Jak widza daltonisci ???

1. Data: 2003-10-15 14:52:48

Temat: Jak widza daltonisci ???
Od: "DjAvX" <n...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam pytanie do znawcow tematu. Z tego co wiem daltonisci moga nie
rozpoznawac barw czerwonej, zielonej, zolto niebieskiej i
czerwono zielonej wiec jak oni widza? Nie potrafie sobie tego
wyobrazic :) Np jest sobie "ktos" kto nie rozpoznaje koloru
czerwonego i patrzy sie na kolor czerwono zolty wiec co on widzi
? tylko kolor zolty czy jakis czarno bialy czy jak ?
DjAvX

2. Data: 2003-10-15 15:00:49

Temat: Re: Jak widza daltonisci ???
Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój kolega z deuteranopią widział szarawo wszystko co było zielone lub
niebieskie.

3. Data: 2003-10-15 15:55:57

Od: "KOWALLL" <l...@a...76.pl> szukaj wiadomości tego autora

ja mam daltonizm.. czer. = ziel. -- przejawia się to tak, że zielony mi się
"zlewa" z zielonym.. w skupisku barw.. tzn. np. nie zauważę czerwonego
liścia na zielonej trawie.. bo mi się zleje.. może podobnie jest z innymi
rodzajami daltonizmu.. ale ogólnie nie jest źle:)).. na histologii tylko
muszę czasem pytać koleżanek jaki coś ma kolor tak naprawdę:))..

Pozdrofki
KOWALLL

4. Data: 2003-10-15 21:13:32

Od: "Marta" <s...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ja mam daltonizm.. czer. = ziel. -- przejawia się to tak, że zielony mi się
> "zlewa" z zielonym.. w skupisku barw.. tzn. np. nie zauważę czerwonego
> liścia na zielonej trawie.. bo mi się zleje..

Jak już się znalazł ktoś chętny do podzielenia się informacją z pierwszej ręki
to też się o coś zapytam :-)
Jak to jest, kiedy patrzysz na kolor złożony? Rozumiem, że czerwony i zielony
widzisz tak samo. Który z nich nieprawidłowo? Może oba? Bo ciekawi mnie, jeśli
to zielony jest problemem, jak widzisz zbiór punkcików (na przykład w druku) w
kolorach żółtym i niebieskim - normalnie powiny dawać właśnie kolor
zielony.... :-)

> Pozdrofki
> KOWALLL

Bywały już tu dyskusje na ten temat i padł kiedyś link, w którym można znaleźć
zdjęcia spreparowane tak, że zaspokoisz swoją ciekawość :-)

http://www.vischeck.com

Marta

5. Data: 2003-10-16 07:05:06

Od: Grzegorz Szyszlo <z...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta wrote:

> [...]
> kolorach żółtym i niebieskim - normalnie powiny dawać właśnie kolor

to nie tak :) widzenie to sa oczy+mozg.
taki mozg uczy sie od samego poczatku ulomnosci wzroku. w efekcie
kolor zielony i czerwony (dla przykladu) to jest jednoznacznie ten sam
kolor dla daltonisty. zielony czy czerwony to tylko nazwa, ktora
jest utozsamiana z tym samym kolorem. mozg oczywiscie uczy sie
pewnych wyjatkow, bo trawa jest zielona. ale przez daltoniste
jest to rozumiane tak, ze dla koloru zielony/czerwony, dla trawy
ten kolor nazywamy zielonym, a dla koloru chmor przy zachodzie
slonca, czerwonym. ale .... jest to ten sam kolor.
porownojac z innymi pojeciami,
roznica jest taka jak miedzy slowami "naklejka" i "nalepka".

oczywiscie nie poruszylem sedna zagadnienia, na czym
polega daltonizm, ale nie o to chodzilo w pytaniu :

znik.

btw. jesli potrafisz, albo masz znajomego ktory zna sie na przetwarzaniu
grafiki, to mozesz sam "zobaczyc" jak widzi daltonista.

rozloz obraz na skladowe RGB, i szary (ale nie szary = max z
najjasniejszej barwy skladowej, tylko prawdziwy szary
jako suma RGB po wczesniejszym wymnozeniu przez wagi, ktorych
teraz nie pamietam). majac "szare" sygnaly R,B,S (czerwony,
niebieski,szary) robisz roznice (na obrazkach wszystko)
S-R i S-B .
i to sa dwie skladowe daltonizmu. daltonista S-R widzi
jako jednolite (nieodroznianie zieleni od czerwieni),
a daltonista "niebieski" nie odroznia S-B .
robiac rownomiernie szare S-R, ponownie skladasz kolorowy
obraz, i zobaczysz to, co widzi daltonista.
porownaj z obrazem oryginalnym.

znik.

6. Data: 2003-10-16 07:20:01

Od: "mepivacaine" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> w efekcie
> kolor zielony i czerwony (dla przykladu) to jest jednoznacznie ten sam
> kolor dla daltonisty. zielony czy czerwony to tylko nazwa, ktora
> jest utozsamiana z tym samym kolorem.

Nie mam tej ułomności, Moje zdanie to teoria;
ale problem tkwi chyba w czopkach
(elementy światłoczułe oka odpowiedzialne za widzenie barw)
Daltonizm polego na błędnym odbieraniu barw, głównie czerownej i zielonej.
Widziane one będą jako odcienie szarości. Chyba dlatego nie widać czeronego
listka na trawie.
pozdrawiam
Krzych

7. Data: 2003-10-16 07:22:44

Od: "mepivacaine" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> na histologii tylko(...)

studiujesz medycynę?

Pozdr.
Krzych

8. Data: 2003-10-16 08:01:18

Od: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

DjAvX wrote:

> [...]
> czerwonego i patrzy sie na kolor czerwono zolty wiec co on widzi
> ? tylko kolor zolty czy jakis czarno bialy czy jak ?

Jak pamietam nie tak dawno (kilka miesiecy) temu
widzialem w jakiejs gazecie/czasopismie rysunki obrazujace
wady rozpoznawania kolorow. Byly to wzorki w tych powszechnie
stosowanych testow (nie wiem jak one sie nazywaja) wydrukowane
normalnie oraz tak jak to widza osoby z roznymi wadami.
Moze ktos pamieta gdzie to bylo? (Swiat Nauki ??)

Krzysiek Rudnik

9. Data: 2003-10-16 08:45:23

Od: "Marta" <s...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<ciach>

> oczywiscie nie poruszylem sedna zagadnienia, na czym
> polega daltonizm, ale nie o to chodzilo w pytaniu :

No właśnie, nie o to chodziło :-)
Może spróbuję jaśniej: rysuję sobie kredką żółtą i niebieską dużo kropeczek
blisko siebie (osoba nierozróżniająca zielonego i czerwonego widzi przecież
żółty i niebieski). Z bliska widzę je jako właśnie żółte i niebieskie kropki.
Ale z daleka zlewają mi się w zieloną plamę.
A jak to widzi ktoś nie rozróżniający barwy zielonej i czerwonej? Jako
niebieski, żółty, czy jako coś, co widzi patrząc na normalną, jednolitą zieloną
lub czerwoną plamę?

> btw. jesli potrafisz, albo masz znajomego ktory zna sie na przetwarzaniu
> grafiki, to mozesz sam "zobaczyc" jak widzi daltonista.

Potrafię, ale po co? Przecież sama podałam w poprzednim poście link do strony o
daltonizmie, gdzie gotowe symulacje można sobie obejrzeć :-P

Marta

10. Data: 2003-10-16 09:09:28

Od: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta wrote:

> [...]
> A jak to widzi ktoś nie rozróżniający barwy zielonej i czerwonej? Jako
> niebieski, żółty, czy jako coś, co widzi patrząc na normalną, jednolitą

Z tego by winikalo ze wada rozpoznawania barw to nie jest niemozliwosc
rozrozniania pary kolorow, tylko mala rozdzielczosc tego rozpoznawania,
Czyli maja czopki rozrozniajace np. czerwony - zielony tylko malo.

Krzysiek Rudnik

Pomocy
Pomoc
[spam] książki med