Jaki drzewo przed dom?

61. Data: 2006-03-24 06:52:39

Temat: Re: Jaki drzewo przed dom?
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Miłka" <m...@t...pl> wrote in message
news:duf7f9$np0$1@atlantis.news.tpi.pl...

> PS.: Ale i tak kiedyś wyrżnę orzecha włoskiego i zastąpię go Katalpą
:-)

Wyrzynanie orzechow wloskich szkodzi urodzie :)
;)
Pozdrawiam,
Bpjea

62. Data: 2006-03-24 18:35:47

Od: j...@a...com szukaj wiadomości tego autora

Wedlug wielu angielsko jezycznych zrodel japonski lilak dorasta w USA
do maximum 25-30 stop (co pi razy drzwi wynosi mniej niz 10 m) byc moze
w Japoni (czy w Polsce) rosnie wyzej tego nie wiem. Jezeli chodzi o
odmladzanie to nie dotyczy ono przycinania w celu kontrolowania
wysokosci, pozatym ten akurat lilak wcale nie przypomina pokrojem
normalnych (krzaczastych) lilakow i z tego powodu w potocznej
angielskiej nazwie ma "drzewo" (Japannese Tree Lilac) bo wygladem
podobny jest bardziej do drzewa anizeli duzego krzewu. Wracajac do
odmladzania to ciecia odmladzajace polegaja albo na wycinaniu
najstarszych(grubych) konarow do ziemi albo przerzedzaniu korony... a
nie scinania do nizszej wysokosci. Takie przerzedzanie korony pozwala
na wieksza ilosc slonca we wnetrzu korony przez co kwitnienie jest
obfitsze. Choc na tej grupie wiekszosc jest przeciwna cieciu dla
estetyki to ja osobiscie uwazam ze umiejetne i umiarkowane ciecie nie
tylko ze moze podniesc estetyke drzewa ale i jest po niekad zdrowe dla
drzewa. Dostarcza wiecej slonca zapobiega niektorym chorobom
grzybicznym a jak sie zdazy silna wichura to chroni drzewko przed
zlamaniem. Nie lubie "lizakowych ksztaltem" drzew ale sposob
przycinania stosowany w japonskich ogrodach bardzo mi sie podoba, nie
zageszczona korona mieni sie w sloncu nawet jezeli oswietlana jest
sloncem od tylu. Moj japonski lilak kupilem jako drzewko o trzech
pniach i co roku przycinam troche w srodku aby korona nie byla
calkowicie gesta. Na razie kwitnie bardzo slabo ale to dosc czeste
wsrod lilakow ze po przesadzeniu kwitnac zaczynaja dobrze po paru
latach. Zarowno liscie , pokroj /ksztalt galezi jak i atrakcyjna dosc
kora sa dla mnie bardzo ladne, jeden feler to ze liscie nie
przebarwiaja sie szczegolnie jesienia.

Pozdrowienia,
JanuszB

63. Data: 2006-03-24 19:18:51

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

<j...@a...com> wrote in message
s.com...

> Wedlug wielu angielsko jezycznych zrodel japonski lilak dorasta w USA
> do maximum 25-30 stop (co pi razy drzwi wynosi mniej niz 10 m) byc moze
> w Japoni (czy w Polsce) rosnie wyzej tego nie wiem. [...]

W tym watku chodzilo o drzewko do 6 m :)

> [...]
> angielskiej nazwie ma "drzewo" (Japannese Tree Lilac) bo wygladem
> podobny jest bardziej do drzewa anizeli duzego krzewu.

Moje lilaki pospolite sa drzewami. Wcale lilak pospolity nie kojazy mi sie
jedynie z krzewem :)

> [...]
> estetyki to ja osobiscie uwazam ze umiejetne i umiarkowane ciecie nie
> tylko ze moze podniesc estetyke drzewa ale i jest po niekad zdrowe dla

Nie jestem przeciwnikiem ciecia jako takiego. Wykonuje takie ciecia, ktore
moga uchronic drzewo np. przed rozlamaniem sie w przyszloci (ciecia
profilaktyczne, korekcyjne - jakkolwiek by ich nie nazwac).
Nie w kazdym przypadku udaje sie mi osiagnac oczekiwany rezultat. Np.
surmia niechetnie poddaje sie ksztaltowaniu.

Pozdrawiam,
Bpjea

Zeschnięte korzenie Dalii.
życzenia