Monitory

11. Data: 2002-05-01 17:32:22

Temat: Re: Monitory
Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek wrote:

> jan naskrobał:

> Ogólne wytyczne:
> -raczej mnitor LCD
> -jak tradycyjny,to:
Nie gniewaj sie ale zalecenia sa nadal akurat odwrotne.
Jakosc monitorow LCD jest nadal kiepska i wynika to z parametrow , jak i
techniki generowania
obrazu.
To jest nadal kolorowy cukierek, a nie realny obraz z polcieniami.
Komputera uzywa sie takze do czegos wiecej niz arkusz kalkulacyjny czy
edytor tekstow
i wtedy wszystko co szybko miga , obraz telewizyjny, film, oglada sie
jak film z postrzepionej
tasmy.

> -nie nadużywaj jasności (bo bardziej miga)
> -stosuj częstotliwość odchylania >=75Hz
> -zadbaj aby nie było kontrastów między jasnością ekranu a jasnością
> otoczenia.
Tutaj akurat spotkalem rozne szkoly.
Znam adminow ktorzy maja 5 monitorow w pokoju z zaslonietymi oknami i
bez swiatla wewnetrznego
i im oczy nie wysiadaja, ani nie sa czerwone.

> -monitor powinien być bez wad obrazowania (ostrość, zbieżność kolorów
> itd.)
To jest najwazniejsze.
Nie mozna nazywac monitorem czegos co wykazuje wady widoczne golym
okiem.
Brak ostrosci, rozbieznosc kolorow to niestety powszechne zjawisko takze
w telewizorach.
Na szczescie nie ogladamy godzinami telewizji z odleglosci 50cm - 1 m.

> -w ekranie nie powinny się odbijać okna i inne jasne rzeczy.
> -mrugaj ;)
> -dostosuj wielkość czcionek do własnych możliwości.
To jest bardzo sensowna uwaga.
Czcionka 13 to wlasciwie minimum.
Widzialem jak sobie pogorszyl wzrok znajomy adwokat.
Kupil komputer i nastawil rozdzielczosc na max i od razu czcionka w
pismach procesowych tak zmalala,
ze mnie bolaly oczy juz od samego patrzenia na ekran, a co dopiero
pisania i czytania godzinami.

I jeszcze uwaga.
Poniewaz testy monitorow uwzgledniajace parametry zdrowotne, ekologiczne
monitorow, sa bardzo rzadko lub wcale nie przeprowadzane, zatem nie
nalezy oczekiwac publikacji, ze ten typ monitora szkodzi na wzrok.
Zatem bardzo dobrym miejscem dla testow na sobie jest MM i kilkadziesiat
wlaczonych monitorow.
Poniewaz monitor kupujemy na kilka lat, to warto przejechac sie do MM i
spedzic tam 1-2 godziny przed ekranami roznych monitorow m.n. analizujac
i porownujac obraz 10-20 monitorow LCD o roznych parametrach.

To jest najlepszy osrodek testowania monitorow w Polsce, gdyz w jednym
miejscu mamy do dyspozycji
kilkadziesiat typow pracujacych monitorow i zabierajac ze soba nawet
maja szkolna lupe,
z latwoscia zauwazymy rozbarwienia wokol elementow graficznych w
naroznikach ekranu monitora w tych monitorach, ktore charakteryzuja sie
gorsza jakoscia obrazu.

Z latwoscia zauwazymy roznice w ostrosci obrazu i szczegolow, np. przy
wyswietlaniu czcionek.

Ostatnio testowalem symulatory do golfa, full swing simulators, ktore
zbudowane sa tak, ze wyswietlaja obraz pola golfowego z projektora LCD
na bialy ekran.
Niestety spotkalem symulatory, w ktorych obraz jest tak nieostry,
jasnosc obrazu jest mala, a dodatkowo
projektor jest umieszczony w takim miejscu, ze z warunkow optyki
projektora wynika, ze obraz nie moze byc w pelni ostry na calosci
ekranu.
Potwierdzenie tych testow znalazlo potwierdzenie w praktyce.
Golfisci podswiadomie unikali korzystania w tych symulatorow, w ktorych
obraz byl nieostry , niedoswietlony i wywolywal bole oczu w wyniku
zwiekszonego wysilku miesni galki ocznej.

Zdolnosc akomodacji oka czyli zdolnosc zmiany ognioskowej soczewki
wywoluje dazenia ukladu do uzyskania w mozgu ostrego obrazu, a poniewaz
obraz zrodla nie jest ostry, to jest skanowany wielokrotnie ze
zmieniajaca sie ognioskowa soczewki, dla uzyskania efektu ostrosci.
Jak jest to meczace dla oczu to mozna sprawdzic uzywajac lornetki i
ustawiajac obraz bliskich przedmiotow
jako nieostry.
Mozg analizuje i przetwarza obraz obiektowo i szuka znanych obiektow
graficznych 2D-3D, ktorych ksztalt juz poznal i ma zapisany w pamieci.
Obrazy rozmyte wymagaja do analizy obiektowej dodatkowo algorytmow fuzzy
logic
i ten proces zaangazowany w przetwarzanie obrazu nieostrego, zwiazany z
wyostrzaniem szczegolow jest
jednym z najbardziej pracochlonnych i dlatego meczy tak wzrok jako organ
, oczy, jak i mozg.
I stad szybko narastajace i silne bole glowy przy ogladaniu rozmytych
obrazow,
np. u osob ktore noszac okulary zdejma je na jakis czas.

Proces analizy obiektowej obrazow plaskich, a w przypadku zmyslu wzroku
takze obrazow 3D
generowanych z obrazow stereoskopowych pozyskiwanych z lewego i prawego
oka, to
jeden z procesow najbardziej obciazajacych procesory graficzne stacji
graficznych.
Do dnia dzisiajeszego nie opracowano efektytnych algorytmow generowania
virtual reality w czasie rzeczywistym ze zdjec typu panoramy ( seria
zdjec wykonana aparatem wokol osi i przetworzona programowo w jedno
dlugie zdjecie, ktore mozna ogladac na plaszczyznie tak, jak gdybysmy
sie obracali w miejscu i ogladali obraz wokol nas).
I tak panoramy mozna wykonywac jako plaskie, a takze jako
stereoskopowe, gdy wykonywane rownolegle 2 aparatami fotograficznymi,
wtedy ogladajac paranorame stereoskopowa mamy wrazenie ogladania
rzeczywistego obrazu wokol nas jako 3D.
Ale chcac wykonac triangulacje pola golfowego i zbudowac panorame stereo
wokol kazdego wezla/ wierzcholka trojkata, nadal nie sa dostepne na
swiecie narzedzia dla generowania plynnego przechodzenia z jednego wezla
do nastepnego z zachowaniem geometrii obrazu 3D i z efektem zoomowania.

Niestety monitory LCD nie nadaja sie do modelowania ruchomych obiektow
3D, gdyz rendering generuje raster
dla powierzchni ukosnych, ktory jest wyraznie widoczny, a w przypadku
szybkiego ruchu, obrotu obrazu
mamy wrazenie pojedynczych nieruchomych obrazow, wyswietlanych po kolei
i wywolujacych wrazenie ruchu.

Zakladanie zatem ze uzywajac monitora LCD ktos nie bedzie gral w
pasjansa, nie bedzie uruchamial aplikacji graficznych, gier, nie
znajduje uzasadnienia.
Np. do internetu duzy monitor LCD jest przyzwoity, gdyz obraz jest
plaski i sklada sie z elementow graficznych, tekstu i obrazkow typu gif,
jpeg. Dodatkowo monitor LCD latwo powiesic na scianie w kawiarence
internetowej a komputer umiescic pod blatem stolu.

Ale bez testow np. w MM, gdy w jednym miejscu pracuje 50 monitorow
roznego typu, trudno bedzie ocenic wlasne potrzeby i wlasna podatnosc na
pojawianie sie boli glowy, oczy, w czasie ogladania nieostrego ,
rozbarwionego obrazu.
Pamietam ze kupujac kiedys telewizor przejrzalem z lupa cala partie
jednego producenta i w zadnym obraz nie byl nierozmazany.
Znajomy mial w Czechach montownie telewizorow , ktore eksportowal do
Polski i w dobrej fabryce monitorow/ telewizorow sa skom puteryzowane
stanowiska diagnostyczne ktore automatycznie przeprowadzaja analize
obrazu
i dokonuja regulacji ostrosci i zbieznosci kolorow.
Bez tego to obraz windowsow na monitorze jest rozbarwiony in szczegolnie
latwo to zauwazyc w naroznikach ekranu , gdy popatrzymy golym okiem lub
uzywajac lupy.
Niestety na rynku pojawiaja sie duze partie monitorow, ktorych parametry
powinny je eliminowac z obrotu a konsumenci miec prawo ochrony swojego
zdrowia.

Niestety brak norm konsumenckich, okreslajacych jakie monitory nalezy
wycofac z obrotu handlowego,
gdyz nie spelniaja norm bezpieczenstwa i sa grozne dla zdrowia i zwroku.
Zatem polecam udawanie sie na zakupy z nawet mala lupa i szczegolowe
ogladanie nieruchomego obrazu, np. elementow graficznych okienek MS w
naroznikach i w srodku monitora.

Jezeli zauwazymy brak zbieznosci to nalezy swiadomie podjac decyzje, jak
dlugo wytrwamy ogladajac nieostry obraz z rozmytymi konturami.
Jacek

--
Projektowanie optymalnych rozkrojow blachy, skory, szkla, tkanin,
drewna. True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.

12. Data: 2002-05-01 20:15:40

Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LukOMFS" <l...@w...pl>
napisał w wiadomości
> LCD, nawet przy 60 Hz odświeżania daja stabilny
> obraz (jeśli nic sie nie zmienia)
>

> to głupota powyższy tekst ma charakter czysto z
PANI DOMU

Po pierwsze: to odpowiada się po cytacie
Po drugie: to tnie się cytaty
Po trzecie: nie czytam tego typu publikacji więc
nie moge podjąc polemiki
A po czwarte: jak się nie wie nic w danym temacie
to się krytykuje. A ty po prostu nie wiesz o czym
mówisz.
Mam nadzieje że poniżsszy cytat wystarczajaco
wyjaśni ci roznicę w pracy między miedzy monitorem
CRT i LCD i to że w przypadku LCD znane z
monitorów CRT pojęcie "częsotliwości
odświeżania"nie ma takiego znaczenia

/////Jeśli posiadacie nowszy monitor CRT, nawet
przez myśl wam nie przeszła praca z nim przy
częstotliwości odświeżania mniejszej niż 85 Hz.
Maksymalna wartość tego parametru decyduje o
jakości monitora CRT, ale nie LCD. W kineskopie
obraz jest tworzony przez wiązkę elektronów. Im
szybciej przemiata ona ekran, tym lepszy obraz i
wyższa częstotliwość odświeżania. W idealnym
przypadku monitor CRT powinien pracować z
częstotliwością odświeżania na poziomie 85-100 Hz.
W wyświetlaczu LCD obraz nie jest tworzony przez
wiązkę elektronów, lecz piksele, składające się z
każdy z trzech diod, z których każda
odpowiedzialna jest za wyświetlanie jednego z
trzech kolorów składowych (czerwony, zielony,
niebieski). Jakość obrazu zależy od tego jak
szybko diody te są w stanie gasnąć i ponownie się
zapalać. Szybkość ta nazywana jest czasem
odpowiedzi. W przypadku testowanych przez nas
monitorów czas ten wynosił od 25 do 50 ms, co
oznacza, że były one w stanie wyświetlić od 20 do
40 obrazów na sekundę./////

A wszystkich zachęcam do przeczytania całego
artykułu w polskim wydaniu Tom's Hardware na temat
monitorow LCD "Porownanie 14 monitorów LCD"
http://www.tomshardware.pl/display/02q1/020114/ind
ex.html

Sark

13. Data: 2002-05-01 20:43:38

Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl>
napisał w wiadomości
.
> Nie gniewaj sie ale zalecenia sa nadal akurat
odwrotne.
> Jakosc monitorow LCD jest nadal kiepska i wynika
> [...]

Kurde, zaraz spadne z krzesła. Skad ty bierzesz te
rewelacje

> To jest nadal kolorowy cukierek, a nie realny
obraz z polcieniami.

LCD nie odtwarzaja półcieni ???

> Komputera uzywa sie takze do czegos wiecej niz
arkusz kalkulacyjny czy
> edytor tekstow

Wszyscy ktorzy pracowali przy LCD chwala sobie
ostrość tych monitorów i brak zmęczenia oczów przy
o wiele dłuższej pracy niz przy CRT. Narzekac moga
tylko graficy z uwagi na trudność utrzymania
parametrów kolorystycznych nawet w tej samej
partii monitorow. Ale to juz nie problem poniewaz
pojawiaja sie np. NEC monitory w standadzie sRGB.

> Brak ostrosci, rozbieznosc kolorow to niestety
powszechne zjawisko takze
> w telewizorach.

Porownujesz bardzo ostre parametry jakim musi
pdpowiadac monitor z parametrami telewizora ??
Nawt najgorszy monitor ma nieporównaie lepsze
parametry (np. toru odchylania) niz najlepszt tv

> Czcionka 13 to wlasciwie minimum.

Zalezy w jakiej rozdzielczości

> [...]
> spedzic tam 1-2 godziny przed ekranami roznych
monitorow m.n. analizujac
> i porownujac obraz 10-20 monitorow LCD o roznych

Tylko że sygnał do tych monitorow nie jest
doprowadzany indywidualnie do każdego ale ze
specjalnego urządzenia które pogarsza wyswietlany
obraz

> [...]
> dlugie zdjecie, ktore mozna ogladac na
plaszczyznie tak, jak gdybysmy
> sie obracali w miejscu i ogladali obraz wokol

Ejże, a już praktycznie wszedzie dostepny QTVR
Quick Time ?

> [...]
widoczny, a w przypadku
> szybkiego ruchu, obrotu obrazu
> mamy wrazenie pojedynczych nieruchomych obrazow,

Jeżeli mozna cos zarzucić LCD to smużenie w
przypadku szybkich gier ale to raczej w lcdkach
poprzedniej generacji o długim czasie odpowiedzi
(60ms)

> Np. do internetu duzy monitor LCD jest
przyzwoity, gdyz obraz jest
> plaski i sklada sie z elementow graficznych,
tekstu i obrazkow typu gif,
> jpeg.

Przeciez jpg to pełna paleta kolorów 16,7 mln ?

> Ale bez testow np. w MM, gdy w jednym miejscu
pracuje 50 monitorow

Polecam do przeczytania

> Pamietam ze kupujac kiedys telewizor przejrzalem
z lupa cala partie
> jednego producenta i w zadnym obraz nie byl
nierozmazany.

Jest cos jeszcze takiego jak stabilność parametrów
w czasie i jak to sprawdzisz, pozostaje zaufac i
tak marce

Sark

14. Data: 2002-05-02 00:04:53

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sark wrote:

> Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl>
> napisał w wiadomości
> .
> odwrotne.
> to z parametrow , jak i
>
> Kurde, zaraz spadne z krzesła. Skad ty bierzesz te
> rewelacje
Widze ze nie masz pojecia co to jest jakosc obrazu.
Nawet w tym linku co podales do Tom's Hardware jest akapit, ze od
poczatku roku cena monitorow lcd spadla o polowe a zrosla jakosc.
I dokladnie tak wlasnie jest.
Monitory LCD sa nadal w fazie poczatkowego rozwoju.
Jakosc beda reprezentowac za 2-3 lata, gdy czestotliwosc odswiezania
obrazu siegnie 120 Hz
i granie na lcde bedzie graniem a nie szybkim , ale widocznym ruchem
nieruchomych scen.

> obraz z polcieniami.
>
> LCD nie odtwarzaja półcieni ???
Nie.
Miedzy sasiednimi pixlami nic nie ma , w szklanym monitorze miedzy
pikslami tworza sie barwy posrednie
i tak sa odczytywane przez oko, dlatego tez grafika na monitorze CRT
jest miekka
a nie odpustowa, taka zbyt mocno nasycona, rastrowa.

> arkusz kalkulacyjny czy
>
> Wszyscy ktorzy pracowali przy LCD chwala sobie
> ostrość tych monitorów i brak zmęczenia oczów przy
> o wiele dłuższej pracy niz przy CRT.
Nie wiem co sobie ktos chwali i dlaczego mowisz ze wszyscy.
Obecna jakosc monitorow lcd mi nie odpowiada, poniewaz jest niska.
Wystarczy pojechac do MM i porownac obraz na 50 monitorach, w tym na 25
LCD.

> [...]
> parametrów kolorystycznych nawet w tej samej
> partii monitorow. Ale to juz nie problem poniewaz
> pojawiaja sie np. NEC monitory w standadzie sRGB.
j.w.

> powszechne zjawisko takze
>
> Porownujesz bardzo ostre parametry jakim musi
> pdpowiadac monitor z parametrami telewizora ??
Dokladnie.
Rozbieznosc kolorow, nieostrosc obrazu w naroznikach monitora to
niestety bardzo czeste zjawisko.
Kto ma lupe moze zrobic test i porownac w sklepie 10 pracujacych
monitorow.

> Nawt najgorszy monitor ma nieporównaie lepsze
> parametry (np. toru odchylania) niz najlepszt tv
Nie.
Monitor jest przeznaczony do p-racy w odleglosci 50 cm-1 m
i rozbieznosc barw na monitorze jest latwiej zauwazalna, gdyz zdolnosc
zauwazania rozbieznosci
jest odwrotnie proporcjonalna do odleglosci od ekranu.
I rozbieznosc 0,1 mm na monitorze ogladanym z odleglosci 1 m, odpowiada
rozbieznosci 0,5 mm
na telewizorze ogladanym z odleglosci 5 metrow.

> Zalezy w jakiej rozdzielczości
Najkorzystniej w trybie VGA.

> [...]
>
> Tylko że sygnał do tych monitorow nie jest
> doprowadzany indywidualnie do każdego ale ze
> specjalnego urządzenia które pogarsza wyswietlany
Dokladnie, jest podawany ze splitera.
Ale jest pogorszony zarowno dla monitorow CRT jak i LCD,
czyli warunki testowe sa zadowalajace.
Poza tym mowimy o rozbieznosci w monitorach CRT.

> algorytmow generowania
> typu panoramy ( seria
> programowo w jedno
> plaszczyznie tak, jak gdybysmy
> nas).
>
> Ejże, a już praktycznie wszedzie dostepny QTVR
> Quick Time ?
To jest przedszkole.
Mowilem o rozwiazaniach profesjonalnych typu stereo panoramas
przeksztalcane
w 3D.
Jezeli ktokolwiek zna taka technologie to chetnie wykorzystam przy
projektowaniu wirtualnego pola golfowego.

> [...]
>
> Jeżeli mozna cos zarzucić LCD to smużenie w
> przypadku szybkich gier ale to raczej w lcdkach
> poprzedniej generacji o długim czasie odpowiedzi
a ktory nowy lcd jest dosyc szybki do gier ?

> przyzwoity, gdyz obraz jest
> tekstu i obrazkow typu gif,
>
> Przeciez jpg to pełna paleta kolorów 16,7 mln ?
To nie jest istotne.
Istotna jest nieruchomosc obrazu.

> pracuje 50 monitorow
>
> Polecam do przeczytania
Nie skorzystam

> z lupa cala partie
> nierozmazany.
>
> Jest cos jeszcze takiego jak stabilność parametrów
> w czasie i jak to sprawdzisz, pozostaje zaufac i
> tak marce
Ktorej marce ?
Kazdy monitor jest testowany indywidualnie i otrzymuje znaczek QC.
Kupujac indywidualnie zabieramy ze soba lupe i sprawdzamy dokladnie
zbieznosc w naroznikach i na srodku.

Jacek

15. Data: 2002-05-02 13:57:39

Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl>
napisał w wiadomości

> Widze ze nie masz pojecia co to jest jakosc
obrazu.

Mam ale nie mieszam pojęc tak jak ty

> Nawet w tym linku co podales do Tom's Hardware
> jest akapit, ze od
> poczatku roku cena monitorow lcd spadla o polowe
a zrosla jakosc.
> I dokladnie tak wlasnie jest.

To przeciez normalne że wzrasta jakość !!! i to
nie
tylko LCD ale starych i klasycznych CRT. Zauwaz
jak bardzo spadła cena CRT a jak wzrosla ich
jakość.
Zapraszam na stronę www.nec.com.pl
A cena LCD spsadła bo tymi monitorami
zainteresowaly sie prawie wszystkie mniej i
bardziej znaczace firmy.

> Monitory LCD sa nadal w fazie poczatkowego
rozwoju.
> Jakosc beda reprezentowac za 2-3 lata,

Wtedy może ich już niebyc w ogole, jest bardzo
prawdopodobne że zostana wyparte przez inna
konstrukcję

> gdy
> czestotliwosc odswiezania
> obrazu siegnie 120 Hz

Jednak nie przekonalem cie że taki parametr jak
"czestotliwosc odswiezania obrazu" nie ma
zastosowania do LCD więc jeszcze raz przytoczę
cytat:
> [...]
oznacza, że były one w stanie wyświetlić od 20 do
40 obrazów na sekundę./////

> i granie na lcde bedzie graniem a nie szybkim ,

Ależ tak i to korzystając z 16,7 mln kolorów które
jest w stanie odtworzyć

> Miedzy sasiednimi pixlami nic nie ma , w
szklanym monitorze miedzy
> pikslami tworza sie barwy posrednie
> i tak sa odczytywane przez oko

Zasada optyczna tworzenia koloru i w jednym i w
drugim jest identyczna, są 3 kolory składowe Red
Green Blue tylko ze inny jest sposób jego
uzyskania (pobudzania do świecenia)

> dlatego tez
>grafika na monitorze CRT
> jest miekka

Monitory CRT dają po prostu obraz nieostry (wiązka
elektronów pobudzających luminofor doświecenia nie
pada dokadnie tam gdzie powinna) czego nie można
powiedzieć o LCD

> a nie odpustowa, taka zbyt mocno nasycona,
rastrowa.

Chyba mówimy o całkiem innych typach monitorów.
Miałem mozliwość zobaczyć LCD takich firm jak NEC
czy HP czy nawet tych tańszych jak Video Seven czy
Samtron i nie mogę się z toba zgodzić.
A określenie że grafika na LCD jest "zbyt mocno
nasycona" jest nieporozumieniem z uwagi na to że
Jednak LCD nie maja takiej jasności jak CRT - lcd
max 400:1 a crt spokojnie 750:1

> Obecna jakosc monitorow lcd mi nie odpowiada,
> poniewaz jest niska.

No coz to twoje zdanie i masz do niego prawo. Mnie
przed zakupem 19" LCD powstrzymuje tylko cena.
Uwazam ze jakość

> Wystarczy pojechac do MM i porownac obraz na 50
monitorach, w tym na 25 LCD.

Jeżeli pisząc MM masz na myśli Media Markt to to
nie jest miarodajne źródło z uwagi na sterowanie
wszytkich monitorów jednym sygnalem ze splitera
obniżającego paramery monitorow a poza tym do LCD
najlepiej jakby był cyfrowy.

> [...]
> Jezeli ktokolwiek zna taka technologie to
> chetnie wykorzystam
> a ktory nowy lcd jest dosyc szybki do gier ?

Np. firmy NEC
http://www.nec.pl/scr/SellerCataloguePage.dnd?SLR=
25&UseCache=1&CAT=&MainCategory=413&SCT=416
a konkretnie
http://www.nec.pl/scr/ProductPresentationForm.dnd?
SLR=25&UseCache=1&CAT=&MainCategory=413&SCT=416&LP
N=1&PID=576227
MultiSync LCD1550M
Czas reakcji: odcinanie napięcia 6 ms
Czas reakcji: podawanie napięcia 19 ms
lub
MultiSync LCD1535VI
http://www.nec.pl/scr/ProductPresentationForm.dnd?
SLR=25&UseCache=1&CAT=&MainCategory=413&SCT=416&LP
N=1&PID=582551

> Nie skorzystam

A to dlaczego, czyżby MM była dla ciebie
wyrocznią. Pasuje ci tkwienie w mylnym pogądzie że
dla LCD jest potrzebna częśtotliowść odświeżania
min 120 Hz ? No to specjalnie dla ciebie parametry
najnowszej konstrukcji LCD z firmy NEC która
bedzie dostepna w Polsce od maja:
MultiSync LCD1535VI

Jasność 300 cd/m2
Kontrast 450:1
Naturalna rozdzielczość pracy 1024 x 768 @ 60 Hz
(zauwaz te 60 Hz :-)
Dopuszczalne rozdzielczości pracy
720 x 400 @ VGA text
640 x 480 @ 60 - 75 Hz
800 x 600 @ 56 - 75 Hz
832 x 624 @ 75 Hz
1024 x 768 @ 60 - 75 Hz

> Kupujac indywidualnie zabieramy ze soba lupe i
> sprawdzamy dokladnie
> zbieznosc w naroznikach i na srodku.

To kup sobie monitor "dełu" sprawdź lupą przy
zakupie i za rok, trzy lata a może wtedy
zrozumiesz co to jest "trzymanie parametrów w
czasie" co jest szczególnie istotne w przypadku
CRT.

Sark

16. Data: 2002-05-02 17:05:25

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sark wrote:

> [...]
> nie
> tylko LCD ale starych i klasycznych CRT. Zauwaz
> jak bardzo spadła cena CRT a jak wzrosla ich
No wlasnie w monitorach CRT nie zauwazylem zwiekszenia sie jakosci
obrazu.
A monitory LCD dopiero raczkuja i jezeli ktos sie powstrzyma 1-2 lata
przed zakupem
to kupi nowa wartosc.

> Zapraszam na stronę www.nec.com.pl
Nie skorzystam.

> A cena LCD spsadła bo tymi monitorami
> zainteresowaly sie prawie wszystkie mniej i
> bardziej znaczace firmy.
I bardzo dobrze.

> rozwoju.
>
> Wtedy może ich już niebyc w ogole, jest bardzo
> prawdopodobne że zostana wyparte przez inna
> konstrukcję
A czym konkretnie maja byc zastapione, bo nie mam takich informacji .

> Jednak nie przekonalem cie że taki parametr jak
> "czestotliwosc odswiezania obrazu" nie ma
> zastosowania do LCD więc jeszcze raz przytoczę
> cytat:
Przeciez wlasnie napisalem ze ma zastosowanie i dlatego warto poczekac
na LCD 120 Hz
> [...]
> odpowiedzi. W przypadku testowanych przez nas
> monitorów czas ten wynosił od 25 do 50 ms, co
> oznacza, że były one w stanie wyświetlić od 20 do

Nawet wiem skad sciagnales ten cytat.

> ale widocznym ruchem

> Ależ tak i to korzystając z 16,7 mln kolorów które
> jest w stanie odtworzyć
To moze tak.
Mechanizm generowania obrazu w mozgu dziala tak, ze usrednia obraz
bitmapowy do obrazu z plynnymi przejsciami miedzy barwami i w monitorach
szklanych takie dzialanie ma tafla szklana, ktora dziala jak pryzmat i
filtr
i obraz nawet bitmapowy jest miekki.
Natomiast na LCD obraz bitmapowy jest nadal bitmapowy, kanciasty,
twardy.

> szklanym monitorze miedzy
>
> Zasada optyczna tworzenia koloru i w jednym i w
> drugim jest identyczna, są 3 kolory składowe Red
> Green Blue tylko ze inny jest sposób jego
> uzyskania (pobudzania do świecenia)
Gruba tafla szkla dziala jak pryzmat dla obu oczu i stad miekkosc
obrazu.

> Monitory CRT dają po prostu obraz nieostry (wiązka
> elektronów pobudzających luminofor doświecenia nie
> pada dokadnie tam gdzie powinna) czego nie można
> powiedzieć o LCD
Dokladnie.
Linia prosta na monitorze CRT jest aproksymowana przez punkty rastru.
Ale to gruba tafla szkla nadaje miekkosci obrazowi.
Sprawdz sam, umieszczajac gruba tafle szkla przed monitorem LCD
Dobrze jeszcze gdy ze szkla przydymionego.

> [...]
> Miałem mozliwość zobaczyć LCD takich firm jak NEC
> czy HP czy nawet tych tańszych jak Video Seven czy
Odpustowosc kolorow monitorow LCD to przeciez wrazenie subiektywne.
Ale w MM mozna porownac tak wiele typow monitorow zeby wybrac ten ,
ktory na,m najbardziej odpowiada.

> A określenie że grafika na LCD jest "zbyt mocno
> nasycona" jest nieporozumieniem z uwagi na to że
> Jednak LCD nie maja takiej jasności jak CRT - lcd
> max 400:1 a crt spokojnie 750:1
Nie jest nieporozumieniem.
Wystarczy porownac ta sama grafike na crt a na lcd

> No coz to twoje zdanie i masz do niego prawo. Mnie
> przed zakupem 19" LCD powstrzymuje tylko cena.
> Uwazam ze jakość
Jakosc LCD bedzie zadowalajaca za 2-3 lata, gdy obraz przestanie mnie
razic odpustowymi kolorami.
Gdy rozdzielczosc osiagnie 2400 x 1800 , czestotliwosc odswiezania 120
Hz.
A to wszystko jest mozliwe z przyjemnoscia kupie taki monitor.

> [...]
> nie jest miarodajne źródło z uwagi na sterowanie
> wszytkich monitorów jednym sygnalem ze splitera
> obniżającego paramery monitorow a poza tym do LCD
Ok.
Jest jak jest.

> [...]
> MultiSync LCD1535VI
> http://www.nec.pl/scr/ProductPresentationForm.dnd?
> SLR=25&UseCache=1&CAT=&MainCategory=413&SCT=416&LP
Ok.
Rozumiem ze pracujesz dla Neca.

> A to dlaczego, czyżby MM była dla ciebie
> wyrocznią.
Ponad tekst cenie osobiste doswiadczenie.
A w tym wypadku testy porownawcze 50 typow monitorow.

Pasuje ci tkwienie w mylnym pogądzie że
> dla LCD jest potrzebna częśtotliowść odświeżania
> min 120 Hz ?
Dokladnie.
60 Hz dla gier to stanowczo za malo.
Sa juz monitory LCD z czestotliwoscia odswiezania 80 Hz.
120 Hz to naprawde nie jest kres mozliwsci i warto poczekac na naprawde
dobry monitor, wysokiej jakosci.

No to specjalnie dla ciebie parametry
> najnowszej konstrukcji LCD z firmy NEC która
> [...]
j.w.
sa juz monitory LCD 80 Hz

> To kup sobie monitor "dełu" sprawdź lupą przy
> zakupie i za rok, trzy lata a może wtedy
> zrozumiesz co to jest "trzymanie parametrów w
> czasie" co jest szczególnie istotne w przypadku
> CRT.
Jezeli parametrow monitor "nie trzyma" w chwile po opuszczeniu fabryki
czemu mam zakladac ze bedzie trzymal za 1-2-3 lata.

Zgadzam sie, ze mozliwe ze monitory LCD zastapia szklane,
ale z parametrami 120 Hz, 25-28" , 2400 x 1800.
NEC z pewnoscia to dobra firma.
Ale kto wygra rywalizacje to sie okaze za 2-3 lata.

Jacek

17. Data: 2002-05-02 18:40:35

Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl>
napisał w wiadomości

> No wlasnie w monitorach CRT nie zauwazylem
zwiekszenia sie jakosci
> obrazu.

No coz nic na to nie poradzę

> A czym konkretnie maja byc zastapione, bo nie
mam takich informacji .

A chociażby
http://www.cyber.com.pl/archiwum/8/11.shtml

chociaz pewnie tradycyjnie nieskorzystasz

jak
> Przeciez wlasnie napisalem ze ma zastosowanie i
dlatego warto poczekac
> na LCD 120 Hz

No nie rozmowa z toba przypomina coraz bardziej
dyskusje z człowiekiem który w XX wieku uparcie
twierdzi że ziemia jest płaska ... bo tak uwaza i
juz. Radze przeczytaj poniższy tekst jeszce raz
uważniej a zuważyśz że istotny jest tzw czas
odpowiedzi diodki )szczególnie ostatni fragment.
Hmm strasznie trudno jest sie ci wyzwolic z
myslenia w kategoriach rozwiązań zastosowanych w
CRT

nawet
> [...]

Zadna tajemnica, podawałem przecież linka

> [...]
> bitmapowy do obrazu z plynnymi przejsciami
miedzy barwami i w monitorach
> szklanych takie dzialanie ma tafla szklana,

Jak filtr może ale jask pryzmat ? widziałeś jak
dziala pryzmat, jaki musi miec kształt i co
wreszcie robi pryzmat z wiazka światła
przepuszczona przez niego ?

> Gruba tafla szkla dziala jak pryzmat dla obu
oczu i stad miekkosc
> obrazu.

Uparty jesteś ale to nie wiedza

> Ale w MM mozna porownac tak wiele typow
monitorow zeby wybrac ten ,
> ktory na,m najbardziej odpowiada.

Rozumiem ze pracujesz dla MM

> Rozumiem ze pracujesz dla Neca.

Nie dla NECa ale na monitorze tej firmy a od czasu
do czasu widze moich kolegów pracujacych na
Daewoo, CTX, Phlilips

Sark

18. Data: 2002-05-02 19:54:03

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sark wrote:
cut ..
apisalem ze ma zastosowanie i
> dlatego warto poczekac
cut ..

> Hmm strasznie trudno jest sie ci wyzwolic z
> myslenia w kategoriach rozwiązań zastosowanych w
> CRT
jestem wyzwolony z CRT

> Zadna tajemnica, podawałem przecież linka
z wyszukiwarki google

> [...]
> ktora dziala jak pryzmat i
>
> Jak filtr może ale jask pryzmat ? widziałeś jak
> dziala pryzmat, jaki musi miec kształt i co
Troche geometrii.
Poszczegolne piksle ogladamy patrzac nie prostopadle na ekran, ale pod
katem i tak prawe, jak i lewe oko.

> oczu i stad miekkosc
>
> Uparty jesteś ale to nie wiedza
Nie uparty ale wystarczy sobie narysowac pod jakim katem sa ogladane
punkty obrazu znajdujace sie w srodku ekranu, a pod jakim te w rogach i
pod jakim katem patrz na te punkty kazde oko i jak zmienia sie dlugosc
drogi swiatla w tafli szkla, gdy patrzymy pod katem.

> monitorow zeby wybrac ten ,
>
> Rozumiem ze pracujesz dla MM
Nie rozumiesz.
MM to jednak jedyny sklep w ktorym mozna zobaczyc nowy sprzet typu
monitory w duzej ilosci i od razu dokonac porownania parametrow.
Moze to byc tez AA, jezeli bedzie prezentowal 50 typow monitorow.
To jest jedynie doskonale miejsce do przeprowadzenia porownan na
sprzecie pracujacym a nie zapakowanym w kartonach.

> Nie dla NECa ale na monitorze tej firmy a od czasu
> do czasu widze moich kolegów pracujacych na
> Daewoo, CTX, Phlilips
I kto ma lepszy wzrok ?

Ja sie naprawde z toba zgadzam, ze monitory LCD maja duza przyszlosc i
jak sam piszesz technologia szybko sie rozwija i moze za 2-3 lata
zostana zastapione panelami plazmowymi.
Ale skoro rozwoj jest tak szybki i ceny tak szybko spadaja,
to przeciez jest to najlepszy czas do przeczekania,
aby zamiast komputera 16 Mhz 286 nie kupowac 40 MHz 386
ale moze kupic od razu 1-2 Ghz P4.

Ale aby dyskusja nie byla calkowicie offtopicowa to napisz jak oceniasz
sprawnosc swojego wzroku.
Czy nosisz okulary, jak dlugo pracujesz przed monitorem.

Oczywiscie kupie LCD ale moze za 1-2-3 lata, moze wtedy 50" LCD beda tak
tanie jak szklane 22", ktoz to moze wiedziec.
Ale wtedy rozdzielczosc bedzie rzedu 3000 x 4000 a czestotliwosc
odswiezania 200 MHz
i powstanie nowa jakosc w zakresie integracji monitorow komputerowych z
telewizja.

Jacek

19. Data: 2002-05-02 21:18:59

Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl>
napisał w wiadomości
.

> z wyszukiwarki google

A wcale nie ;-))
> [...]

> monitory w duzej ilosci i od razu dokonac
porownania parametrow.
> Moze to byc tez AA, jezeli bedzie prezentowal 50

Fakt, sklepów z taka prezentacją jest za mało

czasu
> I kto ma lepszy wzrok ?

Ja, oni to okularnicy :-)

> Ale skoro rozwoj jest tak szybki i ceny tak
szybko spadaja,
> to przeciez jest to najlepszy czas do
przeczekania,

Fakt, ceny są za wysokie, juz póznym latem tego
roku ma sie pojawić konstrukcja panela LCD 40 %
tańsza niz obecnie ... chyba Hitachi

> Ale aby dyskusja nie byla calkowicie offtopicowa
to napisz jak oceniasz
> sprawnosc swojego wzroku.
Tak sobie, średnia

> Czy nosisz okulary
Nie

> jak dlugo pracujesz przed monitorem.
14-17 godzin

> [...]
a czestotliwosc
> odswiezania 200 MHz
> i powstanie nowa jakosc w zakresie integracji

Wszystko mozliwe

Sark

p.s. robi się za bardzo OT więc czas na EOT

20. Data: 2002-05-05 20:44:50

Od: "Andrzej" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

{... }

> Spędzam przed monitorem komputera dość wiele czasu (około 5-6 godzin
> dziennie , tak od 4 lat J ) , naturalnie trochę pogorszył mi się wzrok L .
{ ... }
Dziwne, ja od czterech lat spędzam średnio przed kompikiem od 8-12 godzin
dziennie (w weekendy daję sobie odpocząć :) - chyba kupię sobie okularki
zerówki z antyrefleksem - w końcu o oczka trzeba dbać ...

Re: Bol oka
pierwsze dziecko - kiedy?
Bol oka
Materac przeciw odlezynom sprzedam (Kraków)
Magnetostymulacja, BEMER 3000