Kanciasta szynka.

21. Data: 2013-05-09 17:07:41

Temat: Re: Kanciasta szynka.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 9 May 2013 14:17:49 +0000 (UTC), Miroslaw Kwasniak napisał(a):

> Na samej soli bez azotanów/azotynów wyjdzie szara.

No to ja jakoś nie mogę szarej uzyskać, a stosuję samą sól. Nawet kiełbasa
"z oczkiem" mi nie wychodzi z samą solą (a chciałabym zeby wyszła - moze
wieesz jak to zrobić?), tylko różowa na całym przekroju.
--
XL

22. Data: 2013-05-09 17:08:58

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> Pisałam o kiełbasie kupowanej "na wsi", a nie o DOMOWEJ.

A to już zależy, czy się wie, od kogo i co się kupuje.
Tak samo jak z mlekiem i przetworami.

J.

www.kontestacja.com

23. Data: 2013-05-09 17:11:11

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 16:59:06 +0200, krys napisał(a):

> To tłumaczyłam w poście do Ikselki.

No ale dlaczego do MNIE i dlaczego tłumaczyłaś źle?

> Co innego myślałam, co innego napisałam.
> Tak jak z "najmniejszą linia oporu" ( zamiast linii najmniejszego oporu).

Po mojemu po prostu nie jarzysz, że w tradycyjnym wyrobie otrzymuje sie
MNIEJ niż się włożyło.
--
XL

24. Data: 2013-05-09 17:14:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 17:08:58 +0200, krys napisał(a):

> A to już zależy, czy się wie, od kogo i co się kupuje.
> Tak samo jak z mlekiem i przetworami.

Ja nie wiem, od kogo na wsi można kupić DOBRE wyroby wędliniarskie, bo wg
mnie od nikogo - jak ktoś robi "na przedoż" to nie ma bata, sprzedaje
szajs. No chyba że jakiś wujek albo inna rodzina, ale od rodziny to się
dostaje.
No więc nie kupuję i sama robię, tak jak pisałam - ze schabu, karkówki i
wołowiny ekstra.
--
XL

25. Data: 2013-05-09 17:19:18

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> No ale dlaczego do MNIE i dlaczego tłumaczyłaś źle?

Bo Ty zwróciłaś na ten błąd uwagę.
Napisałam, że na myśli miałam że z 1 kg szynki tradycyjnie wychodziło 0,8
gotowej, a napisałam odwrotnie.

> Po mojemu po prostu nie jarzysz,

Chciałabyś :-P
> że w tradycyjnym wyrobie otrzymuje sie
> MNIEJ niż się włożyło.

J.

www.kontestacja.com

26. Data: 2013-05-09 17:23:52

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> [...]
> mnie od nikogo - jak ktoś robi "na przedoż" to nie ma bata, sprzedaje
> szajs. No chyba że jakiś wujek albo inna rodzina, ale od rodziny to się

A ja wiem i kupuję. I nie jest to na żaden"przedroż". Po prostu rolnik( z
dodatkowymi kwalifikacjami), który czasem robi dla siebie, a nadwyżkę
sprzedaje dobrym znajomym.

> No więc nie kupuję i sama robię, tak jak pisałam - ze schabu, karkówki i
> wołowiny ekstra.

Schab i karkówkę to ja wolę inaczej zagospodarować.
Po prostu za dobra taka kiełbasa.

J.

www.kontestacja.com

27. Data: 2013-05-09 17:58:58

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 17:19:18 +0200, krys napisał(a):

> Bo Ty zwróciłaś na ten błąd uwagę.
> Napisałam, że na myśli miałam że z 1 kg szynki tradycyjnie wychodziło 0,8
> gotowej, a napisałam odwrotnie.

Być może myślałaś przeciwnie.

> Chciałabyś :-P

Bez przesady, akurat nie widzę w tym żadnego swego interesu.

I to duuużo mniej...
--
XL

28. Data: 2013-05-09 18:02:28

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 17:23:52 +0200, krys napisał(a):

> A ja wiem i kupuję. I nie jest to na żaden"przedroż". Po prostu rolnik( z
> dodatkowymi kwalifikacjami), który czasem robi dla siebie, a nadwyżkę
> sprzedaje dobrym znajomym.

Zadowolenie jest celem samym w sobie u Ciebie jak widzę, nawet jeśli jest
tylko kwestią wiary, he he :-)

> Schab i karkówkę to ja wolę inaczej zagospodarować.
> Po prostu za dobra taka kiełbasa.

Nic nie jest za dobre, jesli chcesz mieć naprawdę dobre.
Traktujesz sprawę trochę jak ci moi dalsi znajomi, co to chcieli mieć ode
mnie dobre, ale okazało się za dobre, wiec było złe :-)
--
XL

29. Data: 2013-05-09 18:41:04

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:
> Oto prawdziwa szynka
> Prawdziwa szynka wiejska oparta na staropolskiej recepturze: z 1 kilograma
> surowego mięsa uzyskuje się do 80 dekagramów wędliny. Skład: mięso - 94
> proc., przyprawy (sól, pieprz, czosnek, gorczyca, posiekana papryka, zioła)
> - 3 proc., naturalna substancja peklująca - 1 proc., woda - 2 proc.(...)"
Ikselko, ta "naturalna substancja peklująca" to nic innego jak azotan
potasu... Redachtor który ten tekst pisał nawet powtórzyć nie potrafi co
usłyszał - to nie "solanka azotanowa" jest problemem w kiepskich
wędlinach a solanka z azotanem wstrzykiwana do mięsa i stabilizowana
(żeby z tego mięsa nie wyciekła) polifosforanami, skrobią (ostatnio
modna jest skrobia bambusowa - wyjątkowo dobrze wodę trzyma, nie 2 a
prawie 2.5 kg wyrobu z kilograma mięsa można uzyskać) i inne tego typu
wynalazki wodę trzymające.

A "substancje zastępujące wędzenie" to tzw. "preparat dymu drzewnego" -
wcześniej zwało się to dziegciem. Kiedyś (tak za Gierka mniej więcej)
wędzenie w dymie zastępowano parowaniem w parze wytwarzanej z dodatkiem
tego preparatu, ostatnio po prostu gęstym roztworem dziegciu się
lakieruje natryskowo "wędliny".

--
Darek

30. Data: 2013-05-09 18:45:12

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> To zupełnie nie tak: w kilogramie JEGO (i mojej) szynki nie jest wcale 0,8
> kg mięsa, ale PONAD 1 KG!
> Bowiem z 1 kg świeżego mięsa otrzymuje się w tradycyjnej metodzie 0,8 kg
> SZYNKI!
> (podczas gdy w metodzie przemysłowej - z 1 kg mięsa wychodzi 2 kg "szynki")
>
> W metodzie TRADYCYJNEJ czyli podczas tradycyjnego peklowania, wędzenia i
> potem po obróbce cieplnej (parzenie) następuje znaczny UBYTEK WAGI w
> stosunku do użytego na początku świeżego mięsa.
>
> W metodzie przemysłowej następuje przyrost masy wynoszacy niejdnokrotnie

Uściślijmy - przyrost masy _wody_. Nie mięsa - białka ani przybyło, ani
ubyło.

A wodę to ja mam w kranie, znacznie tańszą, tak z tysiąc razy. Jak mnie
będzie suszyło to zawsze mogę się napić - szynkę wolę jeść...

--
Darek

Z kuchni do pralni
Z kuchni do pralni