskimi, a na nich pomarańcze i jabłka. Jestem pewien, że
leżą od Wielkanocy. Owoce trochę się zmarszczyły, ale są nieskazitelnie
zdrowe. Może orzechy mają takie właściwości? ;)

--
richo

7. Data: 2007-09-04 11:59:55

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:fbje7v$95k$1@srv.cyf-kr.edu.pl Roman Rogóż

8. Data: 2007-09-04 12:37:09

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

<x...@k...pl> napisał(a):

> No to by się zgadzało, to głównie szare renety

Hejka. Z moich doświadczeń wynika, że szare renety (Piękna z Boskoop)
ze względu na szorstką skórkę źle się przechowują, bo błyskawicznie więdną
(marszczą się i wiotczeją).
Pozdrawiam gorzko Ja...cki
PS Traktowanie jabłoni wapniem zapobiega gorzkiej plamistości podskórnej, na
którą m.in. jest wrażliwa szara reneta. Ponadto owoce bogate w wapń nie
ulegają łatwo różnym chorobom fizjologicznym. Ponieważ
gorzka plamistość występuje już w sadzie na dojrzewających owocach dlatego
chyba lepiej jest wykonać opryski chlorkiem wapnia w trakcie wegetacji
jabłoni.(3-7 razy co 2 tyg.)

Jak hodować lawendę
NOWE FORUM OGRODNICZE!!!
Jarzębina słodka morawska