Re: Kliniczny błąd pilota

From: zażółcony <z...@y...on.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Kliniczny błąd pilota
Date: Tue, 13 Apr 2010 09:22:34 +0200

Użytkownik "Marchewka" <s...@g...pl> napisał w
wiadomości news:hq06m3$d2k$1@inews.gazeta.pl...

> A do profesjonalizmu tez ma ograniczone zaufanie. Ci piloci tez byli
> profesjonalni, a stale cos im zarzucano...
> No i etos trwalosci prowizorki by tez upadl przy profi menago podejsciu.

Jak to mówią: ryba psuje się od głowy.
A mimo to jest mnóstwo złożonych przedsięwzięć, które kręcą
się na zasadzie presji oddolnych. Czyli zarząd sobie pływa i hula
a masa szarych ludzi niżej mówi: trudno, pieprzyć politykę, ja mam
tu swoją działkę - i stara się robić swoje jak najlepiej. Ale takie
układy nie działają optymalnie - i raz po raz dochodzi własnie np.
do katastrofy. Lub mniejszych katastrof osobistych związanych
z brakiem satysfakcji z pracy, braku wsparcia z góry, poczucia
bicia głową o mur. W tych warunkach także specjaliści popełniają
grube błędy, 'odpuszczają sobie'. I potem świetnie spełniaję rolę
kozłów ofiarnych.
Tak w dużym stopniu funkcjonuje nasze państwo. A także mnóstwo
dużych molochowatych przedsiębiorstw, szczególnie tych
niepodatnych na reformy.
W tym kontekście twór taki, jak MON akurat wydaje się wyjątkowo
dobrze poukładany - przynależność do NATO to jednak jest coś.
Sam fakt, że piloci są silnie chronieni przed VIPami jest bardzo dobrym
sygnałem. Presja VIPów to zjawisko powszechne, jest w GW
krótki wywiad ze znanym pilotem radzieckim, który mówi, że ma kolegę,
który był w pododnych sytuacjach, raz np. na rozkaz Jelcyna wykonał
bardzo ryzykowne lądowanie samolotem kilkakrotnie większym od TU,
które ciągle mu się śni po nocach. Wtedy nic się nie stało.
Niestety - kiedy VIPem jest naczelnik sił zbrojnych, to jego siła przebicia
przez wszelkie struktury wojskowe jest ogromna i jeśli nie umie jej
kontrolować, nie jest w pełni jej świadomy - to skutki mogą być
opłakane.