Ktokolwiek wie . . . .

1. Data: 2003-03-17 17:30:53

Temat: Ktokolwiek wie . . . .
Od: "janek" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oglądając ostatnie wyczyny Makłowicza na temat zupy z bażanta przypomniał mi
on zupę o nazwie aintopf - napisałem w wersji fonetycznej. Otóż pamiętam
dotychczas - po 50-ciu latach! - smak tej zupy w przyrządzaniu, której
mistrzynią była moja Babcia z pochodzenia kaszubka niestety już nie żyjąca -
podkreślam to pochodzenie bo obecnie mieszkam w Łodzi a tutaj tej zupy nikt
nie zna. Czy zna ktoś sposób na tę o ile pamiętam bardzo gęstą zupę robioną
z warzyw ale i brukwi i jeszcze czegos tam ????

J@n

1. Data: 2003-03-17 17:51:25

Temat: Re: Ktokolwiek wie . . . .
Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"janek" <j...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
robioną
> z warzyw ale i brukwi i jeszcze czegos tam ????

"Eintopf" oznacza wszystko w jednym garnku, znam toto jako zupe jarzynowa z
zasmazka zamiast smietany, rzeczywiscie byla gesta, rozne
warzywa(kapusta,marchew, ziemniaki,kalafior).Spejalnego przepisu nie mam,
kazdy przyprawia na swoj smak(sol.pieprz. magi), to ten tradycjonalny, stary
przepis.Masz jeszcze jakies pytanie, a moze ktos zna dokladniejszy przepis?
pozdrawiam
Ilona

1. Data: 2003-03-17 18:08:17

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 17 Mar 2003 18:51:25 +0100, "I.P." <i...@g...de> wrote:

> [...]
>przepis.Masz jeszcze jakies pytanie, a moze ktos zna dokladniejszy przepis?

a ja za eintopf uwazalam zawsze gesta zupe jarzynowa ze wszystkim
z wkladka jakas solidna. koniecznie geste to ma byc. ciekawe czy
to eintopf czy insza rzecz

Trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-03-17 18:30:01

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> a ja za eintopf uwazalam zawsze gesta zupe jarzynowa ze wszystkim
> z wkladka jakas solidna. koniecznie geste to ma byc. ciekawe czy
> [...]
Wlasnie to mialam na mysli , ale czy byla jeszcze solidna wkladka, tego juz
nie pamietam
Ilona

1. Data: 2003-03-17 18:35:36

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
robioną
> z warzyw ale i brukwi i jeszcze czegos tam ????

Poogladaj tutaj, jak bedziesz chcial, zeby jakis eintopf przetlumaczyc, to
napisz
> http://www.wdr.de/tv/service/essen/inhalt/20030101/b
_1.phtml
Ilona

1. Data: 2003-03-17 18:38:59

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

janek wrote:
> [...]
> nie zna. Czy zna ktoś sposób na tę o ile pamiętam bardzo gęstą zupę robioną
> z warzyw ale i brukwi i jeszcze czegos tam ????

http://puszkkka.spinacz.pl/przepis.php3?id=627
wersja slaska - nie wiem czy kaszubska jest znaczaco inna.

pozdr. i smacznego :)
pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-03-17 19:18:06

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

janek <j...@o...pl> wrote:

> [...]
> nie zna. Czy zna ktoś sposób na tę o ile pamiętam bardzo gęstą zupę robioną
> z warzyw ale i brukwi i jeszcze czegos tam ????

Eintopf znaczy po niemiecku doslownie "jeden garnek" i oznacza kazda
potrawe np. gesta zupe czy gulasz, ktora moze byc przyrzadzona w jednym
garnku jako samodzielny posilek. Slowo zdobylo popularnosc za nazizmu,
kiedy wezwano ludnosc Rzeszy, w celu oszczednosci, do jedzenia w
okreslony dzien tygodnia na obiad "eintopfu".

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-17 20:01:23

Od: "janek" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "I.P." <i...@g...de> napisal w wiadomosci
> [...]
stary
> przepis.Masz jeszcze jakies pytanie, a moze ktos zna dokladniejszy

To jest to ale wiodacy smak , który pamietam to wasnie ta brukiew. Po
przeczytaniu postu Wladyslaw Los (ponizej) - widze, ze zupa ta zostala
zabarwiona politycznie i to w sposób niezbyt apetyczny!
Pozdrawiam i dziekuje

1. Data: 2003-03-18 07:41:14

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

janek:
> [...]
> nie zna. Czy zna ktoś sposób na tę o ile pamiętam bardzo gęstą zupę robioną
> z warzyw ale i brukwi i jeszcze czegos tam ????

przepisów na Eintopf jest kilkadziesiąt milionów. Każda gospodyni i
coniektórzy gospodarze znają ich przynajmniej kilkanaście. Dowolna gęsta
zupa (i nie tylko zupa), od jarzynowej poprzez gulasz do bigosu, to
Eintopf. Po prostu jednogarnkowe danie nawinie.

Waldek

kuchnia - fronty matowe czy blyszczace?
gdzie kupić saletrę?
Dzik ?