Koronografia

41. Data: 2003-01-17 21:57:28

Temat: Re: Koronografia
Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 16 Jan 2003, dradam wrote:
> Wydaje mi sie, ze sytuacja , przedstawiona przez Ciebie jest jasna.
> Bardzo mnie korci , aby zapytac proste pytanie : jaki byl epilog tego
> incydentu i jakie wnioski wyciagnieto w stosunku do lekarzy
> odpowiedzialnych za niego ?

Epilog ?
Hmm...
Mama jest po dwoch zawalach i dwoch PTCA.
Drugie PTCA zostalo zlecone mozna rzec "na moja prosbe",
bo "sam z siebie" ani kardiolog ani lekarz POZ sie nie kwapili.

Wnioski w stosunku do lekarzy ? Jak to w Polsce: zadne.
Lekarz z pogotowia do ktorego nieomieszkalem zadzwonic
jeszcze tego samego dnia, stwierdzil:
"No rzeczywiscie, moglismy zrobic to EKG..."

Kardiolog: Po wyjsciu mamy ze szpitala i wizycie u niego,
on stwierdzil: "No, to nie byl to grozny zawal, skoro Pani tu jest ..."

Pozostawie to bez komentarza.
Powiem jedynie, ze to nie oznacza, ze wszyscy lekarze sa tacy.

--
Tomek

42. Data: 2003-01-17 21:58:25

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 17 Jan 2003, dradam wrote:

> Mnie sie pytasz ? A swoja droga polski minister zdrowia nie wylecial
> za to za co powinien byl wyleciec.

wylecial ale "niby" za co innego. Ja natomiast nie chwalilbym
dnia przed zachodem slonca czyli entuzjastycznie cieszyl sie
z obecnego (ktory jeszcze nie dawno chcial porzucic uprawianie
zawodu dla zostania prezydentem m.s. Warszawy). Zobaczmy,
co zrobi ten...:-)

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

43. Data: 2003-01-17 22:02:21

Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 17 Jan 2003, Piotr Kasztelowicz wrote:

> czasami i w ekg nie wychodzi ....:-)

troponiny,
CPK-MB, .... ?

;>

--
Tomek

44. Data: 2003-01-17 22:36:55

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 17 Jan 2003, Tomasz Walkowiak wrote:

> troponiny,
> CPK-MB, .... ?

tez - moze sie pojawic np. maskujacy zawal blok lewej odnogi
peczka Hisa u osoby np. z "niewielkim" omdleniem - brak
mozliwosci konfrontacji z poprzednimi EKG np.
nie jest w stanie okreslic czy blok jest swiezy czy stary.
W swiezej fazie zawalu moze nie byc zadnych zmian w ekg.

Generalnie moja uwaga na temat ekg w karetce jest taka.
O ile nie robi sie trombolizy w karetce (tak jak to robia
np. w rodzinnym miescie Mozarta - byl taki artykul
w austriackim czasopismie kardiologicznym - zreszta w Polsce
i innych krajach tez bylo to podejmowane eksperymentalne) to wykonywanie
badania ekg w przypadku typowego bolu zamostkowego o cechach
bolu wiencowego chyba nie jest konieczne a moze wrecz wydluza
tylko czas przekazania pacjenta do szpitala czyli
podjecia trombolizy lub wczesnej strategii inwazyjnej.
Leczenie przedszpitalne bowiem zawalu i ostrej choroby
wiencowej jest wowczas takie same a ekg moze tylko
sluzyc do powyzszego. W jednym i drugim przypadku pacjent
powinien trafic na coronary care unit. Zrobienie i interpretacja
ekg zajmie wowczas co najmnie 5-10min i o tyle pozniej
trafi pacjent do szpitala. Brak zmian w ekg nie wyklucza
wczesnej fazy zawalu czy ostrej choroby wiencowej albo
tetniaka rozwarstwiajacego aorty (jeszcze gorzej).Jesli
tym bardziej nie jest to karetka reanimacyjna
z defibrylatorem i lekami antyarytmicznymi to zapis
nie przyda sie - a wiec ocena i monitoring kliniczny,
leki niezbedne, podklucie i do szpitala

W karetce natomiast ekg moze sie przydac, gdy mamy
nietypowy bol, np. klujacy, zlokalizowany w III miedzyzebrzu
nasilajacy sie przy ruchach reka - wtedy, gdy jest watpliwosc
- ale jesli chory wezwal pogotowie to moze w takich
przypadkach i tak jest lepiej zawiesc na kilkugodzinna
obserwacje do izby przyjec niz decydowac na miejscu?
No jesli bol jest rzeczywiscie bardzo nietypowy,
ustapi po leku uspokajajacym a ekg bedzie zupelnie
prawidlowe - moze tak - ale do takiej decyzji trzeba
miec ogromne doswiadczenie praktyczne a nie tylko
wiedze "ksiazkowa" i trzeba umiec bardzo wnikliwie
ocenic stan chorego.

P.

45. Data: 2003-01-20 04:47:51

Od: "pg" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Martwi mnie tylko jedno. Dlaczego wini sie za ta sytuacje lekarzy w
> Polsce ? I ich objezdza, rowniez na lamach tej grupy ?

Dlatego, ze sa tacy lekarze i jest ich niemalo jak w moim przypadku;-kiedy ,
z klasycznymi objawami ( nagly ból zamostkowy polaczony z silnymi potami,
potem oslabienie, "krótki" oddech i zmierzone tetno 48 zglosilem lekarzowi
MOJE rozpoznanie zawalu nawet nie pofatygowal sie zrobic EKG, (aparat byl
pod reka, tylko powiedzial, ze jak znów zaboli, to zebym go wtedy wezwal, to
sprawdzi. No i po 9 dniach chodzenia , przy nie mijajacych objawach
zglosilem sie na w koncu prywatnie do kardiologa z Anina i stamtad karetka
do kliniki.
Reakcja pierwszego lekarza: " Bo pan nie byl przerazony, no ale w ten sposób
trafil pan do dobrego szpitala"

praktyki lekarskie a ZOZ
Ból klatki piersiowej i przeziebienie/grypa
Choroba dwubiegunowa/cyklofrenia /psychoza maniakalno-depresyjna
wystawianie recept
Czy to był cud?