Kocioł c.o.- najniższa temperatura wody

1. Data: 2006-11-24 06:37:03

Temat: Kocioł c.o.- najniższa temperatura wody
Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Jest sobie kocioł c.o., węglowo-miałowy, z nadmuchem (z klapką) i komputerkiem
(bez podajnika- zasypywany).

Jaka jest bezpieczna _najniższa_ temperatura wody w obiegu?

Wieść gminna niesie, że około 50 stopni C, poniżej rzekomo jest szkodliwe
dla kotła. No i pytanie laika- co też takiego niebezpiecznego w tymże piecu
się dzieje? I dlaczego akurat temperatura taka, a nie inna i jak się to ma
do temperatury/wilgotności otoczenia kotła?

Z góry dzięki za wszelkie fachowe wyjaśnienia.

--
Dominik (& kąpany)
RP

2. Data: 2006-11-24 07:00:32

Temat: Re: Kocioł c.o.- najniższa temperatura wody
Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem jak to jest w weglowo-miałowym, ale w gazowym przy 45*C wykraplał
mi się kondensat na wymienniku i teraz mam taki zielony osad, podobno dość
szybko można tym sposobem "załatwić" wymiennik, no chyba, że ktoś ma
"kondensata" z wymiennikiem ze stali szlachetnej specjalnie do tego
przeznaczonym. :-)

3. Data: 2006-11-24 08:31:11

Od: szadok <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <ek63ug$ofh$1@inews.gazeta.pl> Dominik & Co
pisze, co następuje...

> Wieść gminna niesie, że około 50 stopni C, poniżej rzekomo jest szkodliwe
> dla kotła.

u mnie napisano w instrukcyi, że temp. wody na wyjściu powinna wynosić
min 55`C

> No i pytanie laika- co też takiego niebezpiecznego w tymże piecu
> się dzieje?

Kondensuje się para wodna razem ze związkami siarki dając kwasik
siarkowy.. i mlasku mlasku zżera ruda wymiennik ;/

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"

4. Data: 2006-11-24 09:22:23

Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

szadok napisał(a):

> u mnie napisano w instrukcyi, że temp. wody na wyjściu powinna wynosić
> min 55`C

No właśnie u mnie nic na ten temat nie ma. Tylko wieści gminne :-)

> Kondensuje się para wodna razem ze związkami siarki dając kwasik
> siarkowy.. i mlasku mlasku zżera ruda wymiennik ;/

Przepraszam, a czemu ta para wodna ma się kondensować? W wymienniku
woda ma załóżmy 40 stopni. Powietrze na zewnątrz (zasysam w ogóle
spoza kotłowni, rurą) ma powiedzmy 5 stopni C i 100% wilgotności
(chłodny, wilgotny ranek). Zawiera więc 6,8 g pary w m3.
Po podgrzaniu go w komorze spalania niech ma tylko 20 stopni,
co daje wilgotność względną ok.40%. Niech ktoś uczony w piśmie
się wypowie, z jakiej racji ma następować kondensacja?

--
Dominik (& kąpany)
RP

5. Data: 2006-11-24 09:22:42

Od: "Lagoda" <lagodaniespamować!maupalistkropeczkapl> szukaj wiadomości tego autora

> Kondensuje się para wodna razem ze związkami siarki dając kwasik
> siarkowy.. i mlasku mlasku zżera ruda wymiennik ;/

Bez przesady. Kwasik siarkowy to tylko przy oleju. Przy GZ50 to prawie
wyłącznie kwas węglowy. PH takiego kondensatu nie powinno być niższe niż ~5.

--
___________________________________________MAT______
__

6. Data: 2006-11-24 10:07:06

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 11/24/2006 10:22 AM, Lagoda napisał(a):

> Bez przesady. Kwasik siarkowy to tylko przy oleju. Przy GZ50 to prawie
> wyłącznie kwas węglowy. PH takiego kondensatu nie powinno być niższe niż ~5.

Jeszcze nie słyszałem o węglu GZ50. To jakaś nowość? :-)

Nawet jednak kondensat z gazu znacznie wzmaga korozję, a węgiel
oczywiście zawiera zanieczyszczenia siarkowe, więc spaliny są bardziej
agresywne. Przy tak niskiej temperaturze spalin IMHO konieczny jest też
komin kwasoodporny.

Michał
--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

7. Data: 2006-11-24 10:24:55

Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michał Sobkowski napisał(a):

> [...]
> oczywiście zawiera zanieczyszczenia siarkowe, więc spaliny są bardziej
> agresywne. Przy tak niskiej temperaturze spalin IMHO konieczny jest też

OK, że węgiel siarkę zawiera to ja wiem i nie w tym rzecz.
Pytanie brzmi, z jakiej okazji woda się wykrapla
(wątpliwości w moim poprzednim poście). To aż tyle
wody jest w suchym węglu? Nie palę moczonym miałem...

--
Dominik (& kąpany)
RP

8. Data: 2006-11-24 10:25:30

Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik & Co napisał(a):

> Pytanie brzmi, z jakiej okazji woda się wykrapla

Oczywiście w kotle, nie w kominie.

--
Dominik (& kąpany)
RP

9. Data: 2006-11-24 10:49:11

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik & Co <D...@w...pl> writes:

> OK, że węgiel siarkę zawiera to ja wiem i nie w tym rzecz.
> Pytanie brzmi, z jakiej okazji woda się wykrapla
> (wątpliwości w moim poprzednim poście). To aż tyle
> wody jest w suchym węglu? Nie palę moczonym miałem...

Nie palisz również ani koksem, ani antracytem, a "zwykły" węgiel
kamienny zawiera ok. 5% wodoru.

MJ

10. Data: 2006-11-24 10:52:19

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 11/24/2006 11:24 AM, Dominik & Co napisał(a):

> Pytanie brzmi, z jakiej okazji woda się wykrapla
> (wątpliwości w moim poprzednim poście). To aż tyle
> wody jest w suchym węglu? Nie palę moczonym miałem...
Raz, że całkiem suchy to on nie jest, kilka procent wody pewnie ma. Dwa,
w węglu jest sporo węglowodorów, ze spalania których powstaje m.in.
woda.. Ale czy w sumie pary uzbiera się tyle, żeby następowała
kondensacja w 50st., to nie umiem powiedzieć.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/