Koszt zagotowania 1 litra wody w czajniku i na kuchence indukcyjnej

1. Data: 2008-10-08 20:23:49

Temat: Koszt zagotowania 1 litra wody w czajniku i na kuchence indukcyjnej
Od: Moorek <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zainspirowany dyskusją na temat kosztów gotowania na gazie i na
prądzie postanowiłem wykonac pomiary metod gotowania jakimi ja
dysponuję.

Do testów stanęły:
Czajnik bezprzewodowy bifinet wykonany z nierdzewki o mocy 2000W
Garnek emaliowany o średnicy 16cm na kuchence indukcyjnej
jednopalnikowej alaska 1800W.
urządzenie pomiarowe wskaźnik poboru prądu i zużycia mocy kupiony w
LIDL Paget trading model 9149

Na kuchence indukcyjnej wykonywałem pomiary czasu i mocy zużytej do
zagotowania 1 L wody o stałej temperaturze początkowej, dodatkowo
gotowałem z przykrywką i bez, oraz w różnych trybach jakie ta kuchenka
ma : tryb utrzymywania temp 120st., poziom mocy 5 i poziom mocy 10
(max).

Po pomiarach:
Czajnik - czas gotowania 3min 0 sek moc zużyta 011kWh
ind. garnek bez pokrywki 120st - 4min 20 sek. 0,12kWh
ind. garnek bez pokrywki moc 5 - 7min 20 sek 0,12kWh
ind garnek bez pokrywki moc 10 - 4 min 20 sek 0,12kWh

Moc zużyta i czasy grzania z pokrywką wyszły dokładnie takie same.

Wnioski?
Hm, czajnik jak widac jest zbudowany po to aby wykonywac tylko jedną
czynnośc gotowac wodę i w tej kategorii jest najlepszy - jest
najprostszy w obsłudze, robi to najszybciej (jeżeli przeliczymy
większy procent mocy do czasu to i tak czajnik grzeje szybciej)
Jeżeli chodzi o moc - nie chciałbym przesądzac tego co widac - ale z
powodu braku urządzeń laboratoryjnych ciężko rozstrzygnąc że
faktycznie kuchnia indukcyjna zużywa więcej prądu.
Aby to stwierdzic ze stanowczością trzeba by posiadac sprzęt
laboratoryjny oraz wykonac kilkanaście/dziesiąt prób aby wyniki
uśrednic i wyeliminowac błędy powstałe w trakcie pomiarów.

Został jeszcze problem niby to zwiększonego zużycia prądu na kuchniach
z palnikami grzejnymi zwykłymi (starego typu) Producenci kuchni
indukcyjnych reklamują swoje produkty jakoby potrafiły zaoszczędzic do
50% energii. Posiadam taką kuchnię - ale aby dokonac pomiarów muszę
przełączyc ją na 1 fazę i podłączyc do mojego urządzenia.

Pokrywka? Przy zagotowaniu wody nie widac różnic - ale to nie
świadczy w ogóle o takiej samej ekonomiczoności gotowania z i bez
pokrywki - podejrzewam że przy gotowaniu długotrwałym straty mogą
pojawic się dużo większe bez pokrywki - ale nie to jest przedmiotem
wykonanych pomiarów.

Dodatkowo dla pełnego spektrum informacji dla przyszłych i obecnych
użytkowników należałoby wykonac testy gotowania wody na kuchni
ceramicznej oraz na gazie - niestety nie dysponuję ani jednym ani
drugim i nie jestem w stanie wykonac takich pomiarów.

Jeżeli kogoś to zainteresuje i jest w stanie wykonac taki test przy
użyciu gazu dla np 20-czy 40 prób przy gotowaniu 1 l wody - i podałby
ile m sześciennych zostało zużyte - to byłbym bardzo wdzięczny jak i
wiele osób zainteresowanych gotowaniem.

Zapraszam do dyskusji wszystkich naukowców jak i teoretyków domowych
do dyskusji i do wykonania dodatkowych pomiarów/testów aby zwiększyc
dokładnośc oraz uzupełnic o dane których ja nie jestem w stanie
uzyskac.

Pozdrowienia
Moorek

2. Data: 2008-10-08 21:21:49

Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moorek wrote:

> Hm, czajnik jak widac jest zbudowany po to aby wykonywac tylko jedną
> czynnośc gotowac wodę i w tej kategorii jest najlepszy - jest
> najprostszy w obsłudze, robi to najszybciej (jeżeli przeliczymy

tak jak pisałem w poprzedniej dyskusji...
to, że czajnik zużył trochę mniej energii wynika z faktu, że jego obudowa
jest chłodniejsza od metalowego czajnika - przez co oddaje mniej ciepła -
lepsza izolacyjność... IMHO...

3. Data: 2008-10-08 21:26:27

Od: "strach" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Moorek" <m...@p...onet.pl> wrote in message
i.googlegroups.com...
> [...]
> pokrywki - podejrzewam że przy gotowaniu długotrwałym straty mogą
> pojawic się dużo większe bez pokrywki - ale nie to jest przedmiotem

Teraz nie mierzyłem, ale pamiętam że na turystycznej butli gazowej w
plenerze woda w garnku gotuje się znacznie szybciej pod pokrywką niż bez,
bodaj dwa razy. W tych warunkach brak pokrywki to byłby poważny handicap dla
czajnika, który z natury jest zamknięty. Twoje wyniki to pewnie właśnie
efekt tego, że przy dłuższym gotowaniu dłużej trwa czas uciekania ciepła
więc straty są większe.

4. Data: 2008-10-09 06:44:49

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Moorek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
i.googlegroups.com...
>Zainspirowany dyskusją na temat kosztów gotowania na gazie i na
>prądzie postanowiłem wykonac pomiary metod gotowania jakimi ja
>dysponuję.

[ciach]

Dyskusja dotyczyla grzania: czajnik elektryczny vs grzanie gazem.

5. Data: 2008-10-09 10:45:27

Od: Moorek <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomościnews:1c2cd988-a6a1-405a-b7cb-70fde748c36c@
l33g2000pri.googlegroups.com...

> [ciach]
>
> Dyskusja dotyczyla grzania: czajnik elektryczny vs grzanie gazem.

? Ale o co chodzi? Nie grzania a zagotowania proszę cytat: "koszt
zagotowania wody na gazie i w czajniku elektrycznym"
Poza tym to nowy wątek i nijak się ma do starego poza tym że miałem z
tamtąd inspirację - o czym napisałem.
Chciałem wykonać pomiary zużycia energii na wszystkich mediach
grzejących aby stwierdzić definitywnie co jest tak na prawdę najtańsze
- a nie wierzyć reklamom które nie zawsze podają prawdę.
Jedni twierdzą że gaz najtańszy - inni znów że kuchenki indukcyjne -
po takim miszmaszu to ja osobiście nie mam pojęcia w co wchodzić czy
indukcję czy gaz, a może ceramikę.

Pozdrowienia
Moorek

6. Data: 2008-10-09 10:59:02

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Moorek" <m...@p...onet.pl> wrote in message
.googlegroups.com...
On 9 Paź, 08:44, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> Użytkownik "Moorek" <m...@p...onet.pl> napisał w
wiadomościnews:1c2cd988-a6a1-405a-b7cb-70fde748c36c@
l33g2000pri.googlegroups
.com...

> [...]

Jedni twierdzą że gaz najtańszy - inni znów że kuchenki indukcyjne -
po takim miszmaszu to ja osobiście nie mam pojęcia w co wchodzić czy

He..he, pajace, wyliczcie, ile trzeba pracy w kWh do zagotowania 1 dm^3
wody, czyli podniesienia jej temperatury np. od 10°C do 100°C...
Medium obojętne...

7. Data: 2008-10-09 11:33:28

Od: Moorek <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 9 Paź, 12:59, "Prawusek" <p...@i...pl> wrote:
> "Moorek" <m...@p...onet.pl> wrote in message
>
> He..he, pajace, wyliczcie, ile trzeba pracy w kWh do zagotowania 1 dm^3
> wody, czyli podniesienia jej temperatury np. od 10°C do 100°C...
> Medium obojętne...

Mnie nazywasz pajacem? Przeczytaj pierwszy post, tam masz dane.

Pozdrowienia
Moorek

8. Data: 2008-10-09 11:37:25

Od: zil0g <z...@m...prl> szukaj wiadomości tego autora

*Moorek* wdusil[a] nastepujace knefle:

> [...]
| powodu braku urządzeń laboratoryjnych ciężko rozstrzygnąc że
| faktycznie kuchnia indukcyjna zużywa więcej prądu.

A na co niby te urzadzenia?
Oczywiste jest ze czajnik el. zuzyje najmniej skoro grzanie polega
tylko i wylacznie na 100% stratach w obwodzie (do tego bezposrednio w
osrodku) bez zadnej transformacji energii i przekazywania jej.

| Aby to stwierdzic ze stanowczością trzeba by posiadac sprzęt
| laboratoryjny oraz wykonac kilkanaście/dziesiąt prób aby wyniki
| uśrednic i wyeliminowac błędy powstałe w trakcie pomiarów.

Nie trzeba.

9. Data: 2008-10-09 12:08:17

Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Prawusek" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
> He..he, pajace, wyliczcie, ile trzeba pracy w kWh do zagotowania 1 dm^3
> wody, czyli podniesienia jej temperatury np. od 10°C do 100°C...
> Medium obojętne...

Pajuacu było liczone w wątku wczęśniejszym i wyszło mi 0,105kWh. :-)

10. Data: 2008-10-09 15:19:11

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wiadomościnews:1c2cd988-a6a1-405a-b7cb-70fde748c36c@
l33g2000pri.googlegroups.com...

>? Ale o co chodzi? Nie grzania a zagotowania

Na jedno wychodzi - czy grzejesz do okreslonej temperatury czy az do
wrzenia, byle w zawsze tak samo. Porowanie gaz vs czajnik elektrycznie jest
o tyle interesujace, ze ta alternatywa jest dosc powszechna.

Zmywarka
Podkładka/adapter do płyty indukcyjnej ?
SCHECHTEREZADA WAS POCHLONIE
monataż parapetów zewnętrznych
gdzie - krzesło fotel do biurka dla dziecka?