Jaka rehabilitacja po artroskopi kolana? Jakie zabiegi wybrać?

1. Data: 2004-07-26 21:34:05

Temat: Jaka rehabilitacja po artroskopi kolana? Jakie zabiegi wybrać?
Od: "Anna" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Jestem już 2 miesiące po artroskopii, wciaż boli przy chodzeniu, o bieganiu
nie ma mowy, wciaz boli przy wchodzeniu po schodach.

Po konsultacjach lekarz prowadzący skierował mnie na rehabilitację.

Nie określił formy zabiegów jakie powinnam przeżyć, a ośrodki w mojej okolicy
mają różne jej formy i często nie pokrywające się.

Proszę o opinie, jakie zabiegi warto wziąść w ramach rehabilitacji kolana,
jakie wybrać, które są lepsze, a z którcyh zrezygnowac lub nawet nie zawracać
sobie nimi głowy.

NIe mam rozeznania w rodzajach, ale słyszałam o magnetoterapi, masażach,
laseroterapii, crioterapi, i inne ..

Poradźcie jakich zabiegów szukać.

Pozdrawiam

Kulejąca Anka

2. Data: 2004-07-27 09:15:30

Od: "petresku" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Kulejaca ;-)

Co do twojego pytania to niestety nie mam rozeznania. Mnie tak naprawde
czeka artroskopia. Jestem po kuracji Synviskiem (trzy zastrzyki bezposrednio
w kolano), ale kolano caly czas boli (tylko czasami np. przy wyprostowanej
dluzszy okres nodze) wiec bez zabiegu sie nie obejdzie. Natomiast nie boli
przy chodzeniu czy kucaniu. I tu mam do Ciebie pytanie: Czy warto ? Widze ze
Ciebie boli po zabiegu. Ja tak naprawde zaczynam sie zastanawiac nad
skutecznoscia (rozmawialem z kolega ktory mial juz dwie artroskopie i nie
pomogly).
Co do magnetoterapii to mialem. I nic nie pomoglo. A mialem jeszcze przed
zastrzykami.
Gdzie szukac tego nie wiem za bardzo bo ja czesc robilem prywatnie a czesc
panstwowo (magnetoterapie - moze dlatego nie pomoglo bo panstwowo ?).

Pozdrawiam i zycze mniej bolu (sam wiem jak to jest)

Piotrek

3. Data: 2004-07-27 11:53:13

Temat: Re: Jaka rehabilitacja po artroskopi kolana? Jakie zabiegi wybra??
Od: "A." <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Mam za soba artroskopie (z wypisu: artroskopia diagnostyczna +
meniscectomia partialna lakotki bocznej), bylo to w 1995 roku,
mialam wtedy 17 lat, wiec i pelna narkoze. Na drugi dzien
przeszlam wlasciwie na drugi koniec sali szpitalnej, zeby pozyczyc
kule od innej pacjentki, z rany do zbiorniczka nakapalo bardzo
niewiele i problemow nie mialam. Inna pacjentka miala spuchnieta
noge po operacji, kilka zbiorniczkow zapelnila i nie mogla oprzec
sie nawet na operowanej nodze - operowal ja ktos inny i byla ode
mnie sporo starsza, wiec moze to dlatego.

Po operacji mialam chodzic o kulach 3 tygodnie, czego grzecznie
przestrzegalam ;) Co do rehabilitacji - chodzilam na nia do
szpitala oraz przychodzila do mnie do domu rehabilitantka. Nazw
przyrzadow i zabiegow nie znam/nie pamietam, postaram sie wiec je
opisac.

Szpital:
1. 'Pionowa' wanna z 'jaccuzzi' - napuszczalo sie ciepla wode i
kierowalo strumien babelkow na kolano. Noga mi od tego puchla,
staralam sie wiec trzymac ja w dosc duzym oddaleniu od babelkow.
Czas - kilkanascie minut.
2. Zdaje sie, ze elektroforeza - przez wilgotna (mokra?) szmatke
przykladane byly do kolana 2 blaszki (elektrody) i przez to lecial
prad, troche mialo 'szczypac'. Od tego noga mi tez puchla, wiec
jak nikt nie widzial, to sobie dawke 'pradu' zmniejszalam. Czas -
chyba do 10 minut.
3. Na lozku - na stopy byly zakladane specjalne uchwyty, linkami
bylo to przyczepiane do siatki, ktora byla wokol lozka i machalo
sie nogami po ok. 10-15 minut:
a) lezac na brzuchu zginalo sie nogi na przemian i prostujac
zdrowa noge doginalo sie operowana,
b) lezac na plecach tez cos bylo, ale nie pamietam.
4. Pod koniec rehabilitacji, jak juz sie noga lepiej zginala, byly
jeszcze proby jazdy na rowerku.

Dom:
1. Masaz uda, lydki i kolana
2. Lezac na lozku:
a) #1 na brzuchu - ja przyciagalam noge do posladka,
rehabilitantka ciagnela w przeciwnym kierunku. Ona puszczala, ja
'rozpedem' dociagalam troszke dalej,
b) #2 na brzuchu - ja odpychalam noge od posladka (prostowalam),
rehabilitantka pchala odwrotnie. Ja luzowalam, a ona lekko
dopychala do posladka.
c) na plecach - ja zginalam noge, rehabilitantka prostowala,
puszczala i ja dociagalam noge do posladka.
4. Samodzielnie za pomoca sprezyny przyczepionej do kaloryfera -
'odrywanie kaloryfera od sciany' poprzez zginanie nogi. Pozycja
siedzaca, podparcie rekami za pupa.
5. Siedzac na plasko napinanie uda - minimum 600 razy dziennie.
6. Opierajac sie rekami np. o krzeslo probowac zrobic przysiad.

Poza tym lekarz powiedzial: zadnego tenisa, zadnych barbarzynskich
tancow (czyli menueta mozna ;) ), za to w plywaniu mozna zostac
jeszcze mistrzem swiata.

Zabiegi musza byc dopasowane do danego przypadku i czasem cos
przepisanego tez nie bedzie pasowac (z jontoforezy [tych blaszek]
u mnie zrezygnowano w koncu). Powodzenie zalezy tez od
zaangazowania pacjenta i stanu kolana i ogolnego wysportowania
pacjenta. U mnie wyniki bylo dosc szybko widac, a naleze do dosc
'sztywnych' i cwiczen nie lubilam.

Zaleta - zwolnienie z w-f do konca liceum i przez cale studia :)
('odrobine' naciagane...).

Zycze zdrowia,
--
A.
Arguing with people on the Usenet is like competing in the Special

4. Data: 2004-07-27 16:19:27

Od: "k.ia" <k...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kierowalo strumien babelkow na kolano. Noga mi od tego puchla,
> staralam sie wiec trzymac ja w dosc duzym oddaleniu od babelkow.

- MASAŻ WIROWY raczej rzadko stosowany z powodu j.w (zwłaszcza ciepła
woda może nasilic obrzęk)

> [...]
> prad, troche mialo 'szczypac'. Od tego noga mi tez puchla, wiec
> jak nikt nie widzial, to sobie dawke 'pradu' zmniejszalam. Czas -

- GALWANIZACJA lub JONOFOREZA - zabieg z użyciem prądu stałego (stąd
odczucie szczypania). W stanach zapalnych można robić jonoforezę z
niesterydowych leków p/zapalnych (w postaci żelu) lub z hydrocortisonu,
a na blizny pomaga jonoforeza z np. jodku potasu.

> 3. Na lozku - na stopy byly zakladane specjalne uchwyty, linkami
> bylo to przyczepiane do siatki, ktora byla wokol lozka i machalo
> sie nogami po ok. 10-15 minut:

- ogólnie mówiąc KINEZYTERAPIA - ćw. izometryczne w tzw. zamkniętych
łańcuchach kinematycznych, ćw. czynne - często wykonywane w UGUL-u (tzw.
klatka ,ew. kraty). Czasami z udziałem terapeuty (np. mobilizacja rzepki).

> [...]
> b) #2 na brzuchu - ja odpychalam noge od posladka (prostowalam),
> rehabilitantka pchala odwrotnie. Ja luzowalam, a ona lekko

- wygląda to na POIZOMETRYCZNĄ RELAKSACJĘ MIEŚNI

> 4. Samodzielnie za pomoca sprezyny przyczepionej do kaloryfera -
> 'odrywanie kaloryfera od sciany' poprzez zginanie nogi. Pozycja
> siedzaca, podparcie rekami za pupa.

- ĆW. OPOROWE

> 5. Siedzac na plasko napinanie uda - minimum 600 razy dziennie.

- NAPIĘCIA IZOMETRYCZNE

> Poza tym lekarz powiedzial: zadnego tenisa, zadnych barbarzynskich
> tancow (czyli menueta mozna ;) ), za to w plywaniu mozna zostac
> jeszcze mistrzem swiata.

... :)

Po ćwiczeniach warto schłodzić kolano (działanie p/zapalne i p/bólowe)
np. krioterapia. W domu natomiast polecam używanie COLD-HOT PACK-ów
(można zakupić w sklepach rehab.)
Czasami włącza się nowe zabiegi a odstawia poprzednie. Rehabilitacja
musi być elastyczna, przystosowana do ciągle zmieniającego sie stanu
pacjenta.
pozdrawiam -k.

5. Data: 2004-07-27 16:26:08

Od: "Anka" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ciebie boli po zabiegu. Ja tak naprawde zaczynam sie zastanawiac nad
> skutecznoscia (rozmawialem z kolega ktory mial juz dwie artroskopie i nie

czy warto? hm.... w szpitalu widziałam osoby co na drygi dzień po operacji
chodziły normalnie. Ja zawijałam sie po ścianach nawet w dwa dni po zabiegu.
Wszystko zalezy od tego co było i jak sprawnie to rozwiązali.
NIe wiem jak to było u mnie, niby mała chondromalacja chrząstki kłykci stopnia
2, ale jak się obudziłam to pościel wokoło kolana była czerwona jakby
szlachtoli bawoła. WIększośc znajomych w tydzień po zabiegu chodzi swobodnie,
w miesiac juz grają, trenuja, biegają. NIe wiem czy czegoś nie skopali mi w
kolanie... :((((((((((

> Piotrek

Anka

6. Data: 2004-07-28 14:27:12

Od: "A." <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

k.ia wrote:

> [...]
> terapeuty (np. mobilizacja rzepki).

> - wygląda to na POIZOMETRYCZNĄ RELAKSACJĘ MIEŚNI

Nie dodalam, ze tu trzeba raczej trzymac druga noge na
kaloryferze, zeby go naprawde nie wyrwac ze sciany... ;)

> - NAPIĘCIA IZOMETRYCZNE

> ... :)

Zapomnialam dodac - zadnych nart takze.

> Po ćwiczeniach warto schłodzić kolano (działanie p/zapalne i
> p/bólowe) np. krioterapia. W domu natomiast polecam używanie
> COLD-HOT PACK-ów (można zakupić w sklepach rehab.)

Tego u mnie nie stosowano, ale i kolano mnie nie bolalo. Chodzenie
o kulach bylo bardziej symulacyjne niz konieczne - do tablicy w
szkole nie wolali, na schodach ustepowali, same zalety ;)

> Czasami włącza się nowe zabiegi a odstawia poprzednie.
> Rehabilitacja musi być elastyczna, przystosowana do ciągle
> zmieniającego sie stanu pacjenta.

Co do 'oplacalnosci' zabiegu - u mnie przed operacja wykonywano
kilkakrotnie punkcje kolana, po czym ortopeda stwierdzil, ze
dobrze byloby poddac sie artroskopii. Profesor, do ktorego
trafilam stwierdzil, ze nie mam miesni a flaczyska i zalecil
wykonywanie napiec izometrycznych i zeby sie nie cackac z soba -
latwo bylo sie posluchac, bo po operacji, gdy nie mialam jeszcze
wlasnych kul, musialam zejsc PO SCHODACH z 2. pietra - do
ortopedii nie bylo windy...
Ogolnie jestem zadowolona z przebiegu zabiegu i rehabilitacji i po
tych paru latach wszystko jest OK. Zakazu sportow nie
odcierpialam, bo w tenisa nie gralam i na nartach nie jezdzilam.
Przy tanczeniu kolano nie doskwiera, a w zyciu codziennym i tak
jestem ostrozna ;)

> pozdrawiam -k.

No i jak to teraz wyglada? Ja napisalam prawie powiesc, a mozna
bylo samymi haslami... No ale dobrze wiedziec na tzw. wszelki, jak
sie to wszystko nazywa(lo).

7. Data: 2004-07-28 21:40:55

Od: "chello" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anka" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
swobodnie,
> w miesiac juz grają, trenuja, biegają. NIe wiem czy czegoś nie skopali mi

ja tez jestem przed podjeciem decyzji o atroskopii. mowiac szczerze im
wiecej o tym slysze tym bardziej jestem przeciwny
pierwszy lekarz odrazu powiedzial ciac - ja mam akurat podejrzenie pekniecia
lekotki pobocznej
na razie stosuje krioteria i ddm (pole magnetyczne) - zalatwienie takiej
rehabilitacji graniczylo z cudem
zabiegi na szczescie nie sa drogie: krioterapia 12 zl za jedno kolano, ddm -
9 zl - po kilku zabiegach mniej boli
ale noga lata na boki - na codzien nosze stabilizator bo mam tendencje do
wykrecanai nogi
na razie olalewam zabieg i czekam na kolejna konsultacje - czytalem ze sa
przypadki ze nie trzeba robic atroskopii mimo ze byla polecana
nie wiem czy nie wybiore innego rozwiazania

pozdrawiam
adam

Poszukiwany dobry urolog w Gliwicach
HBS