Koniak

1. Data: 2004-02-07 21:19:17

Temat: Koniak
Od: "Stanisław Remuszko" <r...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam Szlachetnych Państwa. Jestem tu pierwszy raz (listę zarekomendowała mi
moja piękna i mądra żona). Z góry przepraszam za ewentualne niezgrabności.
Czy ktoś mógłby mi doradzić, gdzie mógłbym znaleźć fachowe źródła na temat
wieku koniaku? Chodzi mi o wyjaśnienie, co znaczą litery "VS", "VSOP" oraz
"XO" na etykietach oryginalnego Martella (i innych znanych marek).
Z szacunkiem
S.R.

1. Data: 2004-02-07 21:43:55

Temat: Re: Koniak
Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
oraz
> "XO" na etykietach oryginalnego Martella (i innych znanych marek).

Cognac (koniak) - naturalna wódka gronowa o kontrolowanej nazwie
pochodzenia AOC. Produkowana ze spirytusów otrzymywanych z wina
gronowego wytwarzanego - zgodnie z dekretem z 15.05.1936 roku -
wyłącznie z białych winogron odmian: folle blanche, colombard, ugni
blanc, meslier saint-Francois, blanc ramemontils, semillions i select.
Winogrona te uprawiane są regionie Cognac w departamentach Charente i
Charente-Maritime w południowo-zachodniej Francji na łącznej powierzchni
około 95 tys. hektarów. Moc 36 - 43%; barwa od jasnożółtej poprzez
złocistą aż po złocistoczerwoną.
Klasyfikacja:
V.S. (Very Superior) - najmłodszy destylat dojrzewał co najmniej 2,5
roku
V.S.O.P. (Very Superior Old Pale) - dojrzewał co najmniej 4 lata
V.O. (Very Old) - dojrzewało najmniej 4,5 roku (między 4,5 a 6,5 roku)
X.O. (Extra Old) - dojrzewają od 20 do 40 lat (podobnie Napoleon)

http://wino.tam.pl/ws_pliki/strony/alkohole.html

Pozdrawiam,

Hania

--
Calvin: Verbing weirds language.
Hobbes: Maybe we can eventually make language a complete impediment to

dla wielbicieli szpinaku:)
Jak przyzadzacie wieprzowine
sernik marmurkowy [P]
Potrawy jajeczne