Jak się gotuje BÓB?

1. Data: 2003-06-12 10:36:47

Temat: Jak się gotuje BÓB?
Od: " Anita" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wszyscy sie zajadacie, a ja nie bo nie wiem jak go ugotować...

Anita

1. Data: 2003-06-12 11:19:58

Temat: Re: Jak się gotuje BÓB?
Od: "Miet" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wszyscy sie zajadacie, a ja nie bo nie wiem jak go ugotować...

W wodzie? Na parze?
I tak i tak jest pyszny. Ja gotuję na czuja, wyławiam jeden i kosztuję - jak
mi smakuje, jest ok :-) Lubię dość mocno ugotowany, znaczy mięciutki.
Koniecznie potem odrobinę masełka i pieprzu (najlepiej zielonego - świeżo
zmielonego ma się rozumieć) i jazda!

Pozdrawiam
Miet

1. Data: 2003-06-12 13:22:36

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

Miet napisal(a):

> [...]
>mi smakuje, jest ok :-) Lubię dość mocno ugotowany, znaczy mięciutki.
>Koniecznie potem odrobinę masełka i pieprzu (najlepiej zielonego - świeżo

Jecie bob obrany czy w lupinach? Ja czesciej jem w lupinach, no chyba,
ze to bob z oliwka i czosnkiem....

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

1. Data: 2003-06-12 13:58:45

Od: "gdaMa" <g...@n...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin E. Hamerla wrote:
> Jecie bob obrany czy w lupinach?
młody w łupinach, stary obrany
gdaMa (Magda)

1. Data: 2003-06-12 16:07:31

Od: Beazuku <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wode do gotowania posolic i dodac wloszcyzny (znaczy jakies zielone liscie)
Beazuku

Anita napisał(a):

> Wszyscy sie zajadacie, a ja nie bo nie wiem jak go ugotować...
>
> Anita

B...@p...onet.pl
http://www.republika.pl/beazuku
GG 5470466

"Aby do czegoś dojść trzeba wyruszyć w drogę"

1. Data: 2003-06-12 16:52:58

Od: "WMA" <w...@t...com> szukaj wiadomości tego autora

Ja go gotuje zawsze z duza iloscia swiezego koperku, pycha.....

Wacek

http://www.gazeta.pl/usenet/

1. Data: 2003-06-12 18:43:00

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

>Ja gotuję na czuja, wyławiam jeden i kosztuję - jak
> mi smakuje, jest ok :-)

Polski jezyk czasami mnie dobija - dlaczego probowanie czegos jest zwane
kosztowaniem? Wladyslaw pewnie by wiedzial....przysiegam, ze gdy pojade
do Polski nastepnym razem, kupie sobie porzadny slownik.

MB

1. Data: 2003-06-12 20:34:17

Od: "WMA" <w...@t...com> szukaj wiadomości tego autora

W jednych miejscach w Polsce sie probuje w innych kosztuje, nic na to nie
poradzisz :), w jeszcze innych chyba sie smakuje :)

Wacek

1. Data: 2003-06-12 22:08:43

Od: "Ewa W" <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@o...com> napisał w wiadomości
> Polski jezyk czasami mnie dobija - dlaczego probowanie czegos jest zwane
> kosztowaniem?

Nie mam pojęcia:), ale mnie przechodzą dreszcze jak słyszę "skosztuję"
zamiast spróbuję, np."skosztuj, Adasiu" w wykonaniu mojej koleżanki,
brrrrrrrrrr.................

Pozdr. Ewa

1. Data: 2003-06-12 22:36:59

Temat: Re: Jak się gotuje BÓB? OT jezykowe
Od: "Zowisia" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kosztowaniem? Wladyslaw pewnie by wiedzial....przysiegam, ze gdy pojade
> do Polski nastepnym razem, kupie sobie porzadny slownik.
-----
Witaj :)))

sprawdzilam dla Ciebie specjalnie, i choc niestety nie znalazlam
etymologii, o ktora pewnie Ci chodzilo, to jednak uzyskalam
potwierdzenie poprawnosci (!) tego slowa i jego uzycia
w sensie probowac.
Zbadalam starszy slownik PWN Doroszewskiego
i nowszy Markowskiego, i oba potwierdzaja, dla pewnosci
cytuje (Doroszewski): kosztowac, skosztowac (przestarz.,
dzis czesciej: probowac)
jesc pic troche dla zbadania smaku, przenosnie: doznawac, doswiadczac
kosztowac wina (wino), kosztowal juz w zyciu wszystkiego,
zakosztowal goryczy porazki ... itp.

Moje osobiste odczucie jest takie, ze jak najbardziej mozna
uzywac tego slowa i w kuchni, i metaforycznie. Chyba to zalezy
od roznych czynnikow (pochodzenie, wyksztalcenie, zawod,
zainteresowania, itp). Co oczywiscie nie znaczy, ze nie mozna miec
swojego zdania na temat tego slowa, np. odbierac je (_kosztuje_)
jako dziwaczne ... (choc z trudem tylko moglabym zrozumiec
powod takiego odbioru, literatura jest go pelna).

Wazna rzecz: pola znaczeniowe nie zawsze w pelni sie pokrywaja
jesli chodzi o probowanie i kosztowanie:
np. nigdy nie napisalabym: _poprobowal goryczy porazki_ !!
- a przeciez chodzi o (metaforyczne ale jednak) odczuwanie smaku.
Dlatego obydwa sa potrzebne. Ja uzywam zamiennie skosztuj / sprobuj.

Co zas do niepoprawnosci roznych, to znacznie bardziej - jak juz
kiedys pozwolilam sobie napisac na kuchni i gdzie indziej - drazniace
wydaja mi sie takie potworki jak:
_kaszy mannej_, _foundee_, _wyniosło mnie_ (bueeeee) .. itp.
Oczywiscie slownik poprawnej polszczyzny nie dopuszcza zadnego
_wynoszenia mnie_ (na orbite chyba ...)

:))
serdecznosci
zowisia

PROTEST
Sos typu dressing, dip itd. - jak go zagęścić?
Ciasto z wisniami - przypomnienie (P)
ciasto orzechowo-czekoladowe
Ryż po japońsku i.......ciasto Netusi:)