[OT] Jak działa waga łazienkowa - pomiar zawartości tłuszczu w ciele

1. Data: 2008-06-27 17:43:21

Temat: [OT] Jak działa waga łazienkowa - pomiar zawartości tłuszczu w ciele
Od: "Latet" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Pytanie tylko pośrednio związane z medycyną...
Jak (dokładnie) działają wagi łazienkowe, które mierzą
zawartość % wody, tłuszczu, mięśni, masę kośći, itd...?

Dzięki,

latet

2. Data: 2008-06-28 09:17:38

Temat: Re: [OT] Jak działa waga łazienkowa - pomiar zawartości tłuszczu
Od: "Mirab" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Latet <l...@s...pl> napisał(a):

> [...]
> Jak (dokładnie) działają wagi łazienkowe, które mierzą
> zawartość % wody, tłuszczu, mięśni, masę kośći, itd...?

Z tego co wiem mierzą opór elektryczny ludzkiego ciała, a ponieważ kardy
rodzaj wymienionych przez Ciebie tkanek ma różną zawartość wody, zależnie od
ich procentowego składu różny jest opór całkowity ciała. Wystarczy przyłożyć
mikroprąd do ciała (niewyczuwalne) i zmierzyć jak sie zmieni po przejściu
przez człowieka.

To takie fizyczne podejście, ale jak dokładnie urządzenia takie "obrabiają"
sygnał to nie wiem. Jakoś mnie to wcześniej nie zainteresowało...

Pozdrawiam,
Mirab

3. Data: 2008-06-28 11:48:11

Od: "Latet" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przyłożyć
> mikroprąd do ciała (niewyczuwalne) i zmierzyć jak sie zmieni po przejściu

Z pewnością masz wiele racji, ale jak w takim razie wyjaśnić to,
że wyniki są praktycznie takie same, niezależnie od tego, czy stanie
się stopami suchymi, czy też lekko zwilżonymi? Opór skóry suchej,
jest dużo dużo większy w stosunku do oporu wnętrza ciała, więc
stan nawilgocenia skóry powinien tu mieć kardynalne znaczenie.
A jednak nie ma.

Poza tym waga, opróc %tłuszu i %wody, podaje %mięśni i masę kości,
wg instrukcji z dokładnością do 100 g. Nie wiem ile naprawdę ważą
moje kości, ale wiem, że waga zawsze pokazuje 4.3 KG, niezależnie
od wszelkich innych czynników.
Oczywiście pod warunkiem, że wprowadzę poprawne dane o sobie:
płeć, wiek, wzrost.

Pozdrawiam,

latet

4. Data: 2008-06-28 13:24:22

Od: "Mirab" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Latet <l...@s...pl> napisał(a):

> [...]
> jest dużo dużo większy w stosunku do oporu wnętrza ciała, więc
> stan nawilgocenia skóry powinien tu mieć kardynalne znaczenie.

Hmm Skóra na stopach zawsze jest wilgotna. Może różnice o których mówisz
mieszczą się w stwierdzeniu "praktycznie takie same"... (?)

> [...]
> od wszelkich innych czynników.
> Oczywiście pod warunkiem, że wprowadzę poprawne dane o sobie:

Wielką rolę odgrywa tu zapewne program, który ocenia zmianę w przepływie
prądu. Może nawet większą niż sądzimy. Spróbuj taki eksperyment: zaznacz
przeciwną płeć i sprawdź jak bardzo zmienią sie wyniki mimo że Twoje ciało
pozostanie takie jakie jest.
Aż sam jestem ciekaw wyniku.

> Pozdrawiam,
>
> latet

Pozdrawiam,

Mirab

5. Data: 2008-06-28 13:38:32

Od: "Latet" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przeciwną płeć i sprawdź jak bardzo zmienią sie wyniki mimo że Twoje ciało

Po zmianie płci (tylko płci) z męskiej na żeńską pomiar pokazał
więcej o 7% tłuszczu, mniej o 6% wody, mniej o 5% mięśni.
Natomiast zmierzona (mam nadzieję, że nie tylko "obliczona") masa kości
nadal dokładnie taka sama - 4.3 kg.

latet

6. Data: 2008-06-28 14:30:42

Od: "Mirab" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Latet <l...@s...pl> napisał(a):

> [...]
> więcej o 7% tłuszczu, mniej o 6% wody, mniej o 5% mięśni.
> Natomiast zmierzona (mam nadzieję, że nie tylko "obliczona") masa kości

Więc masa kości uzależniona jest od wzrostu. Tak byłoby najlogiczniej. Spróbuj
z tym parametrem.

Pozdrawiam,

Mirab

7. Data: 2008-07-01 19:24:50

Od: "serotoninka" <d...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Latet" <l...@s...pl> napisał w wiadomości
> Witam,
>
> Pytanie tylko pośrednio związane z medycyną...
> Jak (dokładnie) działają wagi łazienkowe, które mierzą
> zawartość % wody, tłuszczu, mięśni, masę kośći, itd...?

A przypadkiem nie tak, że kości przeciętnej kobiety o wzroście x ważą np 4
kg, mięśnie znowu ileśtam, a więc waga sobie od całkowitej masy odejmuję
kości i mięśnie i stwierdza że ta reszta to tłuszcz? I wylicza procenty?
Jakoś nie chce mi się wierzyć w te pomiary oporu...
Ale może jestem w błędzie.

Ala

8. Data: 2008-07-01 20:18:13

Od: "Latet" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kg, mięśnie znowu ileśtam, a więc waga sobie od całkowitej masy odejmuję
> kości i mięśnie i stwierdza że ta reszta to tłuszcz? I wylicza procenty?

Nie, nie, no az tak zle to nie jest :-)

Mam dowody na sobie - ostatnio sie odchudzam, a jednoczesnie
trenuję miesnie. Masa calkowita prawie nie mi spada,
za to wg wagi - % tluszczu leci w dol, a % wody i % mięska w górę - aż miło.

> Jakoś nie chce mi się wierzyć w te pomiary oporu...

Pomiary są na pewno, są 4 elektrody i puszczają przez
człowieka prąd w róznych sekwencjach. Zmierzyłem nawet napięcie
woltomierzem - jest to ok. 1-2 V.

Tyle wiem, natomiast bardzo chciałbym poznać to wszystko
w szczegółach.

latet

9. Data: 2008-07-01 22:04:46

Od: biggero <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Eh, to proste...
Jak wiadomo, z sygnałem pomiarowym można zrobić dwie rzeczy: zmienić
jego amplitudę i zmodulować częstotliwościowo.
Ponieważ tutaj amplituda sygnału nie może być wykorzystana do pomiaru,
ze względu na różne utrudnienia - wilgotne/suche ciało, różne
oporności dla różnych osób - to musi być wykorzystana częstotliwość,
a konkretnie impedancja ciała dla sygnału o danej częstotliwości.
Różne tkanki ciała, dają minimum oporności dla różnych częstotliwości.
Można by je zmierzyć w tej wadze oscyloskopem. Następnie brany jest
stosunek tych minimów oporności względem siebie. Te częstotliwości
mogą być różne dla różnych płci, dlatego pyta się o płeć. Ale także
rozkład tłuszczu u mężczyzn i kobiet jest różny, a waga wykonuje
pomiar między nogami (tylko bez głupich skojarzeń), więc praktycznie
cały prąd płynie przez nogi, a nie przez brzuch, piersi i resztę
ciała. Waga nie jest więc w stanie wziąć
tych okolic pod uwagę na podstawie pomiaru, ale wykonuje korektę
względem płci, biorąc pod uwagę, że kobieta ma więcej tłuszczu w
okolicach brzucha i piersi. Tak więc panowie z dużym brzuszkiem i tak
prawdopodobnie powinni wprowadzić do wagi ustawienie "kobieta". No
niestety.

Dla potwierdzenia, po wyguglowaniu "fat muscle measurement frequency",
mamy różne artykuły, a otworzyłem ten:
https://www.e-inbody.com/product/pdf/520_eng.pdf
(strona 4, na środku, trzeba powiększyć obrazek "Multi-frequency
measurement")
Ta waga wykonuje pomiar pomiędzy nogami i rękami i nie trzeba dzięki
temu wprowadzać do niej żadnych dodatkowych informacji.

PS. Mokre stopy nie mają żadnego wpływu na pomiar, wręcz odwrotnie,
polepszają kontakt z elektrodami. Dopiero, gdyby całe nogi były zlane
wodą, to wtedy cały prąd pójdzie przez tą wodę, co zafałszuje pomiar.
Zachęcam do eksperymentu.

Kleszcz
wysoka temperatura i bol glowy u dziecka
nerwoból
Granulocytów mało
Leczenie zaburzeń pamięci