Jakie drzewka owocowe - pytania laika

1. Data: 2004-03-22 13:22:12

Temat: Jakie drzewka owocowe - pytania laika
Od: "rto rto" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,
Zupelnie nie znam sie na sadownictwie/ogrodnictwie, ale posiadam dzialke.
Zamrzylo mi sie aby posadzic na niej 3 drzewka owocowe (z czystego
sentymentu), jednak zupelnie nie mam pomyslu jakie odmiany wybrac. Zalozenia
ktore musza spelniac to dopornosc na choroby i warunki klimatyczne (otwarta
przestrzen - dzialka 3 tys. m2) i niewymagajace zbyt duzo pielegnacji - brak
czasu i wiedzy na ten temat.
Jedno z tych drzew to jablon drugie czeresnia, a trzecie sam nie wiem jakie.
Czy mozcie doradzic na jakie domiany sie zdecydowac?
Gdzie w Warszawie lub okolicach mozna kupic sadzonki?
W jaki sposob je wsadzic?

Dziekuje i pozdrawiam
Robert

2. Data: 2004-03-22 15:18:40

Temat: Re: Jakie drzewka owocowe - pytania laika
Od: Beata Mateuszczyk <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

rto rto wrote:
> [...]
> Jedno z tych drzew to jablon drugie czeresnia, a trzecie sam nie wiem jakie.
> Czy mozcie doradzic na jakie domiany sie zdecydowac?

Czereśnia- wczesna burlat lub późna kordia.
Jabłoń - polecam kosztelę,smaczna a jabłka nie do kupienia obecnie w
sklepach, z nowych odmian: topaz, jonagold, ligol.
Grusza - jeśli masz bardzo żyzną glebę to Carola (bardzo smaczne, duze
owoce), jeśli nie to konferencja lub lukasówka
Śliwy - renkloda ulena (ale droższą sadzonkę 3 letnią).
Wiśnie - dowolna oprócz łutówki (trzeba ciąć bo inaczej owocuje tylko na
końcach gałęzi)

> Gdzie w Warszawie lub okolicach mozna kupic sadzonki?

W Alei Krakowskiej jest kilka sklepów lub Obi.

> W jaki sposob je wsadzic?

Korzeniem do dołu.

> Dziekuje i pozdrawiam
> Robert

Pozdrawiam
Bea

3. Data: 2004-03-23 09:36:06

Od: "rto rto" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Beata Mateuszczyk <b...@p...onet.pl> napisał(a):

Dzieki za info, dzisiaj podjade nabyc sadzonki, czy teraz jest dobry okres
aby wsadzic je do ziemi?

> Korzeniem do dołu.

Tyle wiem :-) mam nadzieje, ze poznam ktore to korzenie. Chodzilo mi raczej o
informacje w jakiej odleglosci od siebie i od granicy dzialki; czy przed
wsadzeniem do ziemi cos trzeba zrobic z sadzonkami np. namoczyc, przyciac;
czy do dziury w ziemi do ktorej je wloze czegos nasypac (lepszej ziemi,
nawozu) a moze nalac wody; jak gleboko je wsadzic.
Domyslam sie, ze w pierwszym roku nalezy je podlewac dopoki same sie dobrze
nie ukorzenia, czy czyms je nawiezc?

> Pozdrawiam
> Bea

Dziekuje i pozdrawiam
Robert

4. Data: 2004-03-23 13:45:52

Od: Beata Mateuszczyk <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

rto rto wrote:
> Beata Mateuszczyk <b...@p...onet.pl> napisał(a):
>
> Dzieki za info, dzisiaj podjade nabyc sadzonki, czy teraz jest dobry okres
> aby wsadzic je do ziemi?

Jeśli ziemia już dobrze rozmarzła to można sadzić. Niestety ostatnio
niewielę wychodzę i nie wiem jak się przedstawia sytuacja pogodowa.

> Chodzilo mi raczej o informacje w jakiej odleglosci od siebie i od granicy dzialki;

Jeśli pracowniczy ogród działkowy to są konkretne przepisy, które
regulują odległość odgranicy działki. Dla innych ogrodów nie ma
konkretnych przepisów, ale należy sadzić tak, żeby nie narazić się na
kłótnie z sąsiadem. Odległości zależy od wielkości drzewa, czyli również
od podkładki na jakiej zostało zaszczepione (karłowa czy półkarłowa).
Drzewa na podkładkach karłowych rosną małe i szybciej wchodzą w okres
owocowania, ale wymagają żyznej ziemi. Coś za coś.

> [...]
> czy do dziury w ziemi do ktorej je wloze czegos nasypac (lepszej ziemi,
> nawozu) a moze nalac wody; jak gleboko je wsadzic.

Genralnie zaleca się moczenie przed sadzeniem. Ja tego nigdy nie robię.
Do dołka wlewam trochę wody. Wsadzam krzaczora, uważając, żeby się
korzenie do góry nie podwinęły. Zasypuję ziemią wymieszaną z kompostem
(jak go mam) i mocno ubijam. Podlewam. Niczym nie nawoże.

> Domyslam sie, ze w pierwszym roku nalezy je podlewac dopoki same sie dobrze
> nie ukorzenia, czy czyms je nawiezc?

Podlewać jak jest susza.
Nie używam zadnych chemicznych nawozów. Jabłka z chemią to sobie mogę w
sklepie kupić. Można ewentualnie na wierzchu rzołożyć trochę obornika.
Ja tego nie robię.

Pozdrawiam
Bea

5. Data: 2004-03-23 22:48:21

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Jonagold (Ligol chyba tez) jest malo odporny na parcha - mam takiego na
dzialce rodzicow i wlasciwie to jabluszka z niego sa male i parchate,
zamiast byc takie jak w sklepach.

Elfir

Przedwiośnie
Re: Actinidia arguta