Kiszenie ogórków

11. Data: 2008-08-28 05:03:57

Temat: Re: Kiszenie ogórków
Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <g94mlk$lk7$1@srv.cyf-kr.edu.pl>,
Artur Fortuna <f...@p...pole.Reply-To.pl> wrote:

> Użytkownik medea miał niepewny dość wzrok. Prosił o żar, wpatrzony
> gdzieś w mrok. Wciągnął dym, i nim skryła go noc, tak powiedział:

> Ciekawe w takim razie skąd nazwa *małosolne*. ;)

Z rosyjskiego.

Władysław

12. Data: 2008-08-28 05:11:31

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Artur Fortuna" <f...@p...pole.Reply-To.pl> napisał

> Ciekawe w takim razie skąd nazwa *małosolne*. ;)

Do małosolnych można, jak najbardziej, dawać 2 łyżki soli na litr wody. Ale
zależy od rodzaju soli. Kamiennej właśnie daje się 2 łyżki, a zwykłej
jodowanej - jedną.

Pozdrawiam,
/\/\\/\/

13. Data: 2008-08-28 05:16:21

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "medea" <e...@p...fm> napisał

> ale nadmiar soli raczej nie powoduje gnicia, więc to nie jest

Nadmiar soli nie powoduje gnicia. Ogórki gniją, ponieważ naczynie lub same
składniki nie były solidnie umyte (wyparzone). Dlatego najbezpieczniej zalać
ogórki wrzącą zalewą (lub bardzo gorącą). W wysokiej temperaturze wszystko,
co mogłoby powodować gnicie ogórków powinno wyginąć.

Inną przyczyną może być pozostawienie na długo zalanych ogórków w ciepłym
miejscu (np. na słońcu).

Pzdry,
/\/\\/\/

14. Data: 2008-08-28 06:14:32

Od: Panslavista <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Sie, 19:55, medea <e...@p...fm> wrote:
> Poratujcie! Już któryś raz z kolei zakisiłam ogórki, w kamionkowym
> naczyniu. Przez pierwsze 3 dni pachną ładnie, potem zaczynają
> "zalatywać" jakby fermentowały, gniły. Robię normalnie, według przepisu:
> 2 łyżki soli na litr wody, dodaję koper, czosnek, chrzan, zalewam
> chłodnym roztworem. No nie wiem, co robię źle? :(
>
> Ewa

5dag soli kamiennej na litr wody, wsypać do gorącej - powyżej 60
stopni - schłodzić.
Naczynie wymyć środkiem:
http://www.browamator.pl/szczegoly.php?Enartis_Neode
tersol_Botti_-_detergent_do_mycia_beczek_i_pojemniko
w_-_1_kg&przedm=3118028&grupa_p=6&pwd[6]=%2F163929%2
F165992%2F2134618%2F6488933&sortuj=kod
Wydezynfekować:
http://www.browamator.pl/szczegoly.php?Chemipro_OXI_
_100_g&przedm=1357429&grupa_p=6&pwd[6]=%2F163929%2F1
65992%2F2134618%2F6488933&sortuj=kod

Generalnie - nie powinny składniki wystawać nad powierzchnię solanki.
Ogórki przenawożone mogą popsuć się i tak...

15. Data: 2008-08-28 06:16:22

Od: Panslavista <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Sie, 22:38, medea <e...@p...fm> wrote:

> [...]
> uszczupliłam, bo pamiętam, że raz zrobiłam dokładnie i było za słone. No
> ale nadmiar soli raczej nie powoduje gnicia, więc to nie jest przyczyna.

Niedomiar jak i nadmiar soli (wszystkich - także azotanów i azotynów)
powoduje nieprawidłowy przebieg fermentacji.

16. Data: 2008-08-28 06:52:55

Od: Artur Fortuna <f...@p...pole.Reply-To.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Władysław Łoś miał niepewny dość wzrok. Prosił o żar,
wpatrzony gdzieś w mrok. Wciągnął dym, i nim skryła go noc, tak powiedział:

> Z rosyjskiego.

Czyżby sztuka kiszenia ogórków nie byłaby czysto polską specjalnością?
Któż jeszcze prócz nas uprawia ją?

--
FortArt
www.wikipasy.pl - Encyklopedia KS Cracovia on-line

17. Data: 2008-08-28 06:57:53

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

wolim pisze:

> ogórki wrzącą zalewą (lub bardzo gorącą). W wysokiej temperaturze wszystko,
> co mogłoby powodować gnicie ogórków powinno wyginąć.

Czyli wychodzi na to, że przyczyną jest niewyparzenie naczynia. Umyłam
solidnie gorącą wodą, no ale nie wyparzałam.
Czyli ogórasy do wyrzucenia, czy je ratować? Stoją chyba od 6 dni.

Ewa

18. Data: 2008-08-28 07:15:58

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 28 Aug 2008 07:16:21 +0200, wolim napisał(a):

> [...]
> ogórki wrzącą zalewą (lub bardzo gorącą). W wysokiej temperaturze wszystko,
> co mogłoby powodować gnicie ogórków powinno wyginąć.

Kiedy lejesz gorącą wodę na ogórki, natychmiast następuje jej wychładzanie
- masa ogórków w stosunku do masy wody jest za duża i ciepło natychmiast
zostaje przez nie pochłoniete i temperatura jest niewystarczająca do
wyginięcia drobnoustrojów; ciepło ma tu znaczenie jedynie dla pobudzenia
fermentacji, żadne inne.

"Jestem sam dla siebie bohaterem, ale jestem zbyt wielkim tchórzem, aby sam
sobie to przyznać."
M.A.S.H.

19. Data: 2008-08-28 07:57:08

Od: Panslavista <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 28 Sie, 09:15, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> fermentacji, żadne inne.

> "Jestem sam dla siebie bohaterem, ale jestem zbyt wielkim tchórzem, aby sam

Dokładnie, oczywiście poza tymi na wierzchu - sparzonymi. Jeżeli
chodzi o małosolne - wystarczą 4g soli na litr zalewy.
Potwierdziła się celowość zakupów wag, jakich dokonałem na Allegro -
np. waga sklepowa kalkulacyjna (119zł + przesyłka) - nielegalizowana,
ale dokładna. Nawet ważę (i taruję) foremkę do automatu - wiem, że "na
oko" dawałem 100g oleju do chleba... Fajnie jest!!!

20. Data: 2008-08-28 07:59:57

Od: Panslavista <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 2 łyżki soli na litr wody, dodaję koper, czosnek, chrzan, zalewam
> chłodnym roztworem. No nie wiem, co robię źle? :(

Nie napisałaś jak duże to naczynie i jakie te ogórki maja być -
małosolne czy na zimę.

Pigwa zielona - czy aby OK
SALATKI
CZY MA KTO...
OBIAD
sałatka z kapusty do słoika (prosze o przepis)