Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?

41. Data: 2006-02-20 10:05:03

Temat: Re: Jak dyslektyka zaciekawić ortografią?
Od: Marzena <m...@b...com.anti.pl.spam> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 19 Feb 2006 15:37:24 +0100, Stryjenka <a...@w...pl>
napisał:

> Pewnie, ?e chc?. Je?eli tylko masz czas i ch?ci to... zapraszam do
> korespondencji prywatnej - ?eby nie zanudziae pozosta?ych grupowiczów :)
> Ale
> mimo wszystko uwa?am, ?e tego typu pomys?y nale?y publikowaae na forum -
> rodziców, w takiej sytuacji jak ja, jest z ca?? pewno?ci? wi?cej i zawsze
> kto? si? trafi by wygooglaae je sobie w archiwum grupy.

Wybierz zestaw wyrazów (np. z "h" do zapamiętania).

Na górze napisz "Niech się podpisze ten kto..."

Zadaniem dziecka jest przygotować np. 5 stwierdzeń w stylu:
...huśtał się kiedyś w hamaku
...przeżył huragan w hotelu itd.

Obok każdego stwierdzenia trzeba wykonać mały tematyczny rysunek.
Potem każdy się podpisuje pod stwierdzeniami, które do niego pasują.
Na koniec każdy musi zapisać z pamięci te stwierdzenia, pod którymi się
podpisał.
Gdyby zaplanować zadanie na papierze w trzy linie to można zażądać od
dziecka, żeby wszystkie stwierdzenia i podpisy były wykonane tak, by inni
mogli je łatwo odczytać (czyli kaligrafia). Dzieci to łykają.
Wszystko odbywać się musi w atmosferze dobrej zabawy. Ty zaczynasz tę
atmosferę tworzyć, resztę zrobią dzieciaki.

Bazę do ćwiczeń ortograficznych z dziećmi masz, wykorzystuj zawsze to co
się Twoim dzieciom podoba.

Pamiętaj, aby wszystko co zapiszecie/narysujecie zbierać i datować, to
będzie dokumentacja dla poradni. Może się zreszta okazać, że po takim
treningu dzieciaki nie będą potrzebowały żadnych zaświadczeń.

Marzena

http://www.spet.info.pl

42. Data: 2006-02-20 10:08:11

Od: oshin dorota bugla <oshin@no_spam.engram.psych.uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Radek napisał(a):
> Dlaczego sądzisz, że ortografia to coś co powinno go _zaciekawić_?
> Mnie tam nigdy nie zaciekawiła...

> "prze pani - ja się uczyłem..."

To widać ;>>>

--
oshin, która MSPANC

43. Data: 2006-02-20 10:21:23

Od: Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marzena" <m...@b...com.anti.pl.spam> napisał w wiadomości
> Pamiętaj, aby wszystko co zapiszecie/narysujecie zbierać i datować, to
> będzie dokumentacja dla poradni. Może się zreszta okazać, że po takim
> treningu dzieciaki nie będą potrzebowały żadnych zaświadczeń.

Problem polega na tym, że nigdy nie wiesz na jak długo udało się wyprowadzić
dziecko. Stres może spowodować regres po którym nagle dziecko zapomina co
jak się pisze. Znam historię dzieciaka który nie miał zaświadczenia, bo
podobno był wyprowadzony z dysleksji. Dawno to było, bo była wtedy ósma
klasa, egzaminy do liceum i dzieciak nagle ze stresu i presji - miał się
dostać do dobrego liceum cofnął się w rozwoju. Nagle po prostu przestał
umieć poprawnie pisać. Dziwne, szokujące, ale prawdziwe. Na dodatek poradnia
nie mogła zgodnie z przepisami wydać zaświadczenia, bo nie było kilkuletniej
dokumentacji badań i reedukacji...
--
Joanna (syn Michał 19 lat, córka Anna 17 lat)
http://jduszczynska.republika.pl

44. Data: 2006-02-20 10:21:27

Od: oshin dorota bugla <oshin@no_spam.engram.psych.uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Borek napisał(a):
> http://www.bpp.com.pl/sowa/trabka.wav
> http://www.bpp.com.pl/sowa/sad.wav
> http://www.bpp.com.pl/sowa/trzy.wav
>
> Dobrze powiedziane, czy źle?

Się wetnę ;)))
Jak dla mnie to trzy i wstrząs są poprawnie ale trąbka i sąd nie.
Trąbka, to chyba bardziej jak "trąpka" powinna brzmieć, a sąd jak "sąt"
- dla mnie to ą (i to nie przesadzone, tylko takie leciutko wpadające w
om lub on) jest bezproblemowe do wymówienia, a w podanych przykładach,
to brzmi jakby aktor miał problem z ą

Ale to są wrażenia czysto słuchowe, nie poparte żadną znajomością biegłą
tematu :)

--
oshin, ą ę

45. Data: 2006-02-20 10:33:13

Od: Marzena <m...@b...com.anti.pl.spam> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 20 Feb 2006 11:21:23 +0100, Joanna Duszczyńska
<j...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
> dziecko. Stres może spowodować regres po którym nagle dziecko zapomina co
> jak się pisze. Znam historię dzieciaka który nie miał zaświadczenia, bo

Dyslektykiem jest się przez całe życie. Dzieckiem z kłopotami w poprawnym
ortograficznym pisaniu - niekoniecznie. Jak już wspomniałam wszystko
zależy od tego jak głębokie są zaburzenia. To jest w stanie ocenić
psycholog.

> [...]
> nie mogła zgodnie z przepisami wydać zaświadczenia, bo nie było
> kilkuletniej dokumentacji badań i reedukacji...

Tu dokumentacja pracy z dzieckiem będzie i to całkiem solidna.

Marzena

http://www.spet.info.pl

46. Data: 2006-02-21 15:55:28

Od: "MadziaW" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Borek" <m...@d...chembuddy.these.com.parts> napisał w
> wiadomości news:op.s461hvjl26l578@borek...

> Albo może użyłam złych przykładów.
> Bo jednak normalne dziecko szybko sobie radzi z takimi wyrazami, a "głuchy"
> dyslektyk całe życie pisze źle, choć często mówi poprawnie i starannie.

Dobre są przykłady z ę i en. Niektórzy nie słyszą czy jest "kopnę" czy "kopne"
i nawet nie umieją wywmówić tego tak, żeby było słychać różnicę.

MadziaW

47. Data: 2006-02-21 17:32:08

Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Feb 2006 16:55:28 +0100, MadziaW
<m...@p...onet.pl> wrote:

> Dobre są przykłady z ę i en. Niektórzy nie słyszą czy jest "kopnę" czy
> "kopne" i nawet nie umieją wywmówić tego tak, żeby było słychać różnicę.

Bo w mowie potocznej różnicy zazwyczaj nie ma. I nie jest to błąd
językowy. Wymowa bez nosowości do niedawna była zalecana.

To się zmienia w ostatnich latach - ponieważ wymowa która jeszcze jakiś
czas temu byłaby uznana za hiperpoprawną (czyli ze słyszalnym ę) zaczyna
być coraz powszechniejsza, jest już w tej chwili uznawana za dopuszczalną.

Język ewoluuje cały czas.

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--
http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj

wyjazd z okazji dnia dziecka
Zniszczą najstarszą 88 -letnią, polską średnią szkołę budowlaną
Do Elske
Jakie nagrody dla dzieciakow z zespolu tanecznego
Ból brzucha u 12-latka