Kocioł c.o.- najniższa temperatura wody

11. Data: 2006-11-24 11:09:14

Temat: Re: Kocioł c.o.- najniższa temperatura wody
Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michał Sobkowski napisał(a):

> Raz, że całkiem suchy to on nie jest, kilka procent wody pewnie ma. Dwa,
> w węglu jest sporo węglowodorów, ze spalania których powstaje m.in.
> woda.. Ale czy w sumie pary uzbiera się tyle, żeby następowała
> kondensacja w 50st., to nie umiem powiedzieć.

Czyli jakbym koksem palił to temperatura wody mogłaby być znacznie niższa?
(producent kotła dopuszcza takie paliwo).

Nie chcę na siłę udowadniać fałszywości teorii, chcę zrozumieć mechanizm
zjawiska :-)

--
Dominik (& kąpany)
RP

12. Data: 2006-11-24 11:09:58

Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Jankowski napisał(a):

> Nie palisz również ani koksem, ani antracytem, a "zwykły" węgiel
> kamienny zawiera ok. 5% wodoru.

OK, a jakbym właśnie koksem palił? Kocioł dostosowany...

--
Dominik (& kąpany)
RP

13. Data: 2006-11-24 14:17:35

Od: "Lagoda" <lagodaniespamować!maupalistkropeczkapl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeszcze nie słyszałem o węglu GZ50. To jakaś nowość? :-)

:-))))))))) Ale ze mnie baran! Sory...

--
___________________________________________MAT______
__

14. Data: 2006-11-27 13:31:52

Od: " BrunoJ" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nawet jednak kondensat z gazu znacznie wzmaga korozję, a węgiel
> oczywiście zawiera zanieczyszczenia siarkowe, więc spaliny są bardziej
> agresywne. Przy tak niskiej temperaturze spalin IMHO konieczny jest też
> komin kwasoodporny.
To ja tez chcialem dopytac, niby teorie znam, magiczne ~57st jako
granica wykraplania itp. Tylko ze to przeciez jest - jak sam wyzej
napisales temperatura _SPALIN_. Spalin, a nie wody na powrocie.
Bedac wnikliwym dopytywalem swego czasu serwis Viessmanna o dolna
granice temperatury wody. Wg instrukcji (i mozliwosci ustawiania na
sterowniku) wynosi ona 35st. gdy temp wody dojdzie do takiej temperatury
kociol sam sie wlacza i podgrzewa do wyzszej (42?) i tak w kolko, oczywiscie
poza czasem gdy grzeje wode wprost na potrzeby C.O. do zadanej temperatury.
Wg wspomnianego serwisu (przedstawicielstwo firmy na PL) budowa wymiennika
jest taka ze wlasnie temp wody 35st jest wystarczajaca zeby wykraplanie nie
nastepowalo. I ze temperatura spalin jest sporo wyzsza.
Kiedys probowalem podpytywac tutaj na liscie (albo raczej na budowlanej)
ale nikt sie nie ustosunkowal.
Dlatego przylaczam sie do pytania, chociaz akurat mam inny przypadek (kociol
gazowy). Dlaczego ta temperatura wody na powrocie jest taka wazna i jak sie
ona ma do temperatury spalin, z ktorych to powstaje kondensat...

pozdrawiam
Bruno

15. Data: 2006-11-27 13:45:10

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik & Co <D...@w...pl> writes:

> Czyli jakbym koksem palił to temperatura wody mogłaby być znacznie niższa?
> (producent kotła dopuszcza takie paliwo).

Na pewno spaliny z koksu są suche (suchsze). Ale co z tego wynika, to
już czort wie...

MJ

16. Data: 2006-11-27 23:39:18

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

BrunoJ napisał(a):
> To ja tez chcialem dopytac, niby teorie znam, magiczne ~57st jako
> granica wykraplania itp. Tylko ze to przeciez jest - jak sam wyzej
> napisales temperatura _SPALIN_. Spalin, a nie wody na powrocie.

Ja sadze ze to wielkie zamieszanie zwiazane jest glownie z kotlami CO
gazowymi, w ktorych wymiennik ciepla spaliny>woda ma bardzo duza
sprawnosc, dzieki czemu spaliny na wylocie maja temperature mniejwiecej
taka sama jak srednia temperatura wody w wymienniku (czyli cos miedzy
powrotem a wyjsciem z pieca).
Poniewaz mam moja kotlownie oczujnikowana to moge ci podac ze mam przy
temperaturze wody 65-68stC temperature spalin 75-80stC, kociol jest z
komora otwarta (i oczywiscie niekondensacyjna). Przy temperaturze wody
45stC mam spaliny ledwo 55stC - mozna nawet reke wsadzic i nie jest
zdecydowanie goraco.
Tak wiec spaliny z palnika trafiaja na jedno (punktowe) miejsce -
wymiennik, o grubosci paru cm, w ktorym gwaltownie zostaja schlodzone do
temperatury wylotowej. Nic dziwnego ze przy tak naglej zmianie
temperatury wykraplanie wilgoci i innych czynnikow moze wystepowac przy
konkretnej granicznej temperaturze.

Przy piecach na paliwo stale - nie mam pojecia jak wyglada sprawa
sprawnosci wymiennika paliwo/spaliny>woda. Jak tak pomyslec to w
zasadzie cala konstrukcja pieca jest wymiennikiem, a spaliny "uciekaja"
dosc swobodnie, nie bedac chlodzone tak dobrze jak w kotle gazowym. W
koncu w gazowym w metalowym/aluminiowym/ceramicznym/jakimstam elementy
wymiennika sa co ~1-2mm, a w kotle weglowym - dziury na dobre pare cm...
Czyli sprawa wykraplania sie _w_ _piecu_ jest z glowy, ale wykraplanie
moze nastepowac w kominie - gdzie spaliny stygna...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

17. Data: 2006-11-28 06:30:09

Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Jankowski napisał(a):

> Na pewno spaliny z koksu są suche (suchsze). Ale co z tego wynika, to
> już czort wie...

No jak to co- przy mniejszej zawartości pary wodnej punkt rosy
winien wypadać w niższej temperaturze. A o to przecież chodzi
(żeby spaliny się nie wykraplały na wymienniku).

--
Dominik (& kąpany)
RP

18. Data: 2006-11-28 07:11:33

Od: Dominik & Co <D...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

BartekK napisał(a):

> Przy piecach na paliwo stale - nie mam pojecia jak wyglada sprawa
> sprawnosci wymiennika paliwo/spaliny>woda. Jak tak pomyslec to w

Producenci deklarują sprawność kotłów na paliwo stałe rzędu 80%
-w optymalnych warunkach (zwykle przy najwyższej mocy kotła).
Poza tym, choć w instrukcji do mojego kotła bardzo stanowczo zabraniają
podłączania go do instalacji zamkniętej, wspawywania do instalacji,
montażu przez niefachowca, każą sprawdzać komin przez
kominiarza itp.- to nie ma tam nic o najniższej dopuszczalnej
temperaturze wody w obiegu. Stąd też i moje pytanie, czy czasem nie jest
tak jak z tą szynką obcinaną od lat, choć nikt nie wie, dlaczego.

A dociekliwość (na pl.misc.budowanie) kwitowana jest "no bo przecież
wszyscy wiedzą, tak jakbyś się pytał, po co w silniku jest olej".
Nie na darmo mówi się, że nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi...

> [...]
> Czyli sprawa wykraplania sie _w_ _piecu_ jest z glowy, ale wykraplanie
> moze nastepowac w kominie - gdzie spaliny stygna...

Dokładnie tak właśnie myślałem. Co więcej, temperaturę w obiegu obecnie
mam ustawioną na 48 stopni (waha się od 47 do 52), żadnego skraplania
na wymienniku nie zaobserwowałem. Chyba po prostu zrobię eksperyment-
stopniowe obniżanie temp. wody i obserwacja, w jakiej temperaturze
zjawisko następuje ( i czy w ogóle ;-)

--
Dominik (& kąpany)
RP

19. Data: 2006-11-28 15:24:41

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

Dominik & Co napisał(a):
> Producenci deklarują sprawność kotłów na paliwo stałe rzędu 80%
> -w optymalnych warunkach (zwykle przy najwyższej mocy kotła).
Aj ale to nie jest tak chyba z ta sprawnoscia. Dla niektorych kotlow
podaja sprawnosci >100% nawet - ale to sa sprawnosci procentowe
odniesione do kotla "wzorcowego" "typowego" czy cos w tym stylu - ktory
ma z 40% sprawnosci...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

20. Data: 2006-11-28 18:01:49

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 11/28/2006 4:24 PM, BartekK napisał(a):
> Dla niektorych kotlow
> podaja sprawnosci >100% nawet - ale to sa sprawnosci procentowe
> odniesione do kotla "wzorcowego" "typowego" czy cos w tym stylu - ktory
> ma z 40% sprawnosci...
Bzdura.
Sprawności >100% wynikają z wykorzystania ciepła kondensacji H2O ze
spalin, czego nie uwzględnia standardowy bilans cieplny.
Michał
--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/