Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!nntp.idg.pl!not-for-mail
From: "ksRobak" <k...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.fizyka,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Mpemba paradoks
Date: Sun, 21 Aug 2005 07:25:36 +0200
Organization: IDG.pl --> http://www.idg.pl
Lines: 105
Sender: ksRobak@uzytkownicy_idg
Message-ID: <de9374$3qp$1@amigo.idg.com.pl>
References: <6...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: chello083144085142.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: amigo.idg.com.pl 1124601893 3929 83.144.85.142 (21 Aug 2005 05:24:53 GMT)
X-Complaints-To: u...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 21 Aug 2005 05:24:53 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1437
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1441
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:108654 pl.sci.fizyka:136762
pl.sci.psychologia:327989
Ukryj nagłówki
"tornad" <t...@v...pl>
news:67da.00000b3c.4307dffe@newsgate.onet.pl...
> W 1963 roku Mpemba, uczen liceum w Tanzanii dorabial sobie
> produkcja i sprzedawaniem lodow. Mieszal wrzace mleko z cukrem
> i dodatkami, chlodzil to na wolnym powietrzu, po czym wkladal do
> zamrazalnika, gdzie ta mieszanka zamieniala sie w gotowy do
> sprzedazy produkt. Pewnego razu, gdy popyt na lody byl
> ponadprzecietny i Mpemba nie mial czasu na ochlodzenie mieszaniny,
> wlozyl ja do zamrazalnika goraca. Jakiez bylo jego zdziwienie gdy
> stwierdzil, ze ta goraca mieszanina zamarzla szybciej niz chlodna.
> Zapytal fizyka i poprosil o wytlumaczenie tego zjawiska. Nauczyciel
> ofukal go i zrugal, twierdzac, ze to jest z fizycznego punktu widzenia
> niemozliwe, gdyz lamie prawo Newtona. Mpemba wtedy uwierzyl
> nauczycielowi, ale pozniej spotkal sie z kolegami, ktorzy tez robili lody,
> konkretnie w miescie Tanga. Jego "koledzy po fachu" potwierdzili,
> ze jesli wlozy sie do zamrazalnika roztwor cieply, to on zamarza
> wczesniej niz chlodny! Wiec ponownie poszedl z tym do swojego
> nauczyciela. Ten jednak byl nie przejednany. Doszlo do tego, ze jak ktos
> na lekcji czegos nie umial, czy odpowiadal zle, to nauczyciel go besztal
> i porownywal do "fizyki Mpemba", ktora z uniwersalna fizyka nie ma
> niz wspolnego. To samo bylo z "matematyka Mpemba" a nawet z
> biologia. Mpemba stal sie posmiewiskiem klasy.
> Ale jak na jednej lekcji biologii Mpemba wlozyl do zamrazalnika dwie
> male probki wody, jedna ciepla a druga chodna i ta ciepla zamarzla
> wczesniej niz chlodna, no to wszystkim ze zdziwienia szczeki opadly.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~
> Artykul na ten temat zostal opublikowany w ktoryms z naukowych
> periodykow; rozgorzala dyskusja z ktorej wyniklo, ze jest to mozliwe i
> moze byc wytlumaczone,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~
> gdyz jesszcze nie wszystkie zjawiska zwiazane z przejsciem fazowym
> wody sa rozpoznane do konca.
> Wiekszosc dyskutantow przypisuje ten efekt wzmozonemu parowaniu
> cieplej mieszaniny, redukujacej jej objetosc, zatem i ilosc "zimna"
> potrzebnego do zamarzniecia cieplej mieszanki. Wymienia sie
> rowniez wplyw rozpuszczonych w roztworze roznych zwiazkow
> chemicznych, rozpuszczonych gazow, efekt konwekcji cieplej mieszanki
> w stosunku do zimnej a przede wszystkim problem zamarzania wody
> w sensie jej wczesniejszego przechlodzenia ponizej temperatury
> zamarzania. Problem jest o tyle ciekawy, ze w przypadku zwyklej wody
> wystepuje nie zawsze lub nie tak wyraznie, natomiast w przypadku
> mieszanki mleka cukru i wody jest wyraznie widoczny.
> Zainteresowanych szczegolami zapraszam do przegladniecia kilku
> stron na ten temat dostepnych pod haslem Mpemba paradox lub
> Mpemba effect. Ciekaw bylbym opinii naszych znakomitych fizykow.
>
> --
> Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Zaprosił Pan do wyrażenia własnej opinii "naszych znakomitych fizykow"
a przecież poruszony przez Pana problem nie jest natury fizycznej lecz
psychologicznej i faktycznie jest paradoksem obnażającym dwoistość
współczesnych NAUK stosowanych - wyraźnie 'grubą krechą'
rozdzielający praktyków od teoretyków. Zjawisko szybszego zamrażania
ciał cieplejszych przez praktyków nazywane jest EFEKT bowiem JEST
empirycznie obserwowalne, powtarzalne - a więc oczywiste i
niezaprzeczalne.
Teoretycy poddają w wątpliwość FAKT doświadczalny a zjawisko
szybszego zamrażania ciał cieplejszych nazywają PARADOKSEM (?)
dając łaskawie przyzwolenie słowami: "jest to możliwe".
Jak zwykle błądzący teoretycy pyszni i butni w swej durnocie nadają
łaskawie przyzwolenie FAKTOM by istniały - tak jakby od ICH opinii
i etykietek cokolwiek mogło zależeć.
NIE ZALEŻY - proszę Pana. FAKTY nie zależą od nazwy jakimi MAUPY
etykietują swoje subiektywne wyobrażenia, konfabulacje i projekcje.
FAKT zachodzi niezależnie od obserwatora. (sic!)
...
Z fizycznego punktu widzenia efekt Mpemba jest banalny i posiada
swoje analogie w obserwowanej rzeczywistości a więc w NATURZE.
Dokładnie tak samo jak w piekarniku z nawiewem ciasto szybciej się
upiecze tak samo w zamrażalniku z obiegiem powietrza lody szybciej
się skrystalizują. W pierwszym przypadku do ciasta dostarczane jest
więcej ciepła w jednostce czasu a powietrze schłodzone na styku
z ciastem jest wypychane przez nawiew uniemożliwiając tworzenie się
schłodzonej warstwy izolacyjnej utrudniającej wymianę ciepła
natomiast w zamrażarce ciepłe powietrze w sposób naturalny (iniekcja)
unosi się ponad ochładzane lody unoszone zimniejszym powietrzem
które ma większy ciężar właciwy od ciepłego - lody zamarzają więc
od spodu a ponieważ przewodnictwo cieplne mieszanki nazywanej
"lody" jest większe od powietrza to i szybciej poszczególne warstwy
lodów zostaną zamrożone; szybciej bowiem więcej powietrza
jest aktywne w wymianie ciepła w takim obiegu.
Wniosek:
Efekty można obserwować i wyjaśniać ich fizyczne mechanizmy
na bazie ROZUMU i LOGIKI. "Paradoks Mpemba" pokazuje, że
teoretykom brak "zdrowego rozsądku" co wynika oczywiście
z fałszywych założeń z których założenie, że FAKTY są założeniem
jest wyjątkowo głupie i CHORE.(cyc!)
FAKTY są bezdyskusyjne bowiem istnieją w Świecie
a jedynym prawdziwym modelem Świata jest sam Świat
który rozumny człowiek może czytać za pośrednictwem zmysłów
i przekazywać sobie nawzajem informację wiarygodną bo prawdziwą
opartą na FAKTACH.
PS. post ten jest crosspostowany na TRZY grupy dyskusyjne (jaskółka)
"pl.sci.filozofia,pl.sci.fizyka,pl.sci.psychologia"
osoby zainteresowane tematyką proszone są o wybranie w odpowiedzi
tylko jednej grupy. cross komentarzy jest zbyteczny z uwagi na łatwość
subskrybowania Grup Dyskusyjnych Usenetu. :-)
Edward Robak
*°"˝'´¨˘`˙ˇ^:;~>¤<×÷-.,˛¸ "nie TY ich - to ONI Ciebie"
|