Meszki

1. Data: 2003-04-02 18:54:44

Temat: Meszki
Od: "Dorota" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnio w moim domu pojawiły się meszki. Zwykle są zauważalne dopiero
latem, kiedy są owoce. Obecnie wszystkie owoce trzymam w lodówce, więc ta
przyczyna odpada. Przypadkowo podczas podlewania kwiatów odkryłam, że te
meszki chodzą sobie po ziemi w kwiatach. Po podlaniu kwiatów m, w ziemi
można również zauważyć malutkie białe robaczki. Czy ktoś zetknął się z takim
problemem, jak to zwalczyć?

Pozdrawiam
Dorota

2. Data: 2003-04-02 23:55:17

Temat: Re: Meszki
Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> można również zauważyć malutkie białe robaczki. Czy ktoś zetknął się z takim

Witam !
Czy może są to małe 3-4 mm, prześwitujące, szklistnobiałe, podobne z kształtu
do dżdżownicy, larwy z czarną główką ? A muszki które latają po mieszkaniu są
koloru czarnego ? Jeśli tak to jest to "czarna muszka" tak się ją popularnie
nazywa. Jej larwy tzw. "ziemiórki", żerują na szczątkach organicznych w
kompoście i dobrej ziemi ogrodniczej, w zasadzie larwy nie są groźne w
przypadku kiedy utrzymuje się wystarczajacą wilgotność podłoza, biorą udział w
tworzeniu pruchnicy czym użyźniaja podłoże, natomiast kiedy podłoże jest
przesuszone, larwy w poszukiwaniu wigotnego środowiska podgryzają delikatne
korzenie roslin aby zaspokoić "pragnienie". Poprzez powstałe wtedy uszkodzenia
w korzeniach, dostają się z gleby bakterie oraz grzyby, co powoduje w krótkim
czasie gnicie rośliny. Starsze rośliny poradzą sobie, lecz siewki i młode
najcześciej zamierają. Najlepszym sposobem walki z nimi jest niszczenie
pojawiających sie muszek, jakimś środkiem owadobójczym, aby nie składały
następnych jaj w podłożu roslin.
Pozdrawiam brrrr... wiosennie ?

Paweł
http://www.mikrojezioro.met.pl

3. Data: 2003-04-03 10:00:59

Od: Elfka <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

p...@o...pl wrote:

> Najlepszym sposobem walki z nimi jest niszczenie
> pojawiających sie muszek, jakimś środkiem owadobójczym, aby nie składały
> następnych jaj w podłożu roslin.

Podepne sie troche pod pytanie...
A co zrobic jesli roslina nie moze byc pryskana?
Jak wtedy pozbyc sie muszek?
Hmm, ulzylo mi, ze te male "dzdzownice" nie zjadaja roslinki :)

Pozdrawiam
Elfka

| Elfy sa wsrod nas |

4. Data: 2003-04-03 11:11:50

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

p...@o...pl napisał(a) w wiadomości:
<7...@n...onet.pl>...
>jest to "czarna muszka" tak się j? popularnie
>nazywa.

Czy jest to nazwa popularna? Moze. Pierwszy raz sie z taka spotykam :)

>[...] natomiast kiedy podłoże jest
>przesuszone, larwy w poszukiwaniu wigotnego ?rodowiska podgryzaj? delikatne
>korzenie roslin aby zaspokoić "pragnienie".

Mozna by wnioskowac, ze nalezy utrzymywac wilgotna glebe w doniczkach, by
zapobiec uszkadzaniu korzeni.
Nie zgodze sie z tym, ze jest to dobra metoda, bo zgodnie z tym, co
czytalem, aby nie dopuscic do rozmnozenia ziemiorek nalezy ograniczyc
podlewanie. Owady te mnoza sie w wilgotnej glebie.
Oprocz zwalczania recznego (lub np. wsysania odkurzaczem) mozna wymienic
wierzchnia warstwe porazonej gleby w doniczce.

Pozdrawiam,
Bpjea

5. Data: 2003-04-03 11:23:04

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:3E8C065B.6000300@gazeta.pl Elfka
<k...@g...pl> napisał(a):

> A co zrobic jesli roslina nie moze byc pryskana?

`Hejka. Co masz na myśli?

> Jak wtedy pozbyc sie muszek?

Opryskać, podlać podłoże :-) , napuścić na "nich" nicienie, stosować
żółte tablice chwytne.
Pozdrawiam różnorodnie Ja...cki

6. Data: 2003-04-03 14:00:52

Od: Elfka <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> `Hejka. Co masz na myśli?

to znaczy, ze roslina nie znosi spryskiwania czymkolwiek.
Tak ma np. sepolia :)

Pozdrawiam
Elfka

| Elfy sa wsrod nas |

7. Data: 2003-04-03 17:25:55

Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> p...@o...pl napisał(a) w wiadomości:
> <7...@n...onet.pl>...

> Czy jest to nazwa popularna? Moze. Pierwszy raz sie z taka spotykam :)

Zawsze jest ten pierwszy raz:)

Owszem w moim regionie tak się je nazywa, meszki są zielonkawe i występują
masowo w okresie letnim i nie w doniczkach, a na świerzym powietrzu.
Są jeszcze muszki owocówki lub winne muszki to to samo to też popularne nazwy,
wystpują na nadpsutych i fermenującuch owocach owocach, o nich to pewnie
myślała Dorota kiedy schowała owoce do lodówki.

> Mozna by wnioskowac, ze nalezy utrzymywac wilgotna glebe w doniczkach, by
> zapobiec uszkadzaniu korzeni.

Dokładnie, nie uszkadzają wtedy korzeni, bo maja wilgoć w szczątkach
organicznych w ziemi.

> Nie zgodze sie z tym, ze jest to dobra metoda, bo zgodnie z tym, co
> czytalem, aby nie dopuscic do rozmnozenia ziemiorek nalezy ograniczyc
> podlewanie. Owady te mnoza sie w wilgotnej glebie.

Jeżeli będziesz niszczył dorosłe owady (widocznie tam gdzie czytałeś nie było
to napisane), które po przepoczwarzeniu się wydobywają się z ziemi i szukają od
razu partnera w celu prokreacji i złożenia jaj w ziemi, to nie będziesz miał
larw w podłozu, nie zależnie czy będzie ono suche czy mokre. Chyba to logiczne.
Larwy jako takie nie mnożą się między sobą, nie ma takiej opcji, niezależnie od
wilgotności ziemi.

> Oprocz zwalczania recznego (lub np. wsysania odkurzaczem)

Odkurzaczem ??? razem z podłożem ??? Ciekawe :)))

> mozna wymienic
> wierzchnia warstwe porazonej gleby w doniczce.

Owszem, tyle że jeżeli już, to wymienił bym całą ziemię, opłukał dokładnie
korzenie i zasadził bym w świeży substrat ( bo nie mam pewnosci że
mikroskopijne jaja nie przedostały się do niższej warswy ziemi). Myślę że ta
wymiana ziemi dobrze zrobi roślinie, nie zależnie od ziemiórek.

Pozdrawiam
Paweł

8. Data: 2003-04-03 19:35:45

Od: "Dorota" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję za pomoc. Mam w domu małego szkraba, spryskanie wię
wykluczam. Zmienię ziemię i mam nadzieję, że to pomoże.
A jeżeli meszki znowu zniosą jajka :-)

Dorota

9. Data: 2003-04-03 21:07:52

Od: p...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo dziękuję za pomoc. Mam w domu małego szkraba, spryskanie wię
> wykluczam. Zmienię ziemię i mam nadzieję, że to pomoże.
> A jeżeli meszki znowu zniosą jajka :-)

Nie zniosą, jak ich nie będzie w pomieszczeniu w którym będzie roślinka.
Proponję przesadzać na świeżym powietrzu, ogród, balkon, taras (niepotrzebne
skreślić).
Pozdrawiam
Paweł

10. Data: 2003-04-04 12:35:42

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

p...@o...pl napisał(a) w wiadomości:
<1...@n...onet.pl>...
>Owszem w moim regionie tak się je nazywa, meszki s? zielonkawe i występuj?
>masowo [...]

Nie myle muszek owocowych z meszkami czy ziemiorkami.
Dla mnie ziemiorka to ziemiorka, a nie cos innego (z nazwy).

>Jeżeli będziesz niszczył dorosłe owady (widocznie tam gdzie czytałe? nie
było
>to napisane), które po przepoczwarzeniu się wydobywaj? się z ziemi i
szukaj? od
>razu partnera w celu prokreacji i złożenia jaj w ziemi, to nie będziesz
miał
>larw w podłozu, nie zależnie czy będzie ono suche czy mokre.

W suchym podlozu ziemiorki niechetnie skladaja jaja, jesli w ogole.

>Chyba to logiczne.

Ach, jakie logiczne... :o

>Larwy jako takie nie mnoż? się między sob?, nie ma takiej opcji,
niezależnie od
>wilgotno?ci ziemi.

Czy myslisz, ze optowalem za nowym sposobem rozmnazania sie ziemiorek?

>Odkurzaczem ??? razem z podłożem ??? Ciekawe :)))

Jak chcesz, mozesz z podlozem... ;)

>[...] opłukał dokładnie
>korzenie i zasadził bym w ?wieży substrat

Jesli to tylko roslinie nie zaszkodzi...
Larwy zeruja glownie w warstwie powierzchniowej gleby. Wymiana jedynie tej
warstwy nie jest bardzo klopotliwa.

Pozdrawiam,
Bpjea

wiosna w Hameryce :-(