Re: Maciej Stuhr - portret psychologiczny

Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.pregierz
Date: Fri, 16 Nov 2012 07:57:43 -0800 (PST)
Subject: Re: Maciej Stuhr - portret psychologiczny
From: Andromeda <r...@g...com>

On 16 Lis, 15:35, brat_olin <b...@y...com> wrote:

> Ano, ten Stuhr dal d*py full time!  Ale zainspirowal
> innych. Ponizej przyklady znalezione w sieci :
>
> Jaskier:
> Dzieci jako tarcze pod Cedynią to fakt. Powszechnie wiadomo, że
> polskie wojsko używało dzieci w tym charakterze już od X wieku. Pod
> Grunwaldem mur dzieci zatrzymał rozpędzoną jazdę krzyżacką. W czasie
> II wojny światowej czołgiści Maczka przywiązywali dzieci do pancerzy
> swoich Shermanów, dzięki czemu żaden Tygrys i Pantera nie były w
> stanie przebić pancerza zmyślnych czołgistów. Obecnie
> [...]

Stefan Dąmbski, tytułowy egzekutor, trafił do oddziału AK w 1942 jako
17-latek. Przydzielono mu zadanie likwidacji Niemców i konfidentów. Po
zajęciu Rzeszowszczyzny przez Sowietów Dąmbski kontynuował działalność
konspiracyjną - wykonywał wyroki na przedstawicielach nowej władzy, a
także brał udział w akcjach przeciwko Ukraińcom. Opisując te
wydarzenia, autor pokazuje zarazem, w jaki sposób - będąc nastolatkiem
- nauczył się zabijać i jak to się stało, że polubił to zajęcie.
Egzekutor jest więc nie tylko opowieścią z życia partyzanta, ale
przede wszystkim studium spustoszenia, jakie w człowieku sieje wojna -
nawet, jeśli walczy on po "słusznej" stronie, w obronie ojczyzny.
Swoje wspomnienia Dąmbski spisywał pod koniec życia, zdobywając się na
niezwykle szczere i przejmujące wyznanie.

Jak wynika z książki AK zajmowało się głównie rozstrzeliwaniem
polskich konfidentów a także wszystkich napotkanych partyzantów z AL.
Walk z Niemcami było niewiele i to głównie w 1944, gdy już się
wycofywali. Mordowano dzieci i kobiety ukraińskie.