Jak byście zdefiniowali odpowiedzialność i ambicję ?

11. Data: 2008-10-17 11:02:49

Temat: Re: Jak byście zdefiniowali odpowiedzialność i ambicję ?
Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tren R" <t...@p...pl> napisał w wiadomości
news:gd9p3c$n0k$1@news.onet.pl...

> wg mnie relacje miedzy tymi cechami mogą być dokładnie takie jak relacje w
> zbiorze 3 elementów. każdy element może łączyć się z każdym, bez
> ograniczeń.
A jaką konfigurację tych elementów uznałbyś za 'pożądaną', 'właściwą',
ew. 'moralnie zasadną' ? Zamiast 'inteligencji' (pospieszyłem się z tym
zawężeniem)
mogą być 'zdolności, umiejętności'. Cebe tak zmodyfikował.

12. Data: 2008-10-17 11:06:12

Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Redart pisze:
> [...]
> zawężeniem)
> mogą być 'zdolności, umiejętności'. Cebe tak zmodyfikował.

pożądaną, właściwą dla...?
co ma być celem nadrzędnym?

--
http://www.lastfm.pl/label/trener

13. Data: 2008-10-17 11:17:30

Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Don Gavreone" <s...@l...po> napisał w wiadomości
> [...]
> [...]
>
> Ambicja to dążenie do polepszenia swojego niskiego statusu prestiżowego -
> do
> pewnego momentu może być dobra (jeżeli ktoś nie ze swojej winy nie
> wykorzystywał do pewnego momentu swojego potencjału), ale potem pojawia
> się
> sytuacja, o której pisał cbnet.
>
> Inteligencja sprzyja ambicjom, ambicja nie sprzyja odpowiedzialności
> (chyba że wykazywanie większej odpowiedzialności sprzyja zaspokajaniu
> ambicji).
>
> Dlaczego nie wymieniłeś mądrości w tym układzie?

tak, pospieszyłem się i zawęziłem
powinny być 'zdolności, umiejętności, silne strony'. Mądrość trochę
zbyt 'rozmyta' jest wolałbym nie. Mądrość to umiejętność połączenia
wszystkich tych cech:
- ambicji - którą widzę jako pewien 'test widzenia' tematu motywacji - po
częsci naturalnej, po cześci auto-sterowalnej, to pewna energia pchająca do
działania.
- odpowiedzialności - jako 'testu widzenia' relacji interpersonalnych,
społecznych, wyznaczania granic 'ja' i 'nie ja'. Możemy brać
odpowiedzialność za konkretne, definiowane zadania, mozemy brać
odpowiedzialność za osoby, możemy to widzieć jako ogólniejszą
odpowiedzialność za siebie, a możemy to rozumieć szerzej - jako
odpowiedzialność także za rzeczy niezdefiniowane i osoby dookoła, np.
odpowiedzialność, za to, by brać odpowiedzialność
za rzeczy/osoby nie objęte żadnąodpowiedzialnością, a takiej
odpowiedzialości 'potrzebujące'
- zdolności - to 'test widzenia'
sztywności/elastyczności/różnorodności/ograniczeń metod, potencjałów,
narzędzi nadanych 'z urodzenia' albo ukształtowanych/dobranych.

14. Data: 2008-10-17 11:18:59

Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> pożądaną, właściwą dla...?
> co ma być celem nadrzędnym?

Wymyśl ;)

15. Data: 2008-10-17 11:19:58

Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tren R" <t...@p...pl> napisał w wiadomości

> pożądaną, właściwą dla...?
> co ma być celem nadrzędnym?

A jak jest cieżko wymyśłić, to proponuję taki cel:
"by dobrze wychować dzieci i mieć dobrze wychowane wnuki" ;)

16. Data: 2008-10-17 11:31:17

Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Redart pisze:
> Użytkownik "tren R" <t...@p...pl> napisał w wiadomości

> A jak jest cieżko wymyśłić, to proponuję taki cel:
> "by dobrze wychować dzieci i mieć dobrze wychowane wnuki" ;)

hmmm ... czy matka teresa była inteligentna, ambitna i odpowiedzialna?

--
http://www.lastfm.pl/label/trener

17. Data: 2008-10-17 11:46:49

Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> hmmm ... czy matka teresa była inteligentna, ambitna i odpowiedzialna?
Ekhm ... Rozwalimy zaraz dyskusję na tym 'obiekcie' ;)))

18. Data: 2008-10-17 11:50:48

Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Redart pisze:
> Użytkownik "tren R" <t...@p...pl> napisał w wiadomości

> Ekhm ... Rozwalimy zaraz dyskusję na tym 'obiekcie' ;)))

ok
inaczej - jakoś nie potrafię dostrzec sensu pytania :)

--
http://www.lastfm.pl/label/trener

"trzeba się było ubezpieczyć"
"możesz sobie chcieć"

19. Data: 2008-10-17 12:19:52

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Być może przesadziłem nieco, ale jak patrzę wokół siebie, to
ambicja kojarzy mi się wyłącznie z połączeniem z jakąś niewąską
grupą cech dosłownie patologicznych i niewielką liczbą cech
wartościowych.

W tym sensie zauważam przede wszystkim problem ambicji
przerastających możliwości/zdolności... i na niego wskazuję.

Każdy ma jakieś cele, dążenia.
Czy dowolny ich poziom to już ambicja?
Jakoś nie kojarzę tego w ten sposób.

Zauważam ambicję kiedy ktoś stara się sięgać po więcej niż
jest w stanie uzyskać w sposób normalny, cywilizowany i bez
uciekania się do przestępowania zasad moralności.
Tymczasem wśród ludzi ambitnych obserwuję regularnie m.in.
kradzież pomysłów, przypisywanie sobie zasług innych osób,
dyskredytację osób najbardziej zdolnych (traktowanych jako naturalne
zagrożenie dla pozycji/kariery), wkazywanie działań innych jako
rzekomej przyczyny tylko i wyłącznie własnych błędów i nieudolności,
a przy tym żenujący poziom realnych zdolności w dowolnym obszarze
poczynając od zaradności, poprzez poziom rzeczywistych umiejętności
interpersonalnych, a na kończąc na realnej inteligencji.

Innymi słowy: w PL niewspółmiernie łatwiej robić kariery miernotom
niż osobom zdolnym IMHO.
To oczywiście jest niewąsko chore w moim oglądzie.

Bajer w tym polega jednak na tym, że aby robić taką karierę konieczne
są jednak w otoczeniu osoby zdolne, bo bez nich to tylko bieda z nędzą
może wyjść zamiast kariery.

Krótko mówiąc: ambicja kojarzy mi się w praktyce tylko z patologiami.

BTW tzw "udupianie" innych przy pomocy plotek i insynuacji to
standardowe narzędzie z arsenału ludzi patologicznie ambitnych,
jak sądzę.

--
CB

20. Data: 2008-10-17 12:56:15

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

No nie bardzo.

Kto najszybciej ucieknie się do ściagania na klasówce: osoba
zdolna inteligentna, czy osoba mało zdolna która chce wypaść
lepiej niż inni?

BTW w takiej np Kanadzie ściąganie na klasówkach jest grzechem
śmiertelnym, a w PL zdarza się że poddaje się ~ostracyzmowi
w szkolach osoby nie akceptujące dawania ściągać mniej zdolnym.

I tak własnie wygląda twoja teoria w PL-praktyce.

Zaczyna się od ściągania w szkole, poprzez kłótnie z egzaminatorami
o lepsze oceny na studiach, a kończy się na robieniu kariery kosztem
tych od których odpisywało się w szkole, a których się dyskredytuje
jak tylko wyobraźnia i przykłady dookoła pozwalają.
Usankcjonowane najzwyklejsze PL-kurestwo "uświęcone" jako Ambicja
od kołyski aż po grób.

--
CB

> [...]

> wg mnie relacje miedzy tymi cechami mogą być dokładnie takie jak relacje w
> zbiorze 3 elementów. każdy element może łączyć się z każdym, bez

AKTUALNE !!!
Fanatyk nie jest zdolny:
Unia Europejska zrobi wszystko aby?cie... [nie zapomnieli o Rosji]
GERUZJA - PARUZJA
WROGOW I KIDNAPEROW...