Kell +

1. Data: 2001-09-28 16:46:49

Temat: Kell +
Od: <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

pierwszy raz pisze na tę grupę. Chcialbym dowiedziec sie co znaczy własnie to
ze posiadam Kell +. Wiem ze mojej krwi nie moga dostawac kobiety z wieku
rozrodczym a co jeszcze.. prosze o wyjasnienie

pozdrawiam Pinky

2. Data: 2001-09-29 16:52:58

Temat: Re: Kell +
Od: eclipse <e...@i...owg.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tako rzecze <p...@p...onet.pl> (p...@p...onet.pl):

> pierwszy raz pisze na tę grupę. Chcialbym dowiedziec sie co znaczy własnie to
> ze posiadam Kell +. Wiem ze mojej krwi nie moga dostawac kobiety z wieku
> rozrodczym a co jeszcze.. prosze o wyjasnienie

Oprócz układów ABO, MNSs i Rh istnieją też inne układy grup krwi. Jednym z
takich układów jest Kell. Kell+ oznacza, że posiadasz na powierzchni swoich
erytrocytów antygeny należące do grupy Kell. W obrębie tego układu występuje
geny K i k (najczęściej występuje fenotyp kk, najrzadziej KK) i 2 pary genów
sprzężonych - Kpa i Kpb (Kpa występuje dość rzadko - 2%, Kpb - do 99%). oraz
Jsa i Jsb (Jsa występuje powszechnie u rasy białej, b - u czarnej).
W transfuzjologii układ Kell ważny jest ponieważ antygeny tego układu
znajdujące się na powierzchni erytrocytów mają dużą zdolność do pobudzania
produkcji przeciwciał. Jeśli ciężarnej kobiecie np. z grupą KK zostaną
przetoczona krew o tej samej grupie, a dziecko tej kobiety ma grupę krwi Kk
(gen k odziedziczony po ojcu), to na skutek przejścia przeciwciał (są to
głównie immunoglobuliny G) przez łożysko, może nastąpić aglutynacja krwinek
płodu. Jeśli chodzi o biorców krwi, to ilość powikłań poprzetoczeniowych
związanych z tą grupą krwi zajmuje nastepne za układem Rh miejsce.

--
[ eclipse(at)icpg1.owg.pl ] [ 608-610-581 ]
[ http://eclipse.danecki.net ] [ PLD-1.0 ]

B5 a cera...
[OT] Trzebnica i auto-reply
Materialy: "Choroby dziedziczne" ?