MRI w neurologii- do M.Bienka

11. Data: 2004-06-25 13:29:06

Temat: Re: MRI w neurologii- do M.Bienka
Od: "Ola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy to jest możliwe, żeby po wykonaniu dwóch rezonansów
> (w odstępie ok. 6 miesięcy) nie można było jednoznacznie zdiagnozować sm?

Kasia a czy w tych rezonansach wyszly jakies zmiany? Jesli tak, to jak byly
zlokalizowane? Czy byla roznica miedzy nimi?

12. Data: 2004-06-25 13:30:29

Od: "Ola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zapomnialam jeszcze zapytac czy mialas MRI mozgu czy kregoslupa (odcinek
szyjny)?

13. Data: 2004-06-25 13:39:41

Od: "Kasia" <k...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyszły, ale jak powiedział neurolog, nie w tych miejscach w których przy sm
być powinny.
Inne przy jednym, inne przy drugim, ale podczas drugiego rezonansu nie było
ich więcej.

14. Data: 2004-06-25 13:41:53

Od: "Kasia" <k...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mózgu

15. Data: 2004-06-25 14:57:01

Od: "Ola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wyszły, ale jak powiedział neurolog, nie w tych miejscach w których przy sm
> być powinny.

W takim razie w ktorych miejscach powinny byc?

16. Data: 2004-06-25 15:10:09

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Jun 2004 16:57:01 +0200, Ola wrote:

> W takim razie w ktorych miejscach powinny byc?

Ważne, ze neurolog wie w których:)

Ogólnie rzecz biorąc - typowo zmiany są położone okołokomorowo.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

17. Data: 2004-06-25 15:58:46

Od: "Ola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ważne, ze neurolog wie w których:)

Dla mnie to tez jest wazne;) Osobiscie wole wiedziec jakie to sa dokl zmiany i
gdzie sa umiejscowione;)

18. Data: 2004-06-25 18:48:51

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" <a...@s...re.invalid> napisał:
.

> Postawienie rozpoznania ułatwiają róznież takie badania jak nakłucie
> lęźwiowe i ocena immunoglobulin płynu mózgowo - rdzeniowego, oraz
> wzrokowe potencjały wywołane.

Hm, jeśli mogłabym poprosić przy okazji tego wątku o więcej informacji-
interesuje mnie, czy są jakieś specyficzne dla SM zmiany we wzrokowych
potencjałach wywołanych, ew. czy inne, np. słuchowe mają znaczenie w
diagnostyce? Chętnie poczytam więcej na ten temat...

> Są też tacy, którzy do rozpoznania SM uzywają wciąż kryteriów Posera
> (czyli pacjent po prostu musi mieć 2 rzuty choroby, sugerujace zajęcie
> dwóch różnych części OUN) - i w pewnym sensie jest to zdrowe
> podejście...

Gdzieś mi się obiło o uszy, że może istnieć postać choroby, w której zmian w
MRI wcale się nie stwierdza, mimo istnienia objawów choroby?

pozdrawiam,
Agata

19. Data: 2004-06-25 19:29:16

Od: "Ola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> czy są jakieś specyficzne dla SM zmiany we wzrokowych
> potencjałach wywołanych,

Wzrokowe potencjaly wywolane maja dużą wartość diagnostyczną , bo nerwy
wzrokowe należą do miejsc najwcześniej i najczęściej zajętych w stwardnieniu
rozsianym. Stwierdzenie nieprawidłowej odpowiedzi przyczynia się do
potwierdzenia rozpoznania choroby

Zbliżoną wartość diagnostyczną w rozpoznawaniu stwardnienia rozsianego mają
również somatosensoryczne potencjały wywołane (SSPW) - czyli czuciowe.
Zdecydowanie mniejszą czułość diagnostyczną w rozpoznawaniu stwardnienia
rozsianego wykazują natomiast pniowe słuchowe potencjały wywołane (SPWPM).

> Gdzieś mi się obiło o uszy, że może istnieć postać choroby, w której zmian w
> MRI wcale się nie stwierdza, mimo istnienia objawów choroby?

Podobno 5% chorych nie ma w ogole zmian w MRI..

20. Data: 2004-06-26 08:04:51

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
stwardnieniu
> rozsianym. Stwierdzenie nieprawidłowej odpowiedzi przyczynia się do

No właśnie, ale jakie nieprawidłowości w tych odpowiedziach? Czy jest coś
specyficznego w tych zmianach, co jest charakterystyczne dla SM? Wyobrażam
sobie, że zmiany mogą pojawiać się i z innych przyczyn?

> Zbliżoną wartość diagnostyczną w rozpoznawaniu stwardnienia rozsianego
mają
> również somatosensoryczne potencjały wywołane (SSPW) - czyli czuciowe.

I pytanie jak wyżej, czy istnienie zmian w ogóle, czy jakieś
charakterystyczne?

Agata

Nerwoból międzyżebrowy
Poszukiwany dobry internista - Krakow