Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta
.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "ksRobak" <e...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Krytyka.
Date: Sun, 4 May 2003 10:19:26 +0000 (UTC)
Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
Lines: 60
Message-ID: <b92pfe$i2f$1@inews.gazeta.pl>
References: <b8tidr$hmd$2@atlantis.news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: tn50.internetdsl.tpnet.pl
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1052043566 18511 172.20.26.242 (4 May 2003 10:19:26 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 4 May 2003 10:19:26 +0000 (UTC)
X-User: ed_robak
X-Forwarded-For: tn50.internetdsl.tpnet.pl
X-Remote-IP: tn50.internetdsl.tpnet.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:200692
Ukryj nagłówki
Nieufny <l...@p...onet.pl> napisał(a):
> Witam, a jednoczesnie mam pytanie...
> Jaki wplyw na czlowieka ma krytyka, zwlaszcza dlugotrwala i ustawiczna, przy
> jednoczesnym braku pochwal? Dokladnie chodzi mi o sytuacje, gdy rodzice
> zwracaja dziecku uwage, jesli cos zrobi zle, powstrzymuja sie natomiast od
> komentarza, gdy dziecko (mniejsze lub wieksze) postepuje dobrze - wychodzac
> przy tym z zalozenia, ze skoro nic nie mowia, to znaczy ze wszystko jest w
> porzadku. Pochwaly, jesli juz takie sie zdarza, sa na zasadzie "tak,
> ale...".
> Przykladowo - przychodzi dzieciak ze szkoly i od progu krzyczy, ze
> dostal piatke z czegos tam. Imho mozna zareagowac na dwa sposoby:
> 1) Pochwalic i zabrac na przyklad na lody,
> 2) Powiedziec cos w stylu: "no wreszcie", albo: "dobrze, ale jakbys chcial,
> mialbys ich wiecej, a nie tylko jedna".
> Przyklad moze nie byl najtrafniejszy, ale mam nadzieje, ze zostalem
> wlasciwie zrozumiany. Zastanawiam sie tez, co z wiara w siebie u takiego
> czlowieka i czy taka ciagla krytyka nie ma destrykcyjnego wplywu na jego
> charakter lub zachowania?
>
> Pozdrawiam,
> Nieufny.
przekaz informacji pomiędzy ludźmi to nie tylko słowa...
dodaj do tego: gesty, mimikę, kontakt bezpośredni, uczucia...
dodaj do tego wyobraźnię... :-)
jeśli ojciec/matka z Twojego przykładu powie do syna/córki:
dobrze (kocham Cię!), ale jakbys chcial (a ja bardzo bym chciał/chciała),
mialbys ich wiecej, a nie tylko jedna (ale jak Ci się nie uda, to i tak
będę Cię kochać...). :-)
jeśli istnieje więź uczuciowa między dawcą a biorcą 'krytyki',
wzmocniona np. 'głaskiem' - to krytyka staje się pochwałą... :-|
problem tkwi w biorcy (brak uczuć, brak umiejętności czytania między
wierszami... itd) :)
przykład z innej 'beczki'
'Luki-Luk' jest głęboko wierzący. Co dzień stara się zasłużyć na pochwałe
od swego boga. jego bóg nie odpowiada... (?)
Kochać to nie znaczy zawsze to samo [DE MONO]
:-)
ksRobak
--
Kochać to nie znaczy tylko wzdychać, marzyć,
Kochać to nie znaczy wiecznie o kimś śnić,
Kochać to znaczy komuś zawierzyć,
Kochać to znaczy dla kogoś żyć!
[Imię moje: Kocham Cię! A nazwisko - domyśl się!]
http://kochaj.w.interia.pl/wierszyki.htm
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
|