NA CZYM POLEGA UWIKŁANIE W SEKTĘ ?

1. Data: 2001-06-26 08:25:04

Temat: Re: NA CZYM POLEGA UWIKŁANIE W SEKTĘ ?
Od: "Dorrit" <z...@c...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "napier" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:9hbvpo$902$1@opat.biskupin.wroc.pl...
> Znam jedna sekte.
Oczywiscie mowa o zakonie Kamedulow na Bielanach Krakowskich.

> Panie Jacku niech Pan sobie zrobi przerwe.
> Wasze Doiminkanskie Centrum Informacji jest zupelnie nie przygotowane do
> zajmowania sie tego typu sprawami.
> Jakis gosciu wymyslil sobie kryteria rozpoznania sekty, a wy to kupiliscie
> bez najmniejszej weryfikacji.
> Problem polega na tym ze wedlug tych kryteriow wiele spolecznosci
> chrzescijanskich bardzo latwo mozna zakwalifikowac jako sekte.
> Serdecznie pozdrawiam,

Uważam, że "napier" nie tylko ma całkowitą rację, ale w swoich poglądach
jestem daleko bardziej radykalna. Uważam, że Dominikańskie Centrum
Dezinformacji należy rozwiązać, zamiast pasożytować na naszych podatkach. W
tym Centrum siedzą przecież ludzie ściśle zwiazani z religia katolicka, w
dodatku z jej polska, dewocyjno-kołtuńską specyfiką, więc obiektywizm
takiego Centrum można o kant dupy potłuc! Po prostu, bazując na ludzkich
uczuciach religijnych, w sposób podstępny zwalczacie konkurencję do kasy.
Świeckie Państwo nie powinno wam na to pozwolić! Do ruchów religijnych
należą ludzie dorośli, pełnoletni i wara Wam od tego, w co oni wierzą, do
jakiej organizacji się zapiszą i komu oddadzą swój majątek. Jest totalną
brednią, niezgodną z kanonami naukowej psychologii, że ludzie należący do
ruchów, ktre nazywacie sektami popełniają z etgo powodu samobójstwa, wariują
i stają się przestępcami. Bowiem przeważającą większość tych aberacji
wykazuja ludzieKoscioła Katolickiego a nie innowiercy. Kościół ten uzależnia
już niemowlęta i w miarę dorastania systematycznie i planowo doktrynuje ich
w świeckich szkołach za nasze podatki. Więc nie pieprz chłopie, że pierdząc
w tłusty stołek Dominikańskiego Centrum, robisz dla ludzi coś dobrego. Ty
tylko usiłujesz nieudolnie uzasadnić wyciąganie łapy do państwowej kiesy.
Dorrit

1. Data: 2001-06-26 18:11:01

Od: "Dorrit" <z...@c...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Valérie" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>

> weszłam sobie i zobaczyłam ankietę
> i przypomniało mi się sławetne 3 x tak , naprawdę tendencyjność kwitnie
> przykre
> Valérie

Ja tego nie potrafię, ale może ktoś zdolny prześle im naszą dyskusję? Niech
się zdziwią
Dorrit

1. Data: 2001-06-26 20:46:37

Temat: NA CZYM POLEGA UWIKŁANIE W SEKTĘ ?
Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

SZANOWNI PAŃSTWO,
AD VOCEM SEKT I PSYCHOMANIPULACJI ZACHĘCAM DO LEKTURY TEKSTÓW NA STRONIE
http://sekty.sluzew.dominikanie.pl/jm-tyt1.html
DYSKUSJI,PRZESYŁANIA PYTAŃ,OPINII, KRYTYKI,DZIELENIA SIĘ WĄTPLIWOŚCIAMI ITP.
POZOSTAJĘ Z WYRAZAMI SZACUNKU
26.06.2001 JACEK MARUCHIN.INSTYTUT SOCJOLOGII UW
m...@p...onet.pl

SEKTA - PODSTAWOWE DEFINICJE

JĘZYKOZNAWCZA
SOCJOLOGICZNA i RELIGIOZNAWCZA
PSYCHOLOGICZNA
PRAWNA (PROJEKTY)
Nasza definicja: SEKTA jest instytucją totalną podporządkowaną przywódcy i
głoszonej ideologii. Obiecuje realizację uproszczonych celów w uproszczony
sposób, odcina się od reszty społeczeństwa, wytwarzając ostre i nie dające się
przezwyciężyć podziały na to co "święte", wewnątrz grupy i "diabelskie", "złe"
poza grupą. Manipuluje i wikła uczestników w silną zależność, co może prowadzić
do utraty przez nich samodzielności w dysponowaniu własną osobą, osobistym
majątkiem i stanowi realne zagrożenie dla ich zdrowia. Przywódcy sekty mogą
uważać się za istoty boskie i podejmować za uczestników ważne decyzje życiowe.

JAK ROZPOZNAĆ SEKTĘ ?

JAK ROZPOZNAĆ, ŻE KTOŚ MA KONTAKT Z SEKTĄ?

NA CZYM POLEGA UWIKŁANIE W SEKTĘ ?

PYTANIA KTÓRE CHCIAŁBYŚ ZADAĆ....

DOKUMENTY: ARTYKUŁY, KSIĄŻKI, BADANIA, RECENZJE....

RELIGIOZNAWSTWO i SOCJOLOGIA:
Jacek Maruchin - "Kosciol czy sekta - perspektywa socjologiczna"
Jacek Maruchin - "WARSZAWSKI KOŚCIOŁ CHRYSTUSOWY"
Jacek Maruchin - "Soka Kyoiku Gakkai (1930-2001)"

PSYCHOLOGIA:
Zasady Cialdiniego (metody manipulacji i sposoby obrony)
zasada wzajemności
zobowiązanie i konsekwencja
dowód społeczny
lubienie kogoś
autorytet
niedobór czegoś
Tabela przymusu Bidermana (rozpoznawanie przymusu psychicznego)
izolacja
monopolizacja postrzegania
wzbudzone ogłupienie i wyczerpanie
okazjonalne pobłażania
dewaluowanie osoby
Kryteria Liftona (rozpoznawanie grupy psychomanipulacyjnej)
Kryteria Liftona (pełniejsza wersja)

PRAWO i DOKUMENTY RZĄDOWE:
Konstytucja RP 1997
Raport Cottrella (o sektach)
Przemysław Jagosz - Prawne mechanizmy przeciwdziałania działalności grup
psychomanipulacyjnych
Raport MSWiA, 15 maja 2000 (Krzysztof Wiktor, Grzegorz Mikrut)

DOKUMENTY KOŚCIELNE:
Dokument watykański
Dokumenty Soboru Watykańskiego II
Katechizm Kościoła Katolickiego

BADANIA OPINII:
OBOP: SEKTY W POLSCE
OBOP: MNIEJSZOŚCI WYZNANIOWE W POLSCE W ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ
DEMOSKOP: Opinia o sektach - wyniki badań, czerwiec 2000
DEMOSKOP: Sekty w opinii Polaków - Wyniki badań, luty-maj 2001

NA CZYM POLEGA UWIKŁANIE W SEKTĘ ?
Erich Fromm, Aldous Huxley, Czesław Miłosz, George Orwell, Warłam Szałamow,
Gustaw le Bon, Hannah Arendt, Theodor Adorno i wielu innych autorów opisało
patalogiczne mechanizmy które mogą każdą wspólnotę patriotyczną, polityczną,
religijną, terapeutyczną zamienić w przesiąkniętą nienawiścią grupę o
charakterze sekty.
"Mechanizmy te działają niezależnie od celów i ideologii grupy - czy służyć ma
ona Bogu, diabłu, czy kosmitom, społeczeństwu, uciśnionej klasie, czy wybranemu
narodowi.

Wśród tych 'uniwersalnych' mechanizmów wymienia się najczęściej następujące:

W zamian za

1. Data: 2001-06-27 04:52:33

Od: "Dorrit" <z...@c...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mefisto" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Dorrit" <z...@c...com.pl> napisała:

.
.
> Oczekujesz, że ci, którzy żyją z uczuć religijnych, będą obojętnie
> patrzyli na konkurencję? Mamy państwo wolnorynkowe, więc nie będzie
> się ono w te przetargi wtrącać.

Faktem jest, że w Polsce katolicyzm został wyniesiony do rangi religii
państwowej jeszcze przez Wałęsę, który paradował z wizerunkiem Matki Boskiej
zamiast goździka, w klapie garnituru. Preferowanie jednej religii jest
niezgodne z konstytucyjnymi zapisami o wolności przekonań i rozdziałem
kościoła od państwa, a podpisanie konkordatu z Watykanem to pospolite
włazidupstwo skutkujące negatywnymi konsekwencjami ekonomicznymi dla Polski.

.

> O? A sekty azjatyckie?

Gdyby prawdą był dobroczynny wpływ kościoła katolickiego na psychikę i etykę
jego członków, to wolni byliby oni od samobójstw, zbrodni,
gwałtów i chorób psychicznych.
Kościół ten uzależnia już niemowlęta i w miarę dorastania systematycznie i
planowo doktrynuje ich

> Bez przesady...

Na ten temat już wypowiedziała się Ninka. Nie będę persewerować.

.
> Prawda, ale to robi dowolna ideologia.

Chyba nie odróżniasz kanonów religijnych od ideologicznych. Dzieci nie
zabiera się na zebrania partyjne. Do kościoła tak.

We Francji swieckość szkoły
> doprowadzono do absurdu ZABRANIAJĄC uczennicom wyznania
> mahometańskiego noszenia chust. Łatwo przegiąć i w drugą stronę.

To jest drobiazg, w porównaniu ze szkodami, które wyrządza małemu dziecku
indoktrynacja koscioła katolickiego. Poza tym, kanony tej wiary są tak
logicznie sprzeczne, że tworzą niezły kociokwik w umyśle dorosłego, a co
dopiero dziecka. Już przypowieść o wygnaniu z raju Adama i Ewy jest pełna
zatrważającego okrucieństwa, porównywalnego chyba z baśniami Grimmów.

> Jedyna kwestia na tej stronie, do której ja jako laik mogłem się
> przyczepić, to było uniknięcie odpowiedzi wprost na pytanie, czy w
> kościele katolickim też występują sekty.

Na stronę nie zagladałam, bo szkoda mi pieniędzy. Nie sądzę też, aby lamer
raczył wziąć udział w dyskusji. On tylko spamuje, za nasze podatki
zresztą!!! Podejrzewam też, że glosy krytyczne wobec koscioła kat. ich
serwer odrzuciłby bez skrupułów.

> Ciekawi mnie, jak psychologia podchodzi do raptownej zmiany trybu
> życia, czy zapatrywań światopoglądowych? Zakładam, że może być to
> dezorientujące dla bliskich takiej odmienionej osoby, ale czy jest to
> uznawane za niewskazane, szkodliwe, czy wymagające leczenia itd.?

Jeżeli nagła zmiana ma podłoże psychotyczne, to jak najbardziej wskazane
jest leczenie psychiatryczne. I często tak jest, że kontakty z sektami bądź
przesadna atencja wobec kościoła kat. to zwiastuny choroby psychicznej.
Natomiast do raptownej zmiany trybu życia i światopoglądu dorosły,
pełnoletni człowiek ma konstytucyjne prawo i bliscy nie mogą mu nic tutaj
narzucać, bo jest to wyłącznie jego prywatna sprawa..
Dorrit

1. Data: 2001-06-27 09:03:52

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Takze uwazam ze napier ma wiele racji.

Inny przyklad: w tv pokazuja ludzi nie dbajacych o higiene,
zaniedbanych ktorzy naleza do jakichs tam sekt.

Przedwczoraj na poczcie pewna 'nawiedzona' sekciara w dosc
podeszlym juz wieku przepchala sie bez kolejki do okienka
aby zdobyc druki wplaty na RM.
Jej wyglad, niezdrowa trupio-blada cera, sposob poruszania sie,
tluste wlosy, nieswierze ubranie, brzydki zapach... - okropnosc.

Wokol nas jest mnostwo sekciarstwa, tylko na pewne jego
formy jest otwarta zgoda spoleczna.

Czarek

1. Data: 2001-06-27 09:11:24

Od: Valérie <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
Valérie

1. Data: 2001-06-27 10:11:11

Od: "Mefisto" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> należą ludzie dorośli, pełnoletni i wara Wam od
> tego, w co oni wierzą, do
> jakiej organizacji się zapiszą i komu oddadzą
Przepraszam Dorrit, ale zaciekawiła mnie Twoja ostra reakcja.
> [...]
> brednią, niezgodną z kanonami naukowej
> psychologii, że ludzie należący do
> ruchów, ktre nazywacie sektami popełniają z
O tym bym chciał wiedzieć coś więcej. Na razie majaczy mi jedynie
nazwisko Coresh.
> Bowiem przeważającą większość tych aberacji
> wykazuja ludzie Koscioła Katolickiego a nie
> innowiercy.
O? A sekty azjatyckie?
> Kościół ten uzależnia
> już niemowlęta
Bez przesady...
> i w miarę dorastania systematycznie i planowo
> doktrynuje ich
> w świeckich szkołach za nasze podatki.
Prawda, ale to robi dowolna ideologia. We Francji swieckość szkoły
[...]
kościele katolickim też występują sekty. Fakt, że uchybienie jest wg
mnie dużej rangi, bo to rzutuje na wiarygodnosć całej instytucji.

1. Data: 2001-06-27 10:13:56

Od: "Mefisto" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepraszam, tak zawzięcie poprawiałem mój post, że wykasowałem
końcówkę razem z podpisem. A zatem:

Pozdrowienia
Mefisto

1. Data: 2001-06-27 10:24:12

Od: Nina Mazur Miller <n...@p...ninka.net> szukaj wiadomości tego autora

"Mefisto" <o...@p...onet.pl> writes:

> [...]
> Oczekujesz, że ci, którzy żyją z uczuć religijnych, będą obojętnie
> patrzyli na konkurencję? Mamy państwo wolnorynkowe, więc nie będzie

Za to ja sie wtrace.
Widzisz, roznica jest taka ze nasze kochane panstwo jednak sie wtraca
faworyzujac jednych a podkopujac innych.

poza tym jesli chodzi o bizness i konkurencyjnosc - to ci co swoj
interes maja przynajmniej sa uczciwi na tyle ze mowia bez ogrodek ze
ich celem jest zarobienie kasy.

A taki kosciol to obluda az kapie. niby tutaj swiete wartosci, bog
moralnosc i te rzeczy jako cele a cichcem kopac dolki pod konkurencja
i kase z ludzi skubac.

> O? A sekty azjatyckie?

No ale co sekty azjatyckie maja do dyskusji o kosciele i sektach w
Polsce?

> Bez przesady...

no jak to nie? chrzci sie przeciez niemowleta a dzieci potrafiace
mowic uczy na pamiec klepania jakichs formulek a dzieciaki jeszcze nie
chodzace, z wozkiem sie ciaga do kosciola.
dlatego ze obowiazkiem kazdego katolika jest zalozyc rodzine ktora to
"jest skierowana ku zrodzeniu i wychowaniu potomstwa w wierze
katolickiej"

Co do reszty szczegolow jak caly proces przebiega polecam przeczytanie
kodeksu prawa kanonicznego.

> [...]
> przyczepić, to było uniknięcie odpowiedzi wprost na pytanie, czy w
> kościele katolickim też występują sekty. Fakt, że uchybienie jest wg

pewnie. pierwszy lepszy przyklad z brzegu - ruch oazowy. on sie rozni
rzecz jasna, niemniej wcale nie jest trudno spotkac grupy ruchu
oazowego ktore jak ulal pasuja do dominikanskiego opisu sekty.
albo niektore zakony o co ostrzejszej regule.

> [...]
> dezorientujące dla bliskich takiej odmienionej osoby, ale czy jest to
> uznawane za niewskazane, szkodliwe, czy wymagające leczenia itd.?

No bez przesady! czlowiek ktory jest dorosly ma w koncu prawo do
popelniania glupot. jesli jego wola jest przylaczyc sie do jakiejs
sekty i dac sobie zrobic wode z mozgu - to powinien miec do tego
prawo.

panstwo powinno wkraczac tylko wtedy jesli ma miejsce dzialanosc
przestepcza wewnatrz sekty.

--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2001-06-27 11:45:03

Od: "Mefisto" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nina Mazur Miller" <n...@p...ninka.net> napisała:

> [...]
>
> A taki kosciol to obluda az kapie. niby tutaj swiete wartosci, bog
> moralnosc i te rzeczy jako cele a cichcem kopac dolki pod

Dla mnie to kwestia skali: moralni moga być bezkarnie biedni i mali.
Im większe wpływy, tym brudniejsza walka o nie. Czytałem artykuły w
prasie o zabiegach socjotechnicznych wielkich firm wobec pracowników.
Co do koscioła, po prostu nie mam złudzeń. Prawo natury.

> No ale co sekty azjatyckie maja do dyskusji o kosciele i sektach w
> Polsce?
Moonowcy, krisznowcy... Nawet gdzieniegdzie zwykli buddysci. Ruchy
oparte na wschodnich filozofiach. Nie ma tam aberracji? A inne
wyznania chrześcijańskie? Naprawdę katolicyzm ma przewagę w odchyłach?

> no jak to nie? chrzci sie przeciez niemowleta
Ale czy to uzależnia niemowlęta? Osobiście nie stwierdziłem :)
A na poważnie: która instytucja oparta na jakiejś ideologii nie
uzależnia, i to jak najmłodsze osobniki? A poza tym, mamy chyba własny
rozum i osąd? Przynajmniej jako dorosli powinniśmy ich używać.
> [...]
> popelniania glupot. jesli jego wola jest przylaczyc > sie do jakiejs
> sekty i dac sobie zrobic wode z mozgu - to
Niezupełnie o to mi chodziło. Raczej o same objawy raptownego
przeorientowania u drugiej osoby. Reagować jakoś? Przyhamowywać? Czy
dać pełny luz i niepokoić się dopiero, jeśli się stwierdzi zachowania,
ja wiem, patologiczne albo przestępcze? Dla mnie dylemat tego samego
typu, jak zagadnienie, co robić, gdy się widzi kogos stojącego na
balustradzie mostu. Ingerować w czyjeś życie, a jeśli tak, to na ile?

> panstwo powinno wkraczac tylko wtedy jesli ma miejsce dzialanosc
> przestepcza wewnatrz sekty.

A osoby prywatne?

Pozdrowienia
Mefisto

smutno mi :(
Moje podsumowanie dyskusji "96,5% czasu myślę o seksie"
Wolnosc a instynkty
Zyczenia wakacyjne
Śmierć rodzica