Co to są Kołduny Litewskie

1. Data: 2001-07-30 16:16:45

Temat: Co to są Kołduny Litewskie
Od: "Sagsurfer" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

no i jak się je robi
Proszę o przepis jesli ktoś kolwiek wie.

1. Data: 2001-07-30 16:39:06

Temat: Kołduny Wilenskie
Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znam przepis na takie kolduny, jakie sie robi u nas w Wilnie, czyli jak
najbardziej litewskie :o), ale nie wiem czy dokladnie o te Ci chodzi.

Ale juz podaje, nie ma nic prostszego:

Ciasto najzwyklejsze (przepraszam za brak proporcji):

jajko, sol, maka, woda.
Z tych skladnikow zagniesc ciasto, aby nie kleilo sie do rak, rece mozna
pociapkac oliwa.

nadzienie:

mielone miesko przyprawione sola i pieprzem, mozna dodac troche ziol, ale
nie zaduzo (kiedys jadlam przyprawione duza iloscia majeranku, dobre nie
byly, niestety..). Do miesa dodaje sie drobniutko posiekana cebulke i sie
odstawia na jakis czas, jak ktos ma chwile, ale nic sie nie stanie jak
bedzie 'na zywo".

A teraz wystarczy sformowac kolduny (wygladaja tak jak pierogi), urywajac
kawaleczki ciasta, na dloni robiac cienki placek, wkladajac farsz i dobrze
zaciskajac brzegi, aby sie nie rozpadly podczas gotowania.

Mala uwaga:
Zauwazylam, ze w Polsce kolduny sarobione wielkosci uszek, troche zbyt male
jak na litewskie :o) , w wilnie kolduny sa wielkosci pierogow tak "pi przez
drzwi", wiadomo, ze wszystko zalezy od gospodyni, ale jeszcze nie spotkalam
az tak malych jak tu.

Kolduny wrzuca sie do wrzatku i gotuje sie tak ok. 10 min (jak wyplyna, to
jeszcze chwile). Poadje sie z maselkiem lub sosem. Kolduny mozna podac
rowniez z rosolkiem, a raczej w rosolku.

Sos smietanowo-cebulowy

Smazymy drobno posiekana cebulke na oleju do zlocistego kolorku, do tego
troche bulionu i duzo smietany, przyprawiamy sola i pieprzem (zalezy od
gustu, ale ja nie zaluje), mozna zagescic maka, jezeli jest taka potrzeba.

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-07-30 17:32:16

Temat: Re: Co to są Kołduny Litewskie
Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zapomnialam dodac, ze kolduny dobrze znosza pobyt w zamrazarce, to dla
takich jak ja, co nigdy nie maja czasu :o) . Czesto poswiecam wieczor i
robie bardzo duzo, a potem jakis czas pihce tylko sosik.

Zamrozone kolduny nie rozmrazam, a prosto z lodowki do wrzatku (trzeba
pamietac o zamieszniu, bo na poczatku opadaja na dno).

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-07-31 00:15:39

Temat: Re: Kołduny Wilenskie
Od: r...@a...com (RU8xx) szukaj wiadomości tego autora

Jedna wazna uwaga: nie ma _prawdziwych_ koldunow bez L O J U, czyli tluszczu
zwierzecego /niestety!/.
Trzeba dodac do kazdego kolduna tak mniej wiecej cwierc malej lyzeczki,
zamknac w ciescie, a on ma sie rozpuscic podczas gotowania, to jest _esencja_
prawdziwych koldunow!!!
Bez tego skladnika to sa zwykle pierogi z miesem.
I jeszcze jedno: kolduny musza byc podawane tak gorace, aby trudno bylo je
jesc!:) Serio!

Pawel

1. Data: 2001-07-31 01:25:08

Od: r...@a...com (RU8xx) szukaj wiadomości tego autora

Bozenka z Wilna napisala:

>mielone miesko

Do _prawdziwych_ koldunow nie uzywa sie mielonego miesa, ale _siekane_.
A poza tym miesa musi byc - i to jest najwazniejsza roznica pomiedzy koldunami,
a pierogami z miesem -
_surowe_, a nie gotowane!!

A wiec: surowe, siekane i z lojem!!!

Pawel

1. Data: 2001-07-31 06:59:10

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sagsurfer <j...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9k4188$6oo$...@n...tpi.pl...
> no i jak się je robi
> Proszę o przepis jesli ktoś kolwiek wie.

Ojej, kolduny to moja najukochansza potrawa ( obok flakow i tatara). Moja
mama urodzila sie w Lidzie (kresy) wiec kolduny "wyssalam " z mlekiem
matki .
No to jedziemy :

KOLDUNY :

Farsz:
Do koldunow daje poledwice wolowa lub wolowine zrazowa oraz loj nerkowy
(mozna wyprosic w sklepie) w proporcji 1:1.Powiedzmy: 35 dkg wolowiny i 35
dkg loju. Miele to i dodaje starta na tarce cebule, sol, pieprz, majeranek
oraz czosnek wycisniety przez praske. Do tego kilka lyzek stolowych rosolu
lub wody. Wszystko mieszam dokladnie.

Ciasto:
2-2,5 szklanki maki, 1 jajo, sol, ciepla woda ( circa about pol
szklanki)ciasto nie moze byc suche.

Dalej to standard: ciasto cienko wywalkowac, wykrawac kolka szklanka -ja
lubie wieksze-na srodek nakladac nadzienie,zlepic dokladnie, gotowac
partiami w osolonej wodzie ok 5-8 min (to zalezy od wielkosci).
A rosol to kazdy wie:))-najlepszy na wywar mostek wolowy ew.szponder +
wloszczyzna

Pozdrawiam milosnikow prawdziwych koldunow:)))
Jola

1. Data: 2001-07-31 07:48:04

Od: "Paweł Baranowski" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jola L-L" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> partiami w osolonej wodzie ok 5-8 min (to zalezy od wielkosci).
> A rosol to kazdy wie:))-najlepszy na wywar mostek wolowy ew.szponder +

Witajcie, bo pierwszy raz sie odzywam. W starej ksiazce kucharskiej mojego
pradziadka jest m.in. napisane, ze kolduny litewskie podaje sie w rosole,
jak uszka z barszczem. Nadto jest tam przepis na kolduny do ktorych wyrobu
uzywa sie podrobow.
Pawel

1. Data: 2001-07-31 08:43:00

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paweł Baranowski <p...@p...fm> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9k5nug$sud$...@n...tpi.pl...

> [...]
> jak uszka z barszczem. Nadto jest tam przepis na kolduny do ktorych wyrobu

Czesc Pawel
Jak najbardziej w rosole. U mnie w domu kolduny tylko tak byly podawane
!
Natomiast luzem czyli ugotowane, ostudzone i podsmazane na maselku - to
pierogi z kapusta i grzybami - zwane wigilijnymi . Te
jeszcze wystepuja jak najbardziej w wersji z barszczem, obie sa boskie :)))

Jola L-L

1. Data: 2001-07-31 09:28:20

Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ojej, kolduny to moja najukochansza potrawa ( obok flakow i tatara). Moja
> mama urodzila sie w Lidzie (kresy) wiec kolduny "wyssalam " z mlekiem
> matki .

Byc moze ta wersja z siekanym miesem i lojem jest bardziej bialoruska wersja
koldunow. Juz jestem ciekawa co uda mi sie znalezc na ten temat w domu.

--
Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
www.samorzad.pw.edu.pl/~bozena
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-07-31 09:35:40

Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

Widze niezla dyskusje na temat koldunow :o)

> nie ma _prawdziwych_ koldunow bez L O J U, czyli tluszczu
> zwierzecego /niestety!/.

To zalezy, kto ktore uwaza za prawdziwe ;o) . Podalam przepis na kolduny
wilenskie (tytul postu), ktore sie podaje na Wilenszczyznie.

> Bez tego skladnika to sa zwykle pierogi z miesem.

Co do pierogow, to na Litwie nie ma pojecia "pierogi", u nas "pierogami"
albo "pierozkami" moga byc np. jagodzianki lub jakies buleczki z nadzieniem
pieczone lub smazone na oleju, ale jest takze pojecie "buleczka".

> Do _prawdziwych_ koldunow nie uzywa sie mielonego miesa, ale _siekane_.

Slyszalam, o takiej wersji, ale nigdy jeszcze nie spotkalam :( Nie wiem jak
na glebokiej Litwie, ale Wilenszczyzna takich nie zna. Bede w domu sprobuje
odnalezc jakies info na ten temat. Jak mi sie uda napisze.

> _surowe_, a nie gotowane!!

Nigdzie nie napisalam, ze ma byc gotowane. Przepraszam za to, ale dla mnie
to takie naturalne, ze zapomnialam :( Jak dla mnie, to nie ma nic gorszego,
niz gotowane mieso w koldunach :o(

> I jeszcze jedno: kolduny musza byc podawane tak gorace, aby trudno bylo je
> jesc!:) Serio!

Kwestia gustu :o)

Tak a propos tematu, "koldun" brzmi tak samo jak "czarownik" po rosyjsku,
moja kolezanka nazywala jakis czas kolduny czarownikami :o)

Pozdrawiam serdecznie wszystkich lubiacych kolduny

Bozenka z Wilna

ICQ 81842987
www.samorzad.pw.edu.pl/~bozena

majonez kielecki