Jak schłodzić pomieszczenie 3m3 do 12-16stC?

1. Data: 2006-04-23 22:18:44

Temat: Jak schłodzić pomieszczenie 3m3 do 12-16stC?
Od: ts <t...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Elo,

Mam w mieszkaniu pomieszczenie o kubaturze około 3m3 i wymyśliłem sobie,
że zrobię z tego spiżarkę, miejsce do przechowywania wina, nalewek itp...
Pytanie brzmi, jak takie małe pomieszczenie schłodzić nie kupując
wielkiego klimatyzatora (no chyba, że są jakieś malutkie).
Ma ktoś jakiś pomysł? Może da się wykorzystać np. agregat ze starej lodówki?

z góry dzięki za podpowiedź,
pozdr. ts

2. Data: 2006-04-24 06:11:44

Temat: Re: Jak schłodzić pomieszczenie 3m3 do 12-16stC?
Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pytanie brzmi, jak takie małe pomieszczenie schłodzić nie kupując
> wielkiego klimatyzatora

Gruntowy Wymiennik Ciepła daje zawsze ok +8 stopni Celsjusza

3. Data: 2006-04-24 09:05:37

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ts" <t...@y...com> napisał w wiadomości

> [...]
> itp...
> Pytanie brzmi, jak takie małe pomieszczenie schłodzić

Najlepiej klasycznie, tak jak takie piwniczki na wino robiono "od
zawsze": oczywiście jeśli jest taka możliwość, usunąć posadzkę,
wylewkę, izolacje itp. do gołej ziemi, a następnie zrobić tam jedynie
nieizolowaną lekką podłogę na legarach, albo wręcz żwirowe klepisko,
wylewka i potem terakota na upartego też może być, ale nie może tam
się pojawić nawet cień izolacji. Samo pomieszczenie musi być
oczywiście odizolowane od reszty mieszkania.

Jeśli chodzi Ci o mieszkanie w bloku, bądź z innych przyczyn
otworzenie tego pomieszczenia w dół nie jest możliwe, pozostaje
jedynie klimatyzacja. Są klimatyzatory małe i duże, i stanowiące jedną
całość z rurą do wywalenia na zewnąrz i takie, które skłądają się z
dwóch części, jednej wiszącej na zewnątrz, drugiej wewnątrz i to
właściwie jest jedyna droga. Agregat ze starej lodówki będzie za mały,
musiałby pracować non stop, a wtedy go błyskawicznie szlag trafi,
musiałaby to być zdrowa krowa od jakiejś przemysłowej chłodni, a wtedy
zostaje jeszcze kwestia sensownego umieszczenia "kaloryfera",
orurowania tego wszystkiego, napełnienia freonem...

J.

4. Data: 2006-04-24 15:22:50

Od: "Arbiter" <n...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Pytanie brzmi, jak takie małe pomieszczenie schłodzić nie kupując
> wielkiego klimatyzatora (no chyba, że są jakieś malutkie).

klimatyzator kompaktowy
http://www.allegro.pl/item99531802_klimatyzator_hone
ywell_hcl_67e.html

http://www.allegro.pl/item99392034_klimatyzacja_fior
d_8000_b_klasa_faktura_vat.html

5. Data: 2006-04-24 18:55:37

Od: Kuba_A <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

ts napisał(a):
> Elo,
>
> Mam w mieszkaniu pomieszczenie o kubaturze około 3m3 i wymyśliłem sobie,
> że zrobię z tego spiżarkę, miejsce do przechowywania wina, nalewek itp...

To jest mieszkanie w bloku?? Ktoś ma może pojęcie co mówi o tym prawo?
Tzn np o tym, że jeśli schłodzisz to pomieszczenie, to komuś
mieszkającemu obok, wyżej, niżej też będzie zimno?? Poszukałbym dobrze w
Prawie Budowlanym, bo pomysł wydaje mi się kontrowersyjny.

> Pytanie brzmi, jak takie małe pomieszczenie schłodzić nie kupując
> wielkiego klimatyzatora (no chyba, że są jakieś malutkie).

Zimą ni byłoby problemu, ale musiałbyś porządznie je zaizolować, żeby
reszta domu była ciepła. Jeśli temperatura skoczy powyżej wymaganej to
pozostaje tylko klimakonwektor, którego moc dośc łatwo wyliczyć jako
(przewodność ściany) * (powierzchnia ściany) * (różnica temperatur)
Takie równanie sumujesz po wszystkich ścianach (tak jak przy obliczaniu
zapotrzebowania na ciepło) i otrzymujesz bilans zysków ciepła dla
pomieszczenia, które musisz usunąć.
(2 minuty później) W sumie to właśnie na okrętkę to policzyłem. Przy tak
małym pomieszczeniu (powiedzmy że powierzchnia ma 1m2 i wysokość 3m) to
wychodzi nadal mniej 100W zysków od przenikania (nawet przy kiepskiej
izolacji). Obawiam się że ne ma na coś takiego klimakonwetkora :) Jeśli
dodasz jakieś zyski wchodzące z ciepłym powietrzem przy otwarciu, oraz
ew. zyski od chwilowego oświetlenia oraz od nasłonecznienia zewnętrznej
ściany (o ile taka jest) to dobijesz to minimalnej mocy klimatyzatora..
Niemniej jednak, poczekałbym z takim pomysłem do czasu wybudoiwania się,
bo gra, niedość, że karkołomna i być może w sprzeczności z prawem, to w
dodatku chyba nie warta świeczki. Lepiej zrobić tam dużą lodówkę.
Gdybyś miał takie pomieszczenie w domku, to nie musiałbyś nawet wstawiać
tam urządzeń. Wystarczyłoby dobre umiejscowienie go w piwnicy i izolacja.

> Ma ktoś jakiś pomysł? Może da się wykorzystać np. agregat ze starej
> lodówki?

Lodówka to nic innego jak klimakonwektor, tylko bez wymuszonego
przepływu powietrza.
No i troche bardziej hałasuje ;)

--
''~`` Kuba Adamczyk
( * * ) g...@t...pl

6. Data: 2006-04-24 23:55:48

Od: ts <t...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Kuba_A napisał(a):

> To jest mieszkanie w bloku?? Ktoś ma może pojęcie co mówi o tym prawo?

Tak, jest to mieszkanie w bloku.
Interesująca mnie temperatura to około 12stC, powierzchnia podłogi to
1,2m2, wysokość jak to w bloku: 2,6-2,7m.
I teraz tak, pomieszczenie niestety z oknem i to jeszcze od południa.
Więc pewnie łatwo się bedzie nagrzewać i trzeba by było je izolować.
Dzięki z przekazanie swoich wątpliwości co do tego pomysłu, bo może
faktycznie gra nie warta świeczki.
Jakimś rozwiązaniem jest zakup lodówki do win
(jakieś 1300pln), tyle że wtedy pomieszczenie może się szybko nagrzewać
dla odmiany...
Coś będę jeszcze z tym kombinował.

dzięki za odpowiedzi, pozdr. ts

ps. pomysł wyszedł z tego, że w nowym mieszkaniu, deweloper zostawił
taką niby spiżarkę przy kuchni i myślę sobie co z tym można zrobić :)

7. Data: 2006-04-25 09:45:41

Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wielkiego klimatyzatora (no chyba, że są jakieś malutkie).
> Ma ktoś jakiś pomysł? Może da się wykorzystać np. agregat ze starej

to chyba dużo pijesz, że chcesz takie wielkie pomieszczenie na
przechowywanie butelek, lepiej jakąś ladę chłodniczą wstaw ;-)

--=olo=--

Drzwi
okna
Dobry proszek do prania - jaki?
gres+panele ścienne
połączenie pokoju dziennego z pokojem do pracy