Jak widza daltonisci ???

11. Data: 2003-10-16 13:08:06

Temat: Re: Jak widza daltonisci ???
Od: Grzegorz Szyszlo <z...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta wrote:

> No właśnie, nie o to chodziło :-)
> Może spróbuję jaśniej: rysuję sobie kredką żółtą i niebieską dużo kropeczek
> blisko siebie (osoba nierozróżniająca zielonego i czerwonego widzi przecież
> żółty i niebieski).

tez niebardzo. jak sobie rysujesz, to realizujesz widmo absorpcyjne.
a chodzi o widmo emisyjne. na absorpcyjnym ciezko jest wyjasnic to
zjawisko.

> Z bliska widzę je jako właśnie żółte i niebieskie kropki.
> Ale z daleka zlewają mi się w zieloną plamę.

jak tak chcesz robic doswiadczenie, to moze z modyfikacja.
po lewej stronie rysujesz kropki zolte i niebieskie, a po prawej
czerwone. daltonista z daleka nie rozrozni kolorow, ale z bliska
rozrozni.
tu sie po prostu pojawia dodatkowy problem rozdzielczosci
widzenia barwnego ktora jest kilka razy mniejsza niz widzenia
monochromatycznego. wynika to z ilosci precikow ktorych jest duzo,
i czopkow ktorych jest malo. w dodatku to wszystko jeszcze mozg
przetwarza.

jesli chodzi o to ze zielone i czerwone jest szare, to tez
niezupelnie tak. bo przy braku reakcji czopkow "czerwonych",
daltonista widzi obraz jako blekitny. ale mozg i tak
to kompensuje na zasadzie balansu bieli, stad kolor
jest sprowadzony do szarego. mozna to wyprobowac
na wlasnej skorze, patrzac przez dluzszy czas
przez szkielko ktore przepuszcza wszystko
oprocz czerwieni. mozg "szuka" elementow bialych i szarych,
i robi cos w rodzaju "korekcji". a w koncu taki daltonista
"patrzy" przez takie szkielko przez cale zycie :)

> Potrafię, ale po co? Przecież sama podałam w poprzednim poście link do strony o
> daltonizmie, gdzie gotowe symulacje można sobie obejrzeć :-P

jakos przegapilem :) ale dla mnie to nieistotne.

znik.

12. Data: 2003-10-16 23:57:45

Od: "kr" <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Rudnik" <r...@k...net.pl> wrote in message

> Jak pamietam nie tak dawno (kilka miesiecy) temu
> widzialem w jakiejs gazecie/czasopismie rysunki obrazujace
> wady rozpoznawania kolorow. Byly to wzorki w tych powszechnie
> stosowanych testow (nie wiem jak one sie nazywaja) wydrukowane
> normalnie oraz tak jak to widza osoby z roznymi wadami.
> Moze ktos pamieta gdzie to bylo? (Swiat Nauki ??)
>
> Krzysiek Rudnik

Witam
Wiedza i Zycie 02/2003 tytul z okladki:"Jak widzimy kolory"

pozdrawiam
kr

13. Data: 2003-10-17 16:28:31

Od: "KOWALLL" <l...@a...76.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak już się znalazł ktoś chętny do podzielenia się informacją z pierwszej
ręki
> to też się o coś zapytam :-)
> Jak to jest, kiedy patrzysz na kolor złożony? Rozumiem, że czerwony i
zielony
> widzisz tak samo. Który z nich nieprawidłowo? Może oba?
to nie jest do końca tak, że ja widzę tak samo zielony i czerwony.. to są
dwa inne kolory dla mnie... np. kolor czerwony i zielony na światłach dla
pieszych.. to ja rozróżniam te 2 kolory... ale np. w badaniu w tej książce z
kropkami... już nie zauważę odpowiednich liczb.. bo kolory tam występujące
mają podobne natężenie barwy.. i czerwony z zielonym mi się zlewają..
wszystko zależy od tego jakie jest natężenie, czy mam porównanie, itp.. na
lampie z kolorowymi diodami w ciemni.. wyszło, ze mam prawidłowe
rozpoznawanie barw... więc nie jest to do końca taki daltonizm 100%.:)..
więc nie jest tak źle..

>Bo ciekawi mnie, jeśli
> to zielony jest problemem, jak widzisz zbiór punkcików (na przykład w
druku) w
> kolorach żółtym i niebieskim - normalnie powiny dawać właśnie kolor
> zielony.... :-)
to ja zauważę zawsze żółte i niebieskie kropki.. może dlatego mam syndromy
nadwzroczności... bo mi się kolory nie zlewają z odległości:))

14. Data: 2003-10-17 16:31:01

Od: "KOWALLL" <l...@a...76.pl> szukaj wiadomości tego autora

> studiujesz medycynę?

tak... I WL AM w Wawie... gr. 10. pierwszy rok

15. Data: 2003-10-17 17:26:52

Od: "mepivacaine" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> tak... I WL AM w Wawie... gr. 10. pierwszy rok

spoko, chyba się nie czepieją za ten Daltonizm, czy kierowali Cię na
badania?

pozdr
krzych

16. Data: 2003-10-17 18:48:43

Od: "KOWALLL" <l...@a...76.pl> szukaj wiadomości tego autora

> spoko, chyba się nie czepieją za ten Daltonizm, czy kierowali Cię na
> badania?

no nie czepiają... lekarz medycyny pracy w zeszłym roku powiedziała, że będę
miał tylko kłopoty na histologii.. ale nie jest tak źle.. mam sooper
koleżanki, które mi pomagają:))

17. Data: 2003-10-17 19:39:41

Od: "mepivacaine" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> mam sooper