Strona główna Grupy pl.soc.dzieci.starsze Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?

Grupy

Szukaj w grupach

 

Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 47


« poprzedni wątek następny wątek »

21. Data: 2006-02-19 14:06:21

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografi??
Od: "Agnieszka" <a...@z...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Borek" <m...@d...chembuddy.these.com.parts> napisał w
wiadomości news:op.s4705hwj26l578@borek...
> On Sun, 19 Feb 2006 13:07:54 +0100, Agnieszka <a...@z...net> wrote:
>
>>> Ja ćwiczenia ortograficzne w podstawówce uwielbiałam,
>>> słownik ortograficzny czytałam sobie dla rozrywki.
>>
>> Dzięki ogromne. A już myślałam, że jestem jedyna dziwna. ;-)
>
> No wiesz, z tego że jest was dwie nie wynika jeszcze, że to norma ;)

Ale przynajmniej nie jestem jedyna, zawsze to w grupie sympatyczniej ;-)

Agnieszka

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


22. Data: 2006-02-19 14:17:52

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografi??
Od: "Stryjenka" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
> http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj
a
> http://www.bpp.com.pl/?left=dyslektyk-2&right=dyslek
tyk-2

Dzięki za linki :)


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


23. Data: 2006-02-19 14:18:12

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 19 Feb 2006 14:34:10 +0100, Sowa <m...@w...pl> wrote:

> Moje dzieci są właśnie na etapie pracy z logopedą - i ów logopeda ćwiczy
> z nimi w ramach zajęć wymowy takich wyrazów wręcz przesadnie wyraźnej ,
> żeby potem na co dzień nie mówiły właśnie "japko, sont, fstszons i
> trompka", tylko coś bliższego jabłka, sądu, wstrząsu i trąbki właśnie.
> O to mi chodzi,. bo wybaczcie, ale - jak ja słyszę osobę która mówi:
> "tszy japka i trompka, bedziemy mieli sont" (+ osobna historia która
> ostatnio pleni się jak wirus grypy "mówię tobie" zamiast "mówię Ci") -
> to sobie myslę, że biedak albo ma katar, albo polipy w nosie.

http://www.bpp.com.pl/sowa/trabka.wav
http://www.bpp.com.pl/sowa/sad.wav
http://www.bpp.com.pl/sowa/trzy.wav

Dobrze powiedziane, czy źle?

Pozdrawiam,
Borek

P.S. To nie ja, to Karol Stępkowski, taki aktor od piwa (oko)
bezalkoholowego.
--
http://www.chembuddy.com
http://www.bpp.com.pl

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


24. Data: 2006-02-19 14:36:19

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: Marzena <m...@b...com.anti.pl.spam> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 19 Feb 2006 14:34:10 +0100, Sowa <m...@w...pl>
napisał:

> Tak samo jak nie mówi się "japko", to i nie mówi się tam wyraźnie bł,
> ale jednak dąży się do tego żeby to bł tam _prawie_ było.
> Moje dzieci są właśnie na etapie pracy z logopedą - i ów logopeda ćwiczy
> z nimi w ramach zajęć wymowy takich wyrazów wręcz przesadnie wyraźnej ,
> żeby potem na co dzień nie mówiły właśnie "japko, sont, fstszons i
> trompka", tylko coś bliższego jabłka, sądu, wstrząsu i trąbki właśnie.

Czy mogłabyś napisać jak Twoje dzieci wymawiają te wyrazy, które
wymieniłaś (jabłko, sąd, wstrząs i trąbka)

> BTW - mam akurat zatkane zatoki, katar jak cholera więc sobie radośnie
> faflunię w stylu: tszy japka, fstszonsnoć i do sontu. ;)

Jeżeli masz katar to głoski nosowe są u Ciebie niepoprawne lub nie
występują w ogóle.

Czyli "wstrząsać" prawdopodobnie wymawiasz "fstszosać" :), a "do sądu" -
"do sodu" :).

Wymowa każdej głoski w języku polskim zależy od jej sąsiedztwa
fonetycznego. Wyraz "sąd" wymawiamy więc "sont" ponieważ dźwięczna głoska
d ulega ubezdźwięcznieniu ze względu na pozycję w wygłosie. Wyraz "sądu"
to już zupełnie inne sąsiedztwo fonetyczne głoski d - tu dźwięczna głoska
d nie ulega ubezdźwięcznieniu, a zachowuje swoją dźwięczność gdyż znajduje
się w sąsiedztwie dźwięcznej samogłoski. Na wymowę głoski d nie ma
natomiast wpływu Twój katar, bo jej wymowa nie zależy od drożności toru
nosowego :)

"ą" w wyrazie "sąd" to zupełnie inny, dużo bardziej skomplikowany problem.
"ą" brzmi jak "ą" tylko w niektórych sąsiedztwach (przed "s", "z", "sz",
"rz", "f", "w" i "h"), w innych sąsiedztwach wymawiane jest jako "on" lub
"om" lub jeszcze inaczej. Tutaj katar odgrywa dużą rolę, bo "n" i "m" przy
zatkanym torze nosowym zmieniają się w "d" i "b". Na to nakłada się
jeszcze kilka innych zjawisk, na cały rozdział podręcznika z fonetyki :)

--
Pozdrawiam,
Marzena

http://www.spet.info.pl

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


25. Data: 2006-02-19 14:37:24

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: "Stryjenka" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora


> Warto wykorzystać popularne programy - teleturnieje dla dzieci, które
> pojawiają się w telewizji.
> Bawię się z dziećmi w Kalambury (program prowadzony kiedyś przez
> Malajkata).
> Jeżeli chcę pracować z dzieckiem nad innym problemem ortograficznym ...
Może to być zabawa w
> wymyślanie jakiejś niesamowitej lub bardzo śmiesznej historyjki.
> Mogą być też skojarzenia lub zmodyfikowane scrabble.

Bardzo podobają mi się Twoje pomysły. Sprawiają wrażenie, że... otrografia
jeżeli już niekonicznie jest ciekawa, to może być... zabawna :) Spróbuję
zastosować je w praktyce. Myślę, że nie tylko spodobają sie pomysły mojemu
jedenastolatkowi, ale również mojej sześciolatce :) A co tam! Jak się bawić,
to się bawić! :)

Ostatnio wymyśliłam
> zabawę w "Niech się podpisze ten kto"......... Jak chcesz to kiedyś to
> opiszę. Teraz boję się, że zanudzę wszystkich.

Pewnie, że chcę. Jeżeli tylko masz czas i chęci to... zapraszam do
korespondencji prywatnej - żeby nie zanudzić pozostałych grupowiczów :) Ale
mimo wszystko uważam, że tego typu pomysły należy publikować na forum -
rodziców, w takiej sytuacji jak ja, jest z całą pewnością więcej i zawsze
ktoś się trafi by wygooglać je sobie w archiwum grupy.


> Pozdrawiam,
> Marzena

Również bardzo gorąco pozdrawiam :))
Stryjenka - Bożena



› Pokaż wiadomość z nagłówkami


26. Data: 2006-02-19 14:43:16

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 19 Feb 2006 14:34:10 +0100, Sowa <m...@w...pl> wrote:

> żeby potem na co dzień nie mówiły właśnie "japko, sont, fstszons i
> trompka", tylko coś bliższego jabłka, sądu, wstrząsu i trąbki właśnie.

Ten "fstszons" to sama wymyśliłaś, Marzena tak nie napisała :)

Akurat tam słychać (przed "s") "ą".

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--
http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj
a
http://www.bpp.com.pl/?left=dyslektyk-2&right=dyslek
tyk-2

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


27. Data: 2006-02-19 14:58:34

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora


Użytkownik "Borek" <m...@d...chembuddy.these.com.parts> napisał w
wiadomości news:op.s474omqg26l578@borek...

> http://www.bpp.com.pl/sowa/trabka.wav
> http://www.bpp.com.pl/sowa/sad.wav
> http://www.bpp.com.pl/sowa/trzy.wav
>
> Dobrze powiedziane, czy źle?

Sorki, ale jak wspominałam, mam katar, zapchane zatoki i naprawdę nie
jestem w tej chwili w stanie nic wysłyszeć.
Do telefonu mnie dzieci musza wołać bo go nie słyszę, a co dopiero szczegóły
czyjejś wymowy.
To wrócę do tego tematu za parę dni, jak mi się odetka.Wtedy sobie
przesłucham co mi zalinkowałeś i wypowiem na temat tego co usłyszę.


--
Edyta Czyż
>>Sowa<<
// varium et mutabile semper femina // Wergiliusz


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


28. Data: 2006-02-19 15:15:57

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora


Użytkownik "Marzena" <m...@b...com.anti.pl.spam> napisał w wiadomości
news:op.s475itsmwuofpv@marzena...

> Czy mogłabyś napisać jak Twoje dzieci wymawiają te wyrazy, które
> wymieniłaś (jabłko, sąd, wstrząs i trąbka)

Pośrednio (starsza, bo młodsza to dopiero ekhm... w ogóle ćwiczy jakąkolwiek
wymowę) - na pewno nie mówią toćka w toćkę "japko" - tylko coś pośredniego
między bł a p w kierunku jednak bł.

>> BTW - mam akurat zatkane zatoki, katar jak cholera więc sobie radośnie
>> faflunię w stylu: tszy japka, fstszonsnoć i do sontu. ;)
>
> Jeżeli masz katar to głoski nosowe są u Ciebie niepoprawne lub nie
> występują w ogóle.
>
> Czyli "wstrząsać" prawdopodobnie wymawiasz "fstszosać" :), a "do sądu" -
> "do sodu" :).

Miało być wstrząsnąć, a nie wstrząsać. ;)
Zresztą i tak nie słyszę co mówię, może mi się tylko wydaje, że udaje mi się
wymawiać t.;/
Ale zabij mnie a na codzień mówię coś bliższego sąd niż sont.

> Wymowa każdej głoski w języku polskim zależy od jej sąsiedztwa
> fonetycznego. Wyraz "sąd" wymawiamy więc "sont" ponieważ dźwięczna głoska
> d ulega ubezdźwięcznieniu ze względu na pozycję w wygłosie. Wyraz "sądu"
> to już zupełnie inne sąsiedztwo fonetyczne głoski d - tu dźwięczna głoska
> d nie ulega ubezdźwięcznieniu, a zachowuje swoją dźwięczność gdyż znajduje
> się w sąsiedztwie dźwięcznej samogłoski. Na wymowę głoski d nie ma
> natomiast wpływu Twój katar, bo jej wymowa nie zależy od drożności toru
> nosowego :)
>
> "ą" w wyrazie "sąd" to zupełnie inny, dużo bardziej skomplikowany problem.
> "ą" brzmi jak "ą" tylko w niektórych sąsiedztwach (przed "s", "z", "sz",
> "rz", "f", "w" i "h"), w innych sąsiedztwach wymawiane jest jako "on" lub
> "om" lub jeszcze inaczej. Tutaj katar odgrywa dużą rolę, bo "n" i "m" przy
> zatkanym torze nosowym zmieniają się w "d" i "b". Na to nakłada się
> jeszcze kilka innych zjawisk, na cały rozdział podręcznika z fonetyki :)


dzięki za wykład całkiem ciekawy, przynajmniej jakiś plus z tego paskudnego
kataru.
Ale wracając do tematu - to jednak byłabyś za tym, żeby się jednak starać,
czy lepiej nie i niech te japka "sobie bendom"?
Bo mnie to trochę przeraża do czego to doprowadzi , do: te japka, tych
japek?
Aż mi się japa uśmiechła. ;)


--
Edyta Czyż
>>Sowa<<
// varium et mutabile semper femina // Wergiliusz


--
Edyta Czyż
>>Sowa<<
// varium et mutabile semper femina // Wergiliusz

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


29. Data: 2006-02-19 15:16:38

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora


Użytkownik "Borek" <m...@d...chembuddy.these.com.parts> napisał w
wiadomości news:op.s475ueud26l578@borek...

>> żeby potem na co dzień nie mówiły właśnie "japko, sont, fstszons i
>> trompka", tylko coś bliższego jabłka, sądu, wstrząsu i trąbki właśnie.
>
> Ten "fstszons" to sama wymyśliłaś, Marzena tak nie napisała :)

To nie ja, to dysleksja.

--
Edyta Czyż
>>Sowa<<
// varium et mutabile semper femina // Wergiliusz

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


30. Data: 2006-02-19 16:12:45

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 19 Feb 2006 15:58:34 +0100, Sowa <m...@w...pl> wrote:

>
> Użytkownik "Borek" <m...@d...chembuddy.these.com.parts>
> napisał w wiadomości news:op.s474omqg26l578@borek...
>
>> http://www.bpp.com.pl/sowa/trabka.wav
>> http://www.bpp.com.pl/sowa/sad.wav
>> http://www.bpp.com.pl/sowa/trzy.wav
>>
>> Dobrze powiedziane, czy źle?
>
> Sorki, ale jak wspominałam, mam katar, zapchane zatoki i naprawdę nie
> jestem w tej chwili w stanie nic wysłyszeć.
> Do telefonu mnie dzieci musza wołać bo go nie słyszę, a co dopiero
> szczegóły czyjejś wymowy.
> To wrócę do tego tematu za parę dni, jak mi się odetka.Wtedy sobie
> przesłucham co mi zalinkowałeś i wypowiem na temat tego co usłyszę.

Jeszcze wstrząs znalazłem:

http://www.bpp.com.pl/sowa/wstrzas.wav

Pzdr,
Borek
--
http://www.chembuddy.com
http://www.bpp.com.pl

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : 1 . 2 . [ 3 ] . 4 . 5


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

wyjazd z okazji dnia dziecka
Zniszczą najstarszą 88 -letnią, polską średnią szkołę budowlaną
Do Elske
Jakie nagrody dla dzieciakow z zespolu tanecznego
Ból brzucha u 12-latka

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Statystyki inicjacji seksualnej
Poszukuje tytułu książki
Jak wyobrazacie sobie otwarcie przedszkoli i klas I - III ?
Dobre rady i sprytne sposoby przydatne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Znalazłam kanał na YouTube dla dzieci i nie tylko i poszukuję podobnych

zobacz wszyskie »